Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har allerede kjørt Volvos nye V60 stasjonsvogn, og latt oss imponere. Nå er turen kommet til sedanen, S60. Stikk omvendt av hva vi er vant med hos andre produsenter som for eksempel de Volvo regner som sine hovedkonkurrenter – Audi, BMW og Mercedes. Årsaken er at S60 skal bygges på en helt ny fabrikk som åpnet i dag. Volvos første USA-fabrikk ligger i Charleston, South Carolina, staten hvor også BMW har sin største fabrikk som årlig sender nesten en halv million X-modeller til alle verdenshjørner. – S60 er en av de mest spennende biler vi noen gang har bygget, sa Volvo-sjef Håkan Samuelsson da han avduket bilen i ettermiddag. – Den er en ekte entusiastbil som gir oss en sterk posisjon i USA og Kina, noe som gir nye vekstmuligheter for Volvo. Dette blir første moderne Volvo som selges uten dieselmotor. Her står kun bensinmotorer og hybrider på programmet – dette som et ledd i Volvos løfte om elektrifisering av alle modeller innen 2019. To ladbare hybrider skal tilbys i S60, akkurat som i V60. T6 Twin Engine AWD varter opp med 340 hestekrefter mens toppmodellen, T8 Twin Engine AWD byr på hele 400 hester i den amerikanske utgaven. Det blir nok 390 hester, som i V60, når modellen kommer til Europa. I tillegg til de ladbare hybridene skal S60 tilbys som T5 og T6 med turbo bensinmotorer og for- eller firehjulsdrift fra introduksjonen. For Norge er det kun T5 med forhjulsdrift som er aktuell, sammen med de ladbare hybridene. (saken fortsetter) S60 er som alle nyere Volvo-modeller bygget på den fleksible SPA-plattformen. Sikkerhetssystemet City Safety med autobrems tar ikke bare hensyn til andre kjøretøy, men også til fotgjengere, syklister og større dyr. Systemet både bremser og styrer unna ved fare for sammenstøt for å redusere skadeomfanget. Nytt på S60 og V60 er at systemet også aktiveres ved fare for møteulykker. Vi har allerede fortalt at Volvo-eide Polestar har klar en spesialutgave av S60 med raffinert utstyr og ekstra hestekrefter. Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, så vi får komme tilbake med det på et senere tidspunkt. Men bli med designsjef T. Jon Mayer rundt S60, han har interessante detaljer å bidra med:
|