img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Elektrisk Citaro klar for innsats
Det er ting som tyder på at bussavdelingen er den biten av Daimler som først når målet om å bli elektro-relevant for sine kunder.

De seriøse elbilene fra Daimler lar vente på seg (selv om de produseres i bøttevis i Kina). 

Det siste møtet vi hadde med de elektriske varebilene etterlot flere spørsmål enn svar. Og på Future Lab var det heller ikke veldig mange konkrete informasjoner om når vi kan kjøpe en elektrisk lastebil

Det virker nesten som om Daimlers amerikanske filialer syns det er morsommere med strøm, enn det tyskerne gjør. 

Men på buss ser vi i hvert fall et klart mønster. Allerede i november i fjor tegnet Rhein-Neckar-Verkehr GmbH en intensjonsavtale med EvoBus om å kjøpe den nye elektriske bussen. En seriebygget Citaro med elektrisk drift som skulle komme fra fabrikken i Mannheim.

Etter det fulgte både Hamburg og Berlin, som bestilte til sammen 35 busser.

– Den nye eCitaro er bare ett element i det komplette eMobility Systemet fra Daimler Buses, sier Till Oberwörder, leder for Daimler Buses og styremedlem i EvoBus.

– Her står i første omgang våre eMobility konsulenter til disposisjon som analyserer hver rute våre kunder betjener. Vi kjører så et simuleringsprogram som gir beskjed om blant annet nødvendig elektrisk infrastruktur. Her leverer vi alt, depoter, ladeløsninger, vedlikeholdsløsninger – og alle kalkyler som hører med, slik at kunden vet nøyaktig hva han begir seg ut på.

Men ikke bare det. Oberwörder fortsetter:

– Vi forteller også kundene om hva som vil komme de neste årene. Hvordan rekkevidden vil komme til å øke, for eksempel, eller hvilke nye teknologiske fremskritt vi kommer til å innføre. For oss er det helt avgjørende at våre kunder kan planlegge sin elektroinnsats på lang sikt sammen med oss.

Selve bussen tyder også på at både produsent og kunde ønsker å være på trygg grunn. Utgangspunktet er bybussen Citaro som til nå har vært bygget i mer enn 50.000 eksemplarer. 

(saken fortsetter)

Vi er altså fjernt fra Future Bus – konseptbussen som debuterte i Amsterdam for nøyaktig to år siden

Denne var helt bevisst designet svært futuristisk for å fortelle hele verden at Daimler var på ballen. Men selv under det avantgardistiske hylsteret fant vi den samme gamle Citaroen vi snakker om nå.

Riktignok påstår den nye designsjefen for Daimler Buses, Stefan Handt (som bare har hatt den jobben noen måneder) at den har hatt innflytelse på enkelte designelementer i den nye utgaven, men både han og Gustav Tuschen, leder for teknisk utvikling for bussene, legger vekt på felles oppskrift med den gamle.

– Delefellesskap og service-gjenkjennelighet hos mekanikerne er viktig, sier Tuschen som forteller at ramme, dører, sideruter og «alt blikket» er felles med den fossile Citaroen. 

Førerplassen er det heller ikke gjort noe med – det er viktig at sjåføren kjenner seg igjen, at overgangen ikke blir for stor, sier Handt.

Men det er gjort ting med interiøret for øvrig. Det han kaller «svart iPhone optikk», mer krom og en ny layout på LED-lysene gir inntrykk av bedre høyde og mere luft, sier han.

Hjertet i den tekniske avdelingen er batteriene. Grunnutrustningen er seks moduler à 25 kWh. To er plassert på taket, resten i «motorrommet» i hekken. Man kan legge 4 moduler til på taket, da er man oppe i nesten 250 kWh.

Strømmen leveres til en portalaksel med to nav-nære elmotorer på 125 kW hver som drar gjennom en to-trinns kasse.

Med ti moduler veier eCitaroen i serie-form cirka 13,44 (dette er herlig Mercedes, man sier cirka når man angir et to-sifret tonn-tall ned på nærmeste ti kg!) tonn. Med tillatt totalvekt på 19,5 tonn gir dette 88 passasjerplasser.

Like nøyaktig er de når de snakker om rekkevidde. Mercedes går ut ifra et «verste tilfelle» scenario og måler etter SORT2 bysyklus. Da kommer de til rundt 150 kilometer på sommeren.

Og apropos sommer: Mercedes snakker om en ekstremt energi-effektiv pakke. De forteller for eksempel at i forhold til forbrennings-Citaroer har de senket energibehovet for varme, ventilasjon og klima med 40 %.

Når Mercedes ser fremover sier de at selv om 2018-versjonen av eCitaro nok ikke har kapasitet nok til å kunne betjene mer enn 30 % av dagens offentlige busstransport, vil allerede neste generasjon (om et år eller to, da vil hver batterimodul ha 33 kWh) kunne dekke 50 %. Og med 400 kWh i tredje generasjon snakker vi om 70 % dekning.

Og når den hydrogendrevne rekkeviddeforlengeren er klar, snakker vi 100 %.

Vi bør vel også ta med at selvfølgelig har den nye eCitaro hele katalogen av nye, og velkjente, sikkerhets- og støttesystemer. Preventive Brakes Assist og Sideguard Assist er bare to av nyhetene.

Dette er en av de virkelig store nyhetene på høstens IAA. Men du må nok vite om den. Ellers risikerer du å gå rett forbi og tro at «heisann, der var en gammel kjenning». 

Denne fortjener nok litt dypdykk.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer