img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Stor oversikt: Rush av elektriske varebiler
Flere og større modeller, økt rekkevidde og mer nyttelast – kan dette sette fart på salget av elektriske varebiler? Vi gir deg oversikt over utvalget, og nyhetene som kommer.

Samtidig som salget av elektriske personbiler har «skutt i været» i Norge de seneste årene, har omsetningstakten for elektriske varebiler vært beskjeden – for å si det forsiktig.

I fjor ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 766 elektriske varebiler her til lands. Det utgjør drøyt to prosent av det totale varebilsalget på 32.224 biler (eks. campingbiler).

Færre insentiver
I første halvdel av 2018 har el-varebilsalget riktignok mer enn doblet seg sammenlignet med samme periode i fjor. Høres mye ut i prosent, men de 814 el-varebilene utgjør fortsatt mindre enn fire prosent av totalmarkedet på 20.807 varebiler i perioden.  

Årsakene til det labre salget er flere og sammensatte. Svært begrenset modellutvalg, lav tillatt nyttelast og relativt kort rekkevidde på enkelte modeller forklarer nok noe.

I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.

Fritak fra bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av.

Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker. Nå jobber blant annet miljøorganisasjonen Zero for at avgiftsfritak og bompengefritak for elektriske varebiler skal videreføres, nettopp for å få opp andelen av slike biler.

Nye modeller
Samtidig satser mange av de store kjøretøyprodusentene for fullt på elektriske nyttekjøretøy. Dette innebærer flere modeller å velge blant, større lastekapasitet og økt rekkevidde.

Hittil har det i hovedsak vært de små varebilmodellene som er elektrifisert, men i år kommer flere store – som Volkswagen e-Crafter og MAN eTGE – også i batterielektriske versjoner. Mercedes-Benz følger på neste år med norgeslansering av helelektriske e-Vito og e-Sprinter.  

Dermed vil vi trolig få se langt flere grønnskiltede elbiler på veiene fremover.

Med hjelp fra de norske bilimportørene har vi laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid.

I tillegg har vi tatt med et par usikre kort: Tyske StreetScooter og kinesiske SAIC Maxus er ikke representert i Norge foreløpig, men begge produsentene opplyser at de ser på markedet her som svært interessant.

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 5-2018. Ikke abonnent? Bli det her, og få eksklusive og nyttige bransjesaker først.**  

Se hele oversikten:

Elektriske varebiler i salg nå

Renault Kangoo ZE

 

Motor: 44kw / 60hk / 225nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 33 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: Cirka 6 timer fra tom til fulladet med 7 kW/32A.

Ladefart hurtiglading: Hurtiglading leveres ikke.

Rekkevidde: 270 (NEDC).

Nyttelast: 625 kilo.

Lastevolum: 3 m³ i kort utgave og 4 m³ i Maxi-utgave.

Egenvekt: 1.505-1.735 kilo.

Tilhengerkapasitet: 374 kilo.

Muligheter for bakseter: Ja 3 (totalt 5 seter i bilen).

Pris som varebil: fra 248.900 kroner.

Pris som personbil: fra 263.400 som 5 seter varebil klasse 1.

Kilde: Importøren

 

Nissan e-NV200

 

Motor: 80 kW og 254 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 40 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 7,5 timer med 6,6 kWh ombordlader/hjemmelader. Opptil 21,5 timer med stikkontakt (10A-kurs).

Ladefart hurtiglading: 40-60 minutter (50 kW).

Rekkevidde: 280 km NEDC / WLTP 200 km.

Nyttelast: Opptil 742 kilo.

Lastevolum: 4,2 m3.

Egenvekt: Fra 1.498 kilo.

Tilhengerkapasitet: Inntil 450 kilo.

Muligheter for bakseter: Ja, da som personbilvarianten e-NV200 Evalia med enten 5- eller 7-seter.

Pris som varebil: Fra 249.840 kroner (OFV-pris).

Pris som personbil: Fra 283.690 kroner.

Kilde: Importøren

 

Peugeot Partner Electric Mester

 

Motor: 49 kW.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 22,5 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading: 80 prosent på 30 min.

Rekkevidde: 170 NEDC (norsk kjøring under norske forhold 80-120 km).

Nyttelast: Opptil 620 kilo.

Lastevolum: L1 3,3 kubikk og L2 3,7 kubikk. Pluss 0,4 kubikk på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt: Ukjent.

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig.

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter.       

Pris som varebil: L1/L2: 230.000/238.000 kroner.

Pris som personbil: Partner Tepee: 223.500 (kun L1 – Lengde 1 som personbil)

Kilde: Importøren

 

Citroën Berlingo Electric Proff

Motor: 49 kW.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 22,5 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading: 80 prosent på 30 min.

Rekkevidde: 170 NEDC (norsk kjøring under norske forhold 80-120 km).

Nyttelast: Opptil 620 kilo.

Lastevolum: L1 3,3 kubikk og L2 3,7 kubikk. Pluss 0,4 kubikk på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt: Ukjent.

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig.

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter.       

Pris som varebil: L1/L2: 225.000/233.000 kroner.

Pris som personbil: Berlingo Multispace: 223.500 (kun L1 – Lengde 1 som personbil)

Kilde: Importøren

 

Iveco Daily Electric

Motor: 60-80 kW.

Drivhjul: Bakhjulsdrift.

Batterikapasitet: 28-85 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 10-24 timer (3,5kW).

Ladefart hurtiglading: 2 timer (22kW).

Rekkevidde: 70-200 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 600-1.100 kilo.

Lastevolum: 7,3-19,6 m³.

Egenvekt: 2.400-2.900 kilo.

Tilhengerkapasitet: Leveres ikke med hengerfeste.

Muligheter for bakseter: Nei.

Pris som varebil: 838.000 – 1.423.900 kroner.

Pris som personbil: Leveres ikke.

Kilde: Importøren

 

Elvarebiler som kommer:

Volkswagen e-Crafter

Motor: 100 kW/290 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: Lithium-ION HV-celler (37 Ah) med 36 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: Cirka 5 timer og 20 minutter (7kW lader).

Ladefart hurtiglading: 7,2 kW og Combolader (CCS) for hurtiglading inntil 40 kW (45 minutter ladetid til 80 % kapasitet).

Rekkevidde: inntil 160 km (NEDC).

Nyttelast: Klasse N2: 1750 kilo / Klasse N1: 1.000 kilo.

Lastevolum: 10,7 m³.

Egenvekt: Klasse N2: 4.250 kilo / Klasse N1: 3.500 kilo.

Tilhengerkapasitet: Ingen tilhengerkapasitet.

Muligheter for bakseter: Leveres ikke som personbil, men importøren sier de «kanskje kan bygge den som buss, basert på N2».

Pris som varebil: 630.000 kroner.

Pris som personbil: Ikke aktuelt.

Planlagt lanseringstidspunkt: Slutten av september 2018.

Kilde: Importøren

 

MAN eTGE

Motor: 100 kW/290 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 36 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: AC-Wallbox 7,2kW=5 timer og 20 minutter fra 0 till 100 %.

Ladefart hurtiglading: Combo charging socket (CCS) med opptil 40 kW: 45 minutter fra 0-80 %.

Rekkevidde: 160 kilometer (NEDC).

Nyttelast (kilo): Totalvekt 3,5 tonn = 920 kilo, Totalvekt 4,25 tonn = 1.670 kilo.

Lastevolum: 10,7 m³.

Egenvekt: 2.580 kilo.

Tilhengerkapasitet: 750 kilo.

Muligheter for bakseter: Nei.

Pris som varebil: 795.000 kroner.

Planlagt lanseringstidspunkt: November 2018.

Kilde: Importøren

 

Mercedes-Benz eVito

Motor: 84 kW/300 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 41,4 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: Rundt 6 timer til 100% med «wallbox» på 7,2 kW.

Ladefart hurtiglading: Kan foreløpig ikke hurtiglades. Mercedes opplyser at det kommer, men har ikke sagt noe om når.

Rekkevidde: 150 kilometer (WLTP) (flere valgmuligheter påvirker rekkevidden).

Nyttelast: «Mer enn» 1.000 kilo (flere valgmuligheter påvirker nyttelasten).

Lastevolum: Opptil 6,6 m3 (flere valgmuligheter som påvirker).

Egenvekt: (flere valgmuligheter som påvirker).

Tilhengerkapasitet: Kan foreløpig ikke trekke tilhenger.

Muligheter for bakseter: Ja.

Pris som varebil: Ikke fastsatt (Norge).

Pris som personbil: Ikke fastsatt (Norge).

Planlagt lanseringstidspunkt: 2019 i Norge (bilen er lansert i Tyskland).

Kilde: Importøren

 

Mercedes-Benz eSprinter

Motor: 84 kW/300 Nm.

Drivhjul: Ikke offentliggjort.

Batterikapasitet: 41 kWh / 55 kWh (flere valg).

Ladefart «hjemmelader»: Rundt 6 timer (41 kWh) / 8 timer (55 kWh) til 100% med «wallbox» på 7,2 kW.

Ladefart hurtiglading: 45 minutter fra 0 til 80 % med DC-hurtigladestasjon.

Rekkevidde: 115 kilometer (41 kWh) / 150 kilometer (55 kWh) (avhengig av valg av batterikapasitet og toppfartbegrensning 80 eller opptil 120 km/t).

Nyttelast: 900 kilo (55 kWh) / 1.040 kilo (41 kWh) (flere valgmuligheter påvirker nyttelasten).

Lastevolum: 10,5 m3 (kunden har flere valg).

Egenvekt: Avhengig av variant og valg av antall batteripakker.

Tilhengerkapasitet: Ikke offentliggjort om den kan kjøres med henger.

Muligheter for bakseter: Ja.          

Pris som varebil: Ikke fastsatt.

Pris som personbil: Ikke fastsatt.

Planlagt lanseringstidspunkt: 2019.

Kilde: Importøren

 

Elvarebiler som kanskje kommer til Norge:

SAIC Maxus EV80

Motor: 100 kW.

Drivhjul: Ukjent.

Batterikapasitet: 56 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 7 timer fra tom til full.

Ladefart hurtiglading: 2 timer fra tom til full.

Rekkevidde: 200 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 950 kilo.

Lastevolum: 11,3 m3.

Egenvekt: 2.550 kilo.

Tilhengerkapasitet: 750 kilo i chassisutgave.

Muligheter for bakseter: Ukjent om bilen leveres med bakseter.       

Pris som varebil: Cirka 50.000 Euro (europeisk pris).

Pris som personbil: Ukjent om bilen leveres med bakseter.

Planlagt lanseringstidspunkt: Lansert i Europa – tidspunkt for norgeslansering uvisst.

Kilde: SAIC

 

StreetScooter Work / Work L Box

Motor: 38 kW permanent ytelse, 48 kW i kortere perioder.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 20 / 40 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 0-80 %: 4,5 / 8 timer. 0-100 %: 7 / 10 timer. Lader: max. 16 A.

Ladefart hurtiglading: Hurtiglader leveres ikke.

Rekkevidde: 118 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 720 / 895 kilo.

Lastevolum: 4,3 / 8 m3.

Egenvekt: 1.460 / 1.695 kilo.

Tilhengerkapasitet: Hengerfeste leveres ikke.

Muligheter for bakseter: Nei.     

Pris som varebil: Fra 40.400 Euro i Tyskland.

Pris som personbil: Leveres ikke.

Planlagt lanseringstidspunkt: Uvisst om den skal lanseres i Norge.

Kilde: StreetScooter













toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer