Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
På alle bilder står det Musso, og det samme gjaldt modellen som sto utstilt på bilmessen i Genève i mars. Men informasjonsdirektør Stian Thrane hos den norske importøren, Gill Gruppen, påstår hardnakket at den i Norge skal selges under betegnelsen Rexton Sports. Og han bruker å ha belegg for sine påstander. Den skal selges i to utstyrsvarianter, Plus og Premium, førstnevnte i kombinasjon med manuell girkasse eller automatgir, sistnevnte kun i kombinasjon med automat. Den kan bestilles som personbil med fem seter, eller som varebil med to seter og grønne skilter. Når prisene er klare kan du regne med at differansen er noen hundretusen mellom disse, takket være det norske avgiftsregimet. I Storbritannia lanseres bilen som en romslig og komfortabel femseter med lasteplan. Og det er ikke småtteri du kan legge på planet – det har nemlig lastekapasitet på et tonn. Planet måler 130 cm i lengderetningen og er 157 cm bredt slik at du får grei plass til en europall. I tillegg har Rexton Sports maks tilhengervekt på 3,5 tonn – ideelt om du skal dra med deg hestehenger, stor campingvogn eller båt. Siden pickupen deler plattform med den nye Rexton W hevder SsangYong at den føles, ser ut og kjører som en SUV. I så fall kan det være naturlig å sammenligne med biler som VW Amarok, og kanskje til og med nye Mercedes X-Klasse. Eneste motor er en 2,2-liters diesel med 181 hk og et dreiemoment på 400 Newtonmeter. 6-trinns manuell girkasse er standard, 6-trinns Aisin automat alternativet for dem som vil ha det mer komfortabelt. De norske prisene er foreløpig ikke fastlagt, men ifølge Stian Thrane kommer de første bilene til Norge i august/september. I England er startprisen 19.995 pund eksklusiv moms, og SsangYong UK er så sikre på kvaliteten at de tilbyr garanti som gjelder 7 år / 150.000 miles (ca. 241.000 km). Bedre garanti skal man lete lenge etter.
|