Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi viste ferske spionbilder akkompagnert av datamanipulasjoner og spekulasjoner for en uke siden, og nå får vi offisiell informasjon og bilder fra Audi som forteller omtrent det samme. Det er ingen tvil om at bilen ser mer sportslig ut enn sin noe tilårskomne forgjenger. Den har fått Audis nye grill i oktagon-design med vertikale striper, kombinert med nye lykter som «peker» mot grillen. Legg også merke til de elegante luftinntakene. Lyktene leveres med tre ulike innmater, hvorav Matrix LED er den mest avanserte og benytter intelligent teknologi for å lyse opp veibane og -skuldre optimalt, uten å blende andre trafikanter. Interiøret følger opp eksteriørdesignen og har mye til felles med det vi finner i større Audi-SUV-er som nye Q5 og storebror Q7, og sågar nylig viste Q8. Sentralt, øverst på dashbordet, troner en MMI berøringsskjerm rammet inn i sort høyglans. Både skjerm og betjeningsorganer for klimaanlegget er tiltet ti grader mot føreren for optimal ergonomi. Sammenlignet med dagens modell er nye Q3 hele 97 mm lengre, 25 mm bredere og fem millimeter lavere. Den måler nå 4.485 x 1.856 x 1.585 mm. Dermed blir den både lengre og bredere enn erkerivalene BMW X1 og Mercedes GLA. Akselavstanden er strukket med hele 77 mm til 2.680 mm, noe som gir et mer romslig og fleksibelt interiør. Baksetet kan skyves hele 150 mm i lengderetningen, alt etter som man prioriterer passasjerer eller bagasje. Kapasiteten er 530 liter med setene i bakre posisjon og 1525 liter når de legges ned, til sammenligning med 460 til 1465 liter hos forgjengeren. Lasteromsgulvet kan justeres i tre nivåer, og hattehyllen kan lagres under gulvet om nødvendig. (saken fortsetter) Analoge instrumenter er en saga blott – selv basisutgaven benytter en 10,25-tommers skjerm som styres via knapper på rattet i stedet for tradisjonelle klokker. De som går for toppversjonen MMI Navigation Plus får Audis virtuelle cockpit som gir en rekke valgmuligheter for hva som skal vises, inkludert kart fra navigasjonsanlegget. Ellers får du tilgang til det meste av utstyr på komfort- og sikkerhetsfronten, så lenge du er villig til å betale prisen. Foreløpig er det sparsomt med detaljer om drivlinjer, men fra introduksjonen skal Q3 leveres med tre alternative bensinmotorer og én dieselbrenner. Effekten spenner fra 150 til 230 hestekrefter. Alle motorer er firesylindret med direkteinnsprøyting og turbo og er ifølge Audi kraftige, raffinerte og effektive. Sekstrinns manuell girkasse er standard, syvtrinns S tronic er alternativet for dem som foretrekker automat. Nye Audi Q3 skal produseres ved Audis fabrikk i Györ i Ungarn, mens forgjengeren ble produsert ved Seat-anlegget i Martorell nær Barcelona. Seat trenger nok kapasiteten selv nå som de har så mange egne SUV-er. Den nye Q3-modellen kommer på markedet i november, så i løpet av et par måneder får vi nok mer informasjon om tekniske data, utstyrsnivåer og priser. PS!
|