img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
43 bilder i galleri
Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det.

Nå heter vel egentlig hele arrangementet Monterey Car Week, og Pebble er bare en liten den av det. Men akkurat det som skjer på plenen ved denne Golfklubben har utviklet seg til å bli bilverdenens største prestisjearrangement, samtidig som bilfabrikkene i økende grad bruker plenen til å presentere sine mest oppsiktsvekkende kreasjoner.

Jeg tror det er første gang Audi er der for å vise frem noe som helt klart er en produksjonsfremtid. Og dette er en veldig lovende premiere.

Første volum-elbil
Det er bare et par uker til de skal presentere sin første storserie-produserte elektriske bil (en presentasjon som er flyttet både i tid og sted, fra Brussel i slutten av denne måneden, til San Francisco i California langt uti september). Som en forsmak på det som kommer viser de nå PB18 e-tron konseptet.

Bilen ser egentlig veldig bra ut. Den har ingen av de banale sporene som ville ledet tanken tilbake på de typiske copy-paste designene vi har vært utsatt for derfra de siste 30 årene, selv om det selvfølgelig er tydelige DNA spor både til R18 Le Mans raceren og til fjorårets Aicon-konsept.

Audi selv er forfriskende klar når de presenterer design-uttrykket. I stedet for å gi det et fancy navn som ingen forstår – «Ocean Move» for eksempel, eller «Progressive Living», kaller de den simpelthen Brei og Flat.

Bravo!

Bravo av en annen årsak også. Bilen er tegnet i et satellitt-studio rett rundt hjørnet for Pebble Beach.

(Saken fortsetter under videoen.)

Fra California

Audi Design Loft heter det, i Malibu. De har gjort spennende ting før, men jeg har aldri klart å se at ideene derfra er tatt med inn i produksjon.

Denne gangen er det åpenbart at sjefen der, Gael Buzyn og hans folk blir tatt på mye mer alvor enn jeg har trodd før. Han er forresten bare to år gammel i denne jobben – Cadillac Ciel er noe av det han har gjort tidligere.

Men Audi har et annet uttrykk her også, som jeg applauderer nesten like mye. I disse dager der alt dreier seg om en autonomi som alle samtidig vet er uoppnåelig, forteller Audi oss om hvilken grad av autonom teknologi dette vidunderet besitter.

Du regner kanskje med Level 4 eller Level 5. Det er jo ingen prototype med respekt for seg selv som våger seg på et lavere selvkjøringsnivå.

Så denne har faktisk Level Zero!

Med andre ord – vi blir fortalt at her dreier det seg om ren kjøreglede. 

Glem fremdrift ved hjelp av robot!

(At alt dette skulle komme fra Audi hadde jeg ikke trodd. En og annen oppfatning som må endres her, åpenbart.)

Primært bakhjulsdrevet
Det finnes noen harde fakta også. 500 kW (det betyr 670 hester på gammeldags) og 830 Nm, alt fordelt på tre motorer, en foran og to bak. Foran er det bare ansatt 150 kW – dette er med andre ord en bil som i første rekke er bakhjulsdrevet. 

Selvfølgelig gjøre den 100 på så vidt to sekunder – på nivå med Le Mans modellene - og den har i hvert fall lys som holder til 300 km/t.

Væskekjølt batteri på 95 kWh. I WLTP-regimet har den en rekkevidde på 500 km, og med 800 Volt lades den på 15 minutter.

Det skal bli spennende å se hvordan denne oppskriften samsvarer med den kommende produksjonsmodellen.

Vekten er nede på førsteklasses 1550 kg. Aluminium, karbon og kompositter selvfølgelig, og det er ikke akkurat luksusen i interiøret som legger på noen overflødige gram.

Der er det minimalisme som gjelder og det hele er ekstrem førerorientert – til de grader at du kan sleide sete, kontroll og instrumenter til en senter-posisjon og være helt fokusert på veien frem, uten distraksjoner fra en passasjer. Men, med setet til siden er det allikevel plass til en ledsager.

Business-jet på hjul.

Jeg har aldri kicket på Audi når det gjelder teknologi. Men nå begynner jeg jommen å se frem til de kommende karosseriene igjen også.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer