img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Ny Actros på gang?
Mercedes-Benz varsler store nyheter rett over sommeren.

– Hold av 5. og 6. september, sa kommunikasjonssjefen for nyttekjøretøy i Daimler, Florian Martens, på pressearrangementet FutureLab ved Mercedes-Benz Trucks lastebilfabrikk i Wörth denne uken.

Mer konkret var han ikke på hva som skal komme, men når produsentene varsler nyheter som skal presenteres to uker før høstens store tungbilutstilling – IAA i Hannover – er det all grunn til å skru opp forventningene.

Da snakker vi nok ikke om ny blinklysdesign på Atego, eller økt utvalg av tekstiler i Arocs-interiøret.

Og derfor har vi dristet oss til en ørliten spekulasjon i overskriften.

Det gir nemlig neppe høye odds å tippe at det er en ny generasjon, eller i alle fall en betydelig oppgradert, Actros på gang.

Dagens generasjon har vært med siden 2011, og med alt som er på gang av semiautonom kjøring og alternative drivlinjer har tiden trolig kommet for å ta noen større grep på produsentens flaggskip.

Ingen hybrider
Sjefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner, gikk heller ikke i konkrete detaljer om hva som kommer, men noe sa han da – og ikke minst var han tydelig på hva som ikke kommer.

– Når det gjelder fremtidens drivlinjer vil dieselmotoren fortsatt spille en viktig rolle i lang tid ennå. Av alternativer ser vi ingen hybridløsninger i dette bildet per i dag. Derfor fokuserer vi nå på fullelektriske lastebiler, sa Buchner.

Han varslet samtidig en rekke nye teknologiske løsninger som er «rett rundt hjørnet» (hint: IAA), og nevnte blant annet at Daimler ser for seg at autonom kjøring på nivå 2 blir aktuelt i neste generasjon lastebiler.

Videreutvikling av tjenesten Uptime står også på agendaen. Ifølge Buchner kan det i dag ta så lite som fire minutter fra en feilmelding dukker opp mens lastebilen er ute på veien, til en diagnose er stilt og en plan for utbedring av feilen er satt opp. Dette opplegget skal bli enda raskere og mer omfattende fremover.

– For å være litt personlig: det har aldri vært mer spennende å jobbe i lastebilbransjen enn akkurat nå, poengterte Daimler-toppen.

Nytt regelverk
Noen store, konkrete nyheter ble ikke presentert på FutureLab, men arrangementet ga et visst overordnet bilde av «ting som er på gang».

Nye lover og regler fra EU var ett av temaene, og da spesielt de nye kravene om at produsentene fra 1. januar 2019 må oppgi drivstofforbruk og CO2-utslipp på nye lastebiler, slik at det blir mulig å sammenligne dem på disse parameterne.

Her mener Mercedes-Benz Trucks at det nye kalkuleringssystemet VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool), som skal benyttes, gir et for lite realistisk bilde av virkeligheten. VECTO inkluderer for eksempel ikke drivstoffbesparelser som oppnås gjennom bruk av utstyr som MBs avanserte fartsholder, Predicitive Powertrain Control (PPC) (fem prosent, hevder Daimler).

Kravet EU har satt er at CO2-utslippet (og dermed forbruket) skal kuttes med minst 30 prosent i forhold til 2019-nivået, og at det skal skje innen 2030. Det blir en mellomstasjon underveis, 15 prosent skal være borte allerede i 2025.

Produsentene risikerer gigantiske bøter om kravene ikke innfris, så det er forståelig at Mercedes-Benz vil ha uttelling for alt de klarer å redusere.

Semi-autonomt på gang
«Beyond diesel – what comes next?» var et annet tema. Noe entydig svar fikk vi ikke, men som nevnt over er det fullelektriske lastebiler fremfor hybrider som gjelder hos Daimler.

Både batteri og hydrogen ble nevnt som energikilder, men noen konkrete brenselcellebiler fikk vi ikke se – bortsett fra et par fjernstyrte lekelastebiler.

Under vignetten «Insight into automation» var vi plutselig litt dypere inne i glasskula, med hovedbudskap om at «automatisert kjøring vil resultere i økt sikkerhet, mindre stress for sjåfører og mer effektiv bruk av veiarealene». (For øvrig er ikke alle enige i at autonom kjøring fører til økt sikkerhet – les mer om det her).

Som Stefan Buchner sa er det nå nivå 2 på bilindustriens omforente femtrinnsskala for autonom kjøring som vil komme på neste lastebilgenerasjon.

Det vil si at man i gitte situasjoner, for eksempel på motorvei, kan slippe rattet og la lastebilen selv holde seg i sitt kjørefelt og regulere avstanden til forankjørende – eller la lastebilen håndtere køkjøringen. Dette kan gjøres enkelt ved å kombinere førerassistentsystemer som allerede finnes i dagens biler. 

Ingeniøren som holdt presentasjonen, en kar i femtiårene, sa at «høyere nivåer også er aktuelle på avgrensede områder, som flyplasser og grustak».

– Men jeg tror ikke jeg lever lenge nok til å oppleve nivå 5 ute i ordinær trafikk, sa han.

Hurtige skifter
På workshopen «Digital Mindset» handlet det om hvordan Big Data, Internet of Things, AI (kunstig intelligens) og Blockchain-teknologi kan utnyttes i logistikk-kjeden. Her ligger det spennende muligheter vi knapt aner rekkevidden av i dag, også for folk med mindre gode hensikter.

På spørsmål om hvordan Daimler sikrer sine digitale tjenester mot hackere fortalte de at utviklerne er delt i en rød og en blå gruppe. Den ene utvikler nye programmer og løsninger, mens den andre gruppen gjør alt de kan for å hacke dem. Så blir det spennende å se i tiden fremover hvor «vanntett» de klarer å lage systemene.

Folkene fra Fleetboard var også tilstede for å fortelle at de har opprettet avdelingen Fleetboard Innvoation Hub, hvor de jobber som mange «start-up-bedrifter». Her sitter de i kollokviegrupper hvor det «kastes» ut ideer som raskt utvikles til produkter som kan testes for å se om det er noe å bygge videre på.

– Mens mye i lastebilverden utvikles gjennom mange år, jobbes det her ofte på to ukers horisont. Målet er at vi raskt skal kunne «kaste oss rundt» og få frem nye tjenester og produkter etter hvert som ideer eller behov dukker opp, forteller Mathias Elsner.

Lounge i førerhuset
På posten for design ble det særlig lagt vekt på interiør i fremtidens lastebiler, hvor sjåførene trolig vil få flere typer arbeidsoppgaver etter hvert som kjøringen overtas av teknologien. Enkle brukergrensesnitt, romslig plass, komfort og minimalisme er stikkord som ble nevnt.

Designer Andy Sugata (som blant annet har hatt en viktig rolle i formgivingen av nye Sprinter) tok blyanten fatt og omsatte ordene i noen lekre skisser over hvordan han ser for seg fremtidens lastebilinteriør.

– Vi ser for oss en «lounge-atmosfære», med et tydelig skille mellom området for arbeid og området for hvile, forteller Kai Sieber, sjef for Design Brands & Operations.  

Mange sjåfører vil gjerne sette sitt personlige preg på interiøret, så det skal legges til rette for dette blant annet gjennom flere valg når det gjelder blant annet lyssetting.

– En digital bilderamme integrert i bakveggen i førerhuset, hvor sjåføren kan legge inn familiebildene fra mobiltelefonen, er en annen idé, sier Sieber.

Dette er bare noen små drypp av hva som er i vente, både på kort og lang sikt, i Daimlers verden. Du kan trygt regne med at det kommer mer veldig snart, og i alle fall i september.

FutureLab kan du lese mer om i YrkesBil nr. 8 som kommer ut i august.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer