Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Første AdBlue-jukser med Euro 6-motor tatt Manipulasjon av AdBlue-systemet på Euro 5-biler har blitt et omfattende problem. Nå er den første juksemakeren med Euro 6-motor tatt i Danmark. |
||||||||||||||||
Den slovenske lastebilsjåføren ble avslørt i forbindelse med en tungbilkontroll i Kolding-området denne uken, ifølge danske Transportmagasinet. I lastebilen ble det funnet utstyr som brukes for å manipulere bort behovet for AdBlue i motorens rensesystem. Akkurat det er ikke så uvanlig: Norsk politi og Statens vegvesen har flere ganger de seneste årene fortalt at de stadig oppdager denne type utstyr i lastebiler på vei inn i Norge. I Danmark alene er det i løpet av det seneste året avslørt over 200 lastebiler hvor AdBlue-systemet er manipulert. Men dette gjelder utelukkende Euro 5-lastebiler. 60 ganger'n Og ifølge våre kolleger i tungt.no har lastebilprodusentene tidligere sagt at det «nesten ikke skal være umulig å jukse slik med Euro 6-motorene». Men helt umulig er det altså åpenbart ikke. Noe kjeltringer ofte er gode på er jo nettopp å følge med på utviklingen – og gjerne ligge et lite hestehode foran de som skal kontrollere dem. Det er også tydelig at noen forskere har klart å manipulere AdBlue-systemet på Euro 6-motorer, for ifølge danske Transportmagasinet viser laboratorietester foretatt på Euro 6-motorer at en manipulert lastebil forurenser mer enn 60 ikke-manipulerte Euro 6-lastebiler. Må ut med 49.500 kroner I tillegg kommer kostnadene for å sette lastebilen tilbake i original stand – noe som beløper seg til 27.000 danske kroner. Så gjenstår det å se hvor lenge vi må vente før første Euro 6-juksemaker blir tatt i Norge – om det ikke har skjedd allerede. BILDETEKST: Jukseinnretningen som ble avslørt i den slovenske lastebilen er markert med rød ring. Foto: Sydøstjyllands Politi
|