img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Vil satse mer på dekkhåndtering
I morgendagens Volvo-verksteder skannes, filmes og analyseres mønsteret i alle dekkene dine når du kjører inn, og en automatisert kontroll av hjulinnstillinger på bil og henger gjøres helst ved hvert besøk. Alt tar under 20 minutter. I alle fall om Arne-Helge Andreassen får det som han vil.

– Det blir en helt ny verden, med uante muligheter, sier 68-åringen på klingende nordnorsk, ispedd noen svenske gloser, der han tar imot YrkesBil i et møterom på Volvo Trucks’ hovedkontor i Gøteborg.

– I morgendagens verksteder skal vi ved hjelp av ny teknologi gjøre mer med bilene, på mye kortere tid enn i dag. Oppfølging av dekk og hjulstilling blir en svært viktig del av dette, fortsetter han.

Arne-Helge Andreassen fra Lødingen er nemlig Volvo-konsernets dekkekspert og sitter derfor helt sentralt i planleggingen av hvordan lastebilverkstedene skal utformes i tiden fremover. Han oppriktig brenner for at dekkhåndtering – eller «Tire Management» – må bli en integrert del av verkstedkonseptene og serviceavtalene.

– Kjører du med feil dekk, feil lufttrykk eller feil hjulstilling på et vogntog får det raskt dramatiske konsekvenser for driftsøkonomien. Våre tester viser at du kan spare 5-6 prosent i drivstofforbruk ved å ha dette på stell. Jeg mener det er vår plikt å hjelpe kundene våre med å få dette riktig. Dessverre har vi ikke alltid tatt det ansvaret alvorlig nok og overlatt dekkhåndteringen til andre, sier Andreassen.

Engasjementet lyser ut av øynene hans, og det var dette som i sin tid skaffet ham den sentrale stillingen (ansvarlig for Tire Management & Wheel Alignment Offering) i konsernet for 14 år siden. Han hadde nemlig vært litt storkjeftet på en konferanse i Finland, hvor han påsto at Volvo jobbet feil.

– Jeg sa at de hadde fantastiske biler, men at de ikke var opptatt av det kundene deres var opptatt av. Dekk var en del av det. De brydde seg også for lite om trailerne som hang bak på trekkvognene. En Volvo-ansatt hørte meg, og ba meg ta kontakt om jeg skulle trenge jobb en gang. «Jeg tror du har rett», sa han. Så trengte jeg plutselig en jobb, var i Gøteborg tre turer med min påstand om at de jobbet feil, og nå har jeg sittet her siden 2004, sier Andreassen.

Alt på ett sted
At Volvo nå ønsker å ta mer grep om dekkhåndteringen er en del av «one stop service»-tankegangen, hvor lastebilforhandlerne ønsker å tilby kunden alt på et sted. Dette har delvis tvunget seg frem som følge av at lastebilene blir bedre og sjeldnere trenger service og reparasjoner. Verkstedene må dermed fylle på med flere oppgaver for å opprettholde inntjeningen.

– Men det er viktig å understreke at vi ikke skal bli noen dekkforhandler. Målet er ikke å bli eksperter på å koble av og på hjul, det tror jeg vi er bra nok på. Kundene skal selvsagt få kjøpe dekk hos oss, men poenget må være å sørge for at kundene våre trenger å kjøpe færre dekk, sier Andreassen.

Måten han vil hjelpe kundene på er først og fremst hyppig og proaktiv kontroll av dekk og hjulstilling på bil og eventuelt tilhenger. Planen er at dekkhåndtering skal tilbys som en del av serviceavtalen, hvor kunden betaler et fast beløp per kjørte kilometer.

Volvo viser til undersøkelser som sier at to av tre kjøretøy i Europa har feil innstilte aksler.

– Jeg mener at dekkene, mønsteret og hjulstilling bør kontrolleres hver gang bilen besøker verkstedet. Mange av «våre» biler er innom verksted flere ganger i året, ikke bare for service men av ulike årsaker. Utfordringen er at for eksempel en manuell hjulstillingskontroll tar halvannen time, og dermed koster så mye i tid og penger at de fleste dropper det, sier Andreassen.

Kutter en time
I i Finland har Volvo laget et pilotverksted for sitt nye «Tire Management»-konsept, hvor de prøver ut nye metoder og ny teknologi for å redusere tidsbruken. Deler av konseptet (det som er klart) skal innføres i Volvo Truck Center som er under bygging på Gardermoen og som åpner neste år.

Konseptet går ut på at bilen først blir kontrollert for slitasje på komponenter i hjuloppheng med en «slitasjetester». Andreassen er imidlertid ikke fornøyd med den utrustning som  mange av verkstedene bruker i dag.

– Mange har kjøpt slike uten å sjekke hastighet og slaglengde. Går den sakte med kort slaglengde klarer den aldri å finne slitasje i opphenget. I Trondheim, hos Langø Service, fant jeg en norskutviklet som er presis. Nå har vi lagt inn et kamera som registrerer og lagrer resultatet. Når mekanikeren ser at det er slitasje der trykker han på en knapp og får en 20 sekunders video som kan dokumentere slitasjen. Filmen kan vi kommunisere til kunden for å vise at det er reelt behov for å bytte ut deler, forklarer Andreassen.

Deretter kjøres bilen inn på en multifunksjonell bremseprøve, hvor Volvo har utviklet en skanner som måler restmønsteret i alle dekkene (kontrollen tar syv sekunder per aksel).

Så er det tid for å måle akselinnstillinger med Volvos eget «Volvo Wheel Alignment Equipment». Produsenten har investert betydelig i utstyr i alle sine fabrikker for å sikre at akslene står riktig, det vil si vinkelrett 90 grader i forhold til den tenkte senterlinjen på rammen.

– Dette bør kontrolleres minst en gang i året, eller oftere – avhengig av type transport og kilometer, sier Andreassen.

I stedet for laser skal verkstedene nå benytte et avansert kamera som kan ta bilde med flere vinkler samtidig. Med bildene kan man blant annet foreta en kalkulasjon på om det er hjulkast, og eventuelt hvor mye.

– Da slipper man å løfte akselen, og tar ned tidsbruken fra halvannen time for hjulmålingen, til cirka 15 min, sier Andreassen.

Simulator
På sine reiser rundt til Volvo-verksteder i verden har Andreassen konstatert at akselmålinger som regel blir utført reaktivt, i to situasjoner: Enten når kunden har klaget på noe, eller når man bytter en komponent.

– Det må vi fortsette med, men i tillegg skal vi kontrollere mer proaktivt. Vi kan ikke forhindre dekkslitasje, men vi kan forhindre skjevslitasje. Vi må sørge for at når kunden har riktige dekk, så må de vare lengst mulig, sier Andreassen.

– Når kommer robotene?

– Vi jobber med mye som det er litt for tidlig å snakke om, og roboter er en del av det. At robotene kommer er helt sikkert, og når vi utvikler morgendagens verksteder må vi forutse dette.

– Fremover kommer vi ikke til å ha mer enn maks en time på alt vi skal gjøre på verkstedet, den andre tiden finnes ikke. Kundene har ikke råd til å la bilen stå og betale for det. Derfor må det ta maksimalt 20 minutter å kjøre gjennom «gaten» som kontrollerer dekk og aksler, sier han.

Dokumentasjon og visualisering overfor kundene blir også en viktig del av dekkhåndteringen.

– Jeg tror på «seeing is believing», så jeg ønsker å ha en simulator ute hos verkstedene hvor kundemottakerne kan legge inn de hjulvinklene bilen hadde før kontrollen og vise kunden hvilken påvirkning det har hatt på dekkene, sier Andreassen.

Vil måle dekkets helse
Men det holder ikke å kontrollere dekkene de gangene bilen er på verksted. Lufttrykk, for eksempel, bør sjekkes så ofte som mulig. Det finnes i dag flere TPMS-løsninger (Tire-Pressure Monitoring Systems) for dette, men for Andreassen er ikke det nok. Han vil ha en komplett «helsetilstand» på dekket.

– Sammen med et norsk teknologiselskap utvikler vi en ny måte å kontrollere lufttrykk og temperatur (i fremtiden også lyd og vibrasjoner). Akkurat nå pågår det «felttester» i Norden og jeg kom akkurat hjem fra Spania hvor vi har testet siden sommeren 2017, for å se hvordan høye temperaturer påvirker sensorene, forteller han.

Samtidig jobbes det med å samle og systematisere så mange «virkelig liv»-data fra dekkene som mulig. Volvo Trucks har konsernavtale med Michelin, Bridgestone, Goodyear og Continental, men det er også lokale variasjoner rundt i verden med andre merker. Og det er kunden som velger dekk til sin bil.

– Så er det vår jobb å sørge for at kunden velger rett. Derfor jobber vi nå sammen med Volvo IT med å skape en database over alle dekk som ruller ut fra Volvos fabrikker, hvor vi følger dekkene og stammen fra «fødsel» til «død». Målet er å kunne gi så korrekte råd som mulig, basert på konkret erfaring. Per i dag bruker vi dekkprodusentenes informasjon. De har egne databaser med hundretusenvis av dekk, men jeg mener det er feil av oss å ikke vite dette selv, sier Andreassen.

Følger oppskriften
Volvos «Tire Management» vil først bli innført i Norden, og deretter følger resten av verden. Alle nye verksteder som skal bygges fra nå av vil få alt av nødvendig nytt utstyr og teknologi, men også i eksisterende verksteder vil konseptet implementeres helt eller delvis.

Arne-Helge Andreassen lover en oppskrift som skal fungere:

– Kona mi er djevelsk god til å bake kaker. Hvordan får hun det til? Jo, hun har en oppskrift. Respekterer man oppskriften, så blir resultatet det oppskriften sa at det skulle bli. Akkurat som du må respektere oppskriften ved å velge riktige ingredienser, temperatur og tid når du baker en kake, må du ha riktig kombinasjon av dekk, lufttrykk og hjulstilling for å oppnå den beste dekk- og drivstofføkonomien. Så enkelt og så komplisert er det.

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 3 - 2018. Ikke abonnent? Bli det her - og få de beste reportasjene først!**

OPPTATT AV HJULSTILLING: Arne-Helge Andreassen vil drive mer proaktiv akselmåling. – Det er avgjørende at dekkene ikke får uregelmessig slitasje, slik at de kan mønsterskjæres og dermed oppnå maksimalt med kilometer og minimum drivstoff forbruk, sier han.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer