img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Elektrisk fra minste MAN og opp
Budskapene er mange hos MAN i forkant av tungbilutstillingen IAA. Vi har fått en liten smakebit av nyhetene, og prøvetur med elektriske eTGM og eTGE.

E-mobilitet, digitalisering og autonom kjøring. «Megatrendene» alle kjøretøyprodusentene elsker å snakke om var selvsagt også hovedtemaene da MAN samlet fagpressen for å bygge opp spenningen i forkant av høstens IAA i Hannover.

Hørt det før, sier du? Ja, det har du nok, men denne gangen lover tyskerne at de elektriske varebilene, distribusjonslastebilene og bussene er «rett rundt hjørnet».

Det har de for så vidt også sagt før, i alle fall delvis, for etter planen skulle ni elektriske MAN lastebiler vært ute på test hos kunder i Østerrike fra slutten av 2017 – men disse er ennå ikke satt i drift.

Etter noen kritiske spørsmål fra journaliststanden fikk vi imidlertid forsikringer om at oppstartsproblemene, som ikke ble nærmere konkretisert, nå skal være ryddet av banen og at testingen starter til høsten.

For å vise at dette ikke er tomme ord hadde MAN leid deler av den uåpnede skandaleflyplassen Berlin Brandenburg Airport (BER), hvor det er rikelig med områder for å teste og demonstrere store kjøretøy.

Hovedstadens nye lufthavn skulle nemlig vært åpnet i 2012, men ennå har ingen fly verken landet eller tatt av her, og budsjettoverskridelsene får «mange hundremillioners-sprekken» i Stortingets byggeprosjekt til å fremstå som lommerusk.

Volkswagens personbildivisjon har visst også leid plass her, til midlertidig lagring av over 200.000 biler som følge av overgangen til WLTP. Så noe nytte gjør da flyplassen for seg, frem til nytt åpningsforsøk i 2020.

Kom Crafter i forkjøpet
Her fikk vi altså både se og prøve de batterielektriske eTGM og eTGE denne uken, mens visning av el- bussen Lion’s City blir spart til IAA. Litt morsomt er det forresten at pressen fikk lov å prøve eTGE før Volkswagen eCrafter – som jo er moderbilen (også den kraftig forsinket – VW sa i 2016 at kunder skulle ha bilen i løpet av 2017).

Rent teknisk er varebilene identiske, det er kun snakk om kosmetiske detaljer som skiller.

Det er heller ikke mye som skiller el-variantene fra sine dieseldrevne søsken, rent visuelt. Bak rattet kommer forskjellene frem idet du vrir om nøkkelen og ser at instrumentpanelet viser strømforbruk i stedet for dieselforbruk, og fraværet av motorlyd gjør seg gjeldende. Du kan hele veien holde rede på sanntidsforbruk av strøm, og hvor mye energigjenvinning nedbremsingene dine bidrar med.

Varebilen har en elmotor på 100 kW og 290 Nm. Makshastighet er begrenset til 90 kilometer i timen, noe som skal bidra til å holde «drivstofforbruket» nede (cirka 20 kWh per 100 kilometer). Trenger du egentlig å kjøre fortere i byen, hvor denne bilen er ment å tjenestegjøre?

Rekkevidden er oppgitt til 160 kilometer (NEDC), og nyttelasten til mellom 950 og 1.700 kilo. Bilen vi fikk prøve hadde tomt lasterom, så den akselererte – på elbil-vis – rimelig raskt fra start. Det skal bli spennende å prøve med last, og ikke minst på norske veier, så man får et mer reelt inntrykk av bilen og rekkevidden.  

Batteriet har en kapasitet på 36 kilowattimer, og kan hurtiglades med 40 kW – da fylles batteriet opp til 80 prosent på 45 minutter. Eventuelt kan det fullades på snaut 5,5 timer med en wallbox, eller på ni timer med en vanlig 220V AC.

Elvarebilen skal etter planen lanseres i Norge i november.

Stille lastebil
Storebror eTGM er på sin side en 6x2 distribusjonsbil med totalvekt på 26 tonn, utstyrt med en elmotor på 264 kW og maksimalt dreiemoment på 3100 Nm. Batteriene kan plasseres under førerhuset og langs siden av rammen, og skal gi en rekkevidde på inntil 180 km.

Elmotoren har et høyt dreiemoment over hele sitt arbeidsområde, og lastebilene har derfor ingen girkasse, bare en omkobler for kjøring forover, bakover og selvsagt nøytral. Kraften kommer kontant idet du trykker på gasspedalen, og selv lastet med 20 tonn oppleves akselerasjonen rask og «sømløs».

Tilleggsaggregater som servostyring, luftkompressor og klimaanlegg drives elektrisk. Disse har behovsavhengig energistyring og skal aldri kreve mer strøm enn det som er nødvendig i øyeblikket. Som alle batteridrevne kjøretøy har også eTGM energigjenvinning under utrulling og nedbremsing.

Verken utseendemessig eller betjeningsmessig skiller batteridrevne MAN seg i særlig grad fra tilsvarende dieseldrevne varianter. Lydnivået er imidlertid vesentlig lavere, og det er en litt underlig følelse å stå på utsiden og se lastebilen kjøre uten å høre noen dieselmotor. Merkelig føles det også inne i førerhuset under kjøring, men det lave lydnivået gir god komfort for føreren og fraværet av motorlyd og -vibrasjoner er nok bare en vanesak.

eTruck, som den også kalles, skal etter planen markedslanseres i 2021.

Sammenkobling i praksis
Platooning sto også på menyen i Berlin. Første gang vi omtalte at MAN og DB Schenker skal teste denne teknologien på Autobahn A9 var i desember 2016, og de uttalte den gang at prosjektet skulle starte sommeren 2018. Her er de i rute:

25. juni ble to semitrailere sendt ut på motorveien og elektronisk koblet sammen, slik at den bakre følger den fremre som en slave. Lastebilene kjører en fastlagt rute på 145 kilometer, i reell drift for DB Schenker.

Vi fikk sitte på i lastebilene inne på flyplassområdet, hvor teknologien ble demonstrert. Sjåføren i den bakre bilen trykker på «koble til»-bryteren og sjåføren foran må akseptere, så kobles kjøretøyene sammen med cirka 15 meters avstand.

Av juridiske grunner må den bakre sjåføren fortsatt holde hendene på rattet, men bilen kjører i prinsippet av seg selv ved hjelp av kameraer, radarer og bil-til-bil-kommunikasjon og følger nøyaktig ledebilens mønster. På autonom-skalaen befinner vi oss kun på nivå 2. Målet er i første rekke å spare drivstoff og senke CO2-utslippet, etter slipstream-prinsippet.

Det gjenstår en drøss uavklarte problemstillinger før platooning settes ut i ordinær trafikk, for eksempel juridiske (hvem har ansvar?), økonomiske (hvordan skal gevinsten fordeles rettferdig?), teknologiske (skal det være noe poeng må en standard på plass, så teknologien virker mellom ulike merker) og psykologiske (både for sjåførene og omgivelsene).

Til det sistnevnte har MAN og DB Schenker fått med seg høgskolen Fresenius som skal studere den psykologiske og nevropsykologiske effekten platooning har på sjåførene. Det blir spennende.

Digitale tjenester
Selv om det innimellom kan virke sånn, handler fortsatt ikke alt om elektrisitet og autonom kjøring i nyttekjøretøyverdenen.

MAN understreker at de fortsatt jobber med å fintune dieselmotoren (Maschinenfabrik Augsburg sponset jo i sin tid Rudolf Diesel i utviklingen av teknikken) og minnet blant annet om at de nylig introduserte flere nyheter i forbrenningsmotorene og girkassene sine.

Blant annet kuttet de i fjor ut EGR i D08-serien, og de nevnte «individuelle» kjøreprogrammer og skiftestrategi i TipMatic-kassene både for lastebil og buss. Markedslederskapet for gassbusser vil de heller ikke gi slipp på, så nye Lion's City G med den nyutviklede E18 gassmotoren på 9,5 liter og 276 eller 316 hk, skal være klar neste år. 

Utviklingen av de digitale tjenestene – mange av dem er konkrete, tilgjengelige nå eller snart, og matnyttige – fortsetter også med full styrke, fikk vi vite. I april var MAN Digital Services oppe og gå som en egen enhet.

De utvikler MAN-spesifikke tjenester, som Service Care. Programmet sørger for at bilen sender feilmeldinger til verkstedet, eventuelt setter opp en time for reparasjon og guider deg til passende verksted.

Alt foregår inne på VW Truck & Bus-plattformen RIO, men noe skal altså «brandes» som MAN. Forvirret? Dette lover vi komme tilbake til.

Elbilkonsulenter
Transport Solutions er en annen, ny tjeneste spesielt rettet mot elektriske kjøretøy. Dette er en slags konsulentvirksomhet hvor et MAN-team bistår kunder i å vurdere og planlegge overgang til el-kjøretøy. 

Da snakker vi blant annet analyser av kjøretøypark, type kjøring, type kjøretøy, ladeinfrastruktur og potensielle gevinster, både økonomiske og andre. Det vil nok mange være interessert i. Foreløpig har teamet vært hos potensielle kunder i Sverige, men ikke i Norge, fortalte prosjektleder Alexander Adler.

Vorspielet til IAA er som du skjønner godt i gang. Og det kommer mer. Stay tuned.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer