Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå skifter Coca-Cola ut 100 fossile firmabiler med elbilen Opel Ampera-e. Dette er en av de største enkeltbestillingene av elektriske personbiler i Norge. Samtidig investeres det i 176 elbil-ladere ved selskapets hovedkontor utenfor Oslo. Vi stusset da vi sjekket OFV-statistikken etter første uke av august, for plutselig vrimlet det av Opel Ampera-e der. En nærmere sjekk foretatt av vår søsterpublikasjon BilNytt.no avslørte at et stort parti av den etterspurte Opel-modellen var levert til Coca Cola Norge. Bilene er solgt av Sulland-gruppen, en forhandlergruppering med opphav i Mjøs-regionen, som i dag er lokalisert over store deler av landet og representerer mange merker. Konsernsjef Arvid Sulland forteller til BilNytt.no at de opprinnelig leverte et stort tilbud til Coca-Cola, på en rekke forskjellige biler, og at de fikk tilslag på 100 Ampera-e. Internasjonal avtale – Disse bilene er ikke en del av våre normale allokeringer, men er en del av den globale avtalen Coca-Cola har med GM og som går på titusenvis av biler, forteller PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen. Han føyer til at de som nå står sist på bestillingslisten av Ampera-e vil få levert en bil produsert i tredje kvartal neste år. Pionerer I tillegg gjør økningen i bruk av elbil blant medarbeiderne at selskapet også investerer i 176 ladestasjoner ved hovedkontoret på Lørenskog. – I vårt selskap er vi det første markedet som legger om firmabilordningen til å gjelde elbiler. Prosjektet vekker stor interesse internasjonalt, forteller Stein Rømmerud, administrerende direktør i Coca-Cola European Partners Norge. (artikkelen fortsetter) Gode miljøtiltak er god business – Vi gjennomfører denne elbilsatsingen fordi det er riktig for miljøet, og fordi dagens elbilpolitikk gjør det gunstig økonomisk – både for selskapet og for de ansatte. Gjennom vår deltakelse i klimanettverket Norge 203040 ser vi at flere store aktører i næringslivet tenker i samme retning. I tillegg ser vi at medarbeiderne ønsker og forventer at vi tar slike grep, understreker Rømmerud. Det settes også opp ladepunkter hjemme hos medarbeiderne; det firmabilen bruker av strøm betales av selskapet. – Fremover vil vi i så stor grad som mulig utelukkende investere i elbiler til resten av selgerne våre, for å redusere utslippene ytterligere, sier Rømmerud. Håper politikerne tilrettelegger – Dette er et godt eksempel på at næringslivet viser vei når politikerne legger til rette med god miljøpolitikk. Vi håper at politikerne gjør det samme på andre områder, slik at det lønner seg å ta miljøvennlige valg, avslutter Rømmerud. Det er ikke tilfeldig at Coca Cola velger å gå ut med nyheten om elbilsatsingen i dag – det sammenfaller nemlig med lanseringen av Cola Zero i ny innpakning. Heretter skal den pakkes inn i rødt – som «den ekte» Colaen.
|