img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Medisin Mot Muskelsvinn
NETTKJØRT: Mustang er fremdeles et navn med en helt egen klang i bilverdenen. Og den byr fremdeles på mye av det samme som gjorde den til en legende.

Det er sikkert mange som kan fortelle meg hvor mange generasjoner og versjoner det har vært av Mustang, siden den første produksjonsmodellen – basert på en Falcon, av alle ting – debuterte med sitt enorme panser en april-dag i 1963.

Akkurat den opptellingen er jeg mindre interessert i akkurat nå. Ford-importøren har nemlig sluppet meg løs i en GT Fastback med den riktige låten. Den som kommer fra 8 skråttstilte sylindre og som gir en dyp, mageromlinglyd, langt unna en hysterisk italiensk turtallsang.

Men la det ikke være tvil om det – 421 hester holder lenge. Og toppfart begrenset til 250 km/t og nulltilhundre på litt under fem er heller ikke av enorm interesse.

Du vet at alt er der, dypt under det fremdeles lange panseret og ut gjennom bakhjulene og med ikke altfor mange sjenerende elektroniske nei-nei-gutt-pekefingre for å ødelegge følelsen av fritid.

Det er liksom ikke veldig vanskelig å få den til å stå på tvers, for å si den sånn.

Men det er liksom ikke veldig vanskelig å kjøre som mora di heller (uten at jeg kjenner henne) – dette er en bil som er særdeles veloppdragen, inntil du byr den opp til dans.

Jeg var ikke i nærheten av det den sikkert kan, men jeg var hele tiden i nærheten av å tenke tanken på at dette begynner kanskje å nærme seg den siste listeførte amerikanske V-åtteren på det norske markedet.

Jeg hater den utviklingen, men hadde det veldig bra med å få lov til å være med på noe av det som kanskje blir de siste turene med en moderne, fet amerikaner i Norge.

Bilen Ford-importøren byr på her er en 2017-modell, og selv om det finnes en ferskere versjon er ikke det veldig merkbart. I hvert fall ikke utenpå. Du skal se godt etter for å identifisere en 2018-utgave. Litt lavere frontlys, litt lavere start på panseret pluss noen grep på baklysene. Og det er det. 

Ikke akkurat nok til å ødelegge restverdien på denne. Og hvis restverdi er et tema, kan man nok gjøre mye som er dummere enn å investere i en utdøende rase – med stamtre.

Og så har forresten den nyeste versjonen fått noen hester til, fra fem-liters Coyote motoren, 450 cirka, og dreiemomentet er overhodet ikke økt fra «mine» 530 Nm. Men det er flyttet enda noen grader oppover på omdreinings-skalaen på 2018-generasjonen.

Nå er det ikke derfor den har fått en ti-trinns automat. Det er fordi Ford har noen slike til overs – ikke alle går til F-150 Raptor.

Men jeg nekter å tro at denne motoren trenger ti utvekslinger. Seks manuelle i «min» blå holdt i hvert fall lenge. Det verste er at jeg har en følelse av at egentlig kunne jeg nøyd meg med tre – slik det var i den første 4,7-liters V8 Mustangen jeg kjørte i Bullitt-året, 1968.

Jeg sier ikke at det hadde vært ideelt – men jeg sier at denne biloppskriften – «mer enn nok av alt» – klarer seg fint uten eksotiske argumenter.

Ikke glem, heller, at etter at Michael Schumacher hadde vunnet de fire første Formel 1 løpene i 1994, måtte han nøye seg med andreplassen i Spania. Og da hadde han vært stuck i femtegiret nesten hele løpet – inklusive et pit-stop.

Gjør det etter! Det er litt overdrevet det der med å bytte tannhjul hele dagen.

Men vi kan jo også slå fast at hvis ti automat-utvekslinger er litt mer avansert enn seks manuelle, så er nok også 2018-chassiset (som jeg altså ikke har prøvd) litt mer avant garde enn dette.

For 2018 har blant annet tilført Mustangen de adaptive demperne som hittil bare har sittet hos Shelby.

Og – det er bare å innrømme – hverken bilen eller jeg er det ultimate i chassis-dynamikk. Særlig er nok Mustang-styringen et stykke unna dagens topp-utfordrere.

Jeg sier ikke at dette er en bil der man MÅ sitte med albuen ut av vinduet og bare en hånd på rattet (selv om man kan). Jeg sier bare at noen Caterham-presisjon er det ikke.

Og i tillegg til bestyrings-kvalitetene og -egenskapene må man huske at det jo faktisk er 1,7 tonn der, som rager ganske langt ut rundt krengningsakse og tyngdepunkt. Det er tross alt mer enn to meter overheng her, totalt.

Men selv om den nok ikke kan banke en av de etablerte hår-på-brøstet-kollegene rundt en bane eller i heftig kjøring, der man aldri vet hva man møter rundt neste sving, er den adskillig bedre enn du kanskje tror.

Demperne demper, bakakselen er stødig og gir deg ikke ekstra styre-overraskelser, krengningsstabilisatorene gjør åpenbart det, de også – men den største gleden har du av at selv når det går mer enn fort nok på mer enn dårlig nok underlag, har du fremdeles en grad av komfort og karosserikontroll som du bare kan drømme om hos de kontinentale primadonnaene.

La så være at interiøret ikke er helt topp, selv svart-skinn (og det er ekstrautstyr), at baksetet er trangt (for dem det måtte interessere) mens plassen for de to foran er glimrende, og at du finner nok det du kanskje regner med av støttesystemer og infotainment, dels via en multimedia-skjerm, men også med et overraskende stort antall brytere som er en fornøyelse å bruke.

Men det viktigste med denne bilen er at den ser bra ut og låter enda bedre (både utenfra og inni), den er genuint morsom – ikke spektakulært eller kaldsvettende utfordrende – å kjøre, og den har en helt tydelig og utpreget personlighet.

Og så har den et fargevalg som virkelig syns – men hvorfor i all verden heter den Graber Blå?  Graber var en sveitsisk karosserifabrikk, kanskje mest kjent for sine Alviser – definitivt ikke for blåfarger på Forder.

La det være klart, slike dype problemer var overhodet ikke i stand til å dempe gleden over en fet V-åtter langt der foran og velkontrollert stiv aksel rett baki der.

Kos deg med dataene som følger.  Jeg har hentet frem den klassiske 50 år gamle Fastbacken som Steve McQueen gjorde til Bullitt i 1968, og sammenliknet med «min». Dessuten har jeg lagt til 2018-versjonen for de siste detaljenes skyld.

Ford Mustang GT

Årsmodell

1968

«min» 2017

2018 Bullitt

Pris

kr 47.400*

kr 1.156.000

kr 1.185.000

V8 Motor, ccm:

6384

4951

4951

Effekt hk/o.min:

349/4800

421/6500

470/7000

Dreiemoment Nm/o.min:

522/3200

539/4250

529 / 4600

Drivlinje, bakhjulsdrift:

M4

M6/A6

M6/A10

Forbruk l/mil:

1,5-2,1

0,98

0,91

Akselerasjon 0-100 km/t, sek:

5,6

4,8

4,6

Hastighet maks km/t:

200-210

250

250

Karosseri:

Fastback

Fastback

Fastback

Antall seter:

4

4

4

Antall dører:

2

2

2

Mål (L/B/H), cm:

467/180/131

478/192/138

478/191/138

Akselavstand, cm:

275

272

272

Sporvidde foran/bak:

149/149

158/165

158/165

Svingdiameter, m:

12,0

12,2

12,2

Bagasjerom, liter:

263

408

408

Tankvolum liter:

61

59

59

Egenvekt uten fører kg:

1510

1645

1651

Dekk:

185 R 14

255/40R19

255/40R19

*1964-prisen tilsvarer 625.000 2018-kroner. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer