Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg kan ikke tenke meg noe mer anti-establishment enn å trekke to skikkelige veteraner inn til Oslo Sentrum i 2018. Diesel-veteraner, for sikkerhets skyld. Vi snakker definitivt ikke Euro VI, men vi snakker definitivt fashion og trend. Vi har fortalt om Oslo Runway, og om hvordan Mercedes-Benz, som sponser mote-eventer over hele verden, bruker dette arrangementet som sitt norske fashion-statement. Så viste det seg altså at de er med på mer enn bare å stille noen biler til disposisjon. Pia Tjelta, som de fleste kanskje kjenner som annet en klesdesigner, hadde sin visning i går. Alliert med værgudene Hun hadde forresten tatt høyde for mulig uvær, en del av innslaget var ved Silya Nymoen som belta ut «Don’t rain on my Parade». (En kort stund trodde jeg det var innslag for Oslo Jazz Festival som skjer samtidig – men den er jo sponset av Jaguar, noe jeg tror ingen har merket). Nå skal ikke jeg begynne å fortelle om klærne, det er det andre – like lite kompetente som meg, som får ta seg av, men en sterk applaus til selve arrangementet. Klassikere i kulissene Så skjønte det catwalk-rutinerte publikum ikkeno, og enda mindre da en gammel buss parkerte nederst i den såkalte Promenaden. Der gikk til slutt dørene opp og en rekke av modellene steg ut, medbringende bastante demonstrasjonsplakater som stort sett gikk på sterke kvinner og super feminisme. Hvorpå de marsjerte gata opp og samlet seg dekorativt ved siden av lastebilen som sto parkert der oppe. Egentlig aldeles glitrende – selv om konseptuelle visninger kanskje ikke er det aller nyeste og muligheten til å detaljstudere designene kanskje ikke var til stede der, men bare det å ha en gammal diselprumper i den ene enden av gata og en i den andre, i diesel- og bilfrie Oslo – var egentlig en ganske sterk melding i seg selv. Om det var ment sånn aner jeg imidlertid ikke – kanskje det ikke hadde noen dypere mening? Menn bak rattet (Ikke skjønte jeg hvorfor bussen var en Scania-Vabis heller. Jeg trodde det var mange nok gamle Mercedes-busser i dette landet.) Men, som sagt jeg skal ikke fortelle noe om klærne, du har muligheter til selv å skape deg en oppfatning ut fra bildene – men jeg kan fortelle litt om bilene: Lastebilen var en L 4500 fra 1953. En av Bertel O. Steens mest populære produkter i etterkrigstiden (da de ikke solgte personbiler derfra, men bare de tunge). Denne ble solgt av Bertel O. Steen og kjøpt tilbake av dem, og overhalt og restaurert av historiegruppen der, for noen år siden. Bussen var altså av en eller annen grunn ikke Mercedes, men derimot en Scania-Vabis med VBK-karosseri fra 1965. Typenummeret er BF 7659 og den eies nå av Lokaltrafikkhistorisk Forening i Oslo (det vil si Sporveismuseet). Opprinnelig ble den drevet av Bærum Forenede Bilruter og med 47 sitteplasser og 12 ståplasser var det bra med plass for Tjelta pluss barn og alle hennes medarbeidere. Glimrende scenografi syns YrkesBil.no. Flere visninger av dette slaget. Men klærne får andre ta seg av.
|