img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Absurd moro med Yaris
Med 212 hestekrefter under høyrefoten og en verdensmester i drifting ved min side har jeg Rudskogen for meg selv.

I helgen er det Gatebil Rudskogen – en opplevelse i seg selv – og som en smakebit tok jeg med meg to råtasser ut på banen for litt moro: Toyota Yaris GRMN og Fredric Aasbø.

- Du får gi meg noen tips om sporvalgene er helt krise, sier jeg.

- Syns det ser bra ut, jeg, sier Fredric ytterst diplomatisk – før han i neste sving begynner pekingen.

- Om du legger deg inntil kerbsen her, og så rolig ut for å treffe neste der, da får du god fart ut. Dette er Dennis Olsen-linja, hehe.

Jeg var nok ikke helt på «track» likevel. Fredric fortsetter instruksjonene og jeg peiser på, entusiastisk som en hundevalp.

Og slik oppleves bilen også. I full brems ned mot Angsten logrer den voldsomt med halen. Det er mye gummi på banen etter dagens hardkjør, og den lille Toyotaen virker i ene øyeblikket å slite med festet, før den på magisk vis har all grep i verden på vei ut av svingen.

- Den diffen her er helt rå, sier Fredric.

Absurd liten pakke
Den lille Yarisen gnager seg opp og frem fra den krappe Bridgestone-svingen (tidligere kjent som Slakter'n), og jeg jobber både med og mot det lille GT86-rattet som kjemper med kreftene fra framhjulene.

For en absurd liten pakke dette er. En Yaris til 470.000 kroner er absurd. En Yaris med bøttestoler og kun tre dører burde ikke være salgbart, men interessen i Norge er såpass stor at alle som vil ha en ikke kan få den.

Det er nemlig bare 400 biler øremerket Europa, hvor 350 av dem er kundebiler. Og alle er utsolgt. Til Norge kommer det to stykker, i tillegg til demobilen jeg pisker ute på banen her nå.

Lotus-tuning
Samtlige biler er hvite med den røde og sorte dekoren på. Og under panseret sitter en 1,8-liters motor på 212 hestekrefter. Ikke utelukkende VVT-i denne gang som i 1,8-eren vi fant i Corolla og Celica T-Sport for mange år siden – nå er det en kompressor som hjelper til med skyvet.

- Det er så spesielt å høre den kompressoren hyle, sier Fredric lattermildt idet jeg gir full pinne på vei ut av første sving etter depotet.

GRMN-motoren er faktisk tunet av Lotus, et selskap Toyota har samarbeidet med i mange år som motorleverandør.

- Jeg elsker det når Toyota gjør noe uventet. Den er en ulv i fåreklær, sier Fredric.

- Mange tror at siden jeg driver med drifting syns jeg ikke det er noe morsomt uten bakhjulsdrift – men jeg kan ha det minst like gøy med forhjulsdrift.

Mye mer GRMN på vei
Dette er den første i det som skal bli en lang rekke GRMN-biler fra Toyota. «Gazoo Racing, Meister of Nürburgring» betyr bokstavkombinasjonen, og bilen er et resultat av Toyota-toppsjef Akio Toyodas lovnad for noen år siden om at de da skulle begynne å lage biler som var morsomme å kjøre.

Resultat? GT86, Yaris GRMN, en ny Supra som avdukes i høst – og en ny Auris, som etter det vi hører skal være betydelig mer inspirerende bak rattet enn dagens (ikke at det skulle mye til, da).

- Dette er en tydelig indikasjon på retningen Toyota har tatt, sier Fredric, som selv kjører en Corolla som drifting-bil i USA for tiden – heftig modifisert, naturligvis.

- Blir det aktuelt å bytte til den nye Supraen for driftingen din?

- Vi får se – men jeg tror Corollaen passer bedre med tanke på publikummet vi når, sier driftingstjernen.

Kjapp
De herlige bøttestolene burde nesten vært mulig å få til alle Yaris-modeller. De er komfortable samtidig som de holder meg godt på plass. Sekstrinns-kassa er ikke like kvass som den i GT86, men fungerer bra selv her ute på Rudskogen-asfalten.

Den er kjapp, denne Yarisen. 0-100 skal ta 6,3 sekunder, men det er måten den alltid har krefter på som imponerer. I motsetning til en turbobil hvor man må vente på skyvet for så å gire på akkurat riktig tidspunkt for ikke å miste det har man alltid litt overskudd her.

Og jo høyere opp i registeret, jo morsommere – helt til det stanger i sperra på så vidt over 7000.

Jeg føler jeg begynner å få flyten. Svingene klippes og kuttes akkurat nok, bilen understyrer ikke så ille som i de første rundene – både fordi dekkene er varme og jeg finner rytmen – og Fredric har færre instruksjoner for hver runde. Det må da bety at jeg gjør noe riktig.

- Du kjenner den løfter indre bakhjul, sier Fredric og ler litt.

Foto-tid
Jeg kunne holdt på hele dagen, men jeg må ta et par bilder også. Kan ikke la denne muligheten gå fra meg. Siden vi har hele banen for oss selv kan vi bruke Angsten som kulisse, og jeg setter Fredric bak rattet.

- Sånn, da har jeg det jeg trenger, så da kan du kjøre som du vil, sier jeg.

Fredric gir et lite «all right», og druser på.

Herlighet som det går. Det hopper og spretter over kerbs og kanter, og sider ved denne bilen jeg aldri klarte vise frem er plutselig å lese som en åpen bok. At Fredric vet å ha det gøy med en framtrekker, er det liten tvil om.

- Jeg får nok litt kjeft av Toyota denne gangen også, ler Fredric.

- De pleier å se på dekka og si «er det Fredric som har vært ute nå?», men nå er vi jo to om det.

- Ja, du får skylde litt på meg denne gangen, sier jeg.

God-lukt
Klokka er snart halv sju denne torsdagskvelden, og det skal være nye runder med driftingtrening på banen. Depotet venter.

Det lukter godt av bilen idet vi stiger ut og tar av oss hjelmene. Gummi og bremser har fått kjørt seg godt, og jeg har fått kjørt meg godt – både bak rattet og ikke minst i passasjersetet.

Yaris GRMN er ekstremt sær. Absurd i all sin enkelhet. Begrenset opplag, overraskende stor etterspørsel.

Det beviser bare at det er ikke viktig hvilken logo som står i grillen, men hva som er gjort under skallet. Og der er GRMN-Yarisen et tegn på at det bobler godt i de kreative moro-grytene hos Toyota om dagen. Få det på!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer