img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Bugatti for svingene
Nå er Divo her – med andre ord: Bugatti har allerede begynt å lage spesialversjoner av Chiron.

Det begynte vel egentlig å bli ganske parodisk da Bugatti lanserte den ene spesialversjonen etter den andre for å bli kvitt de siste Veyronene. PBG Pour Hermes eller Bernard Venet eller L’or Blanc eller hva de het alle sammen

En fikk sågar karosseriet tildekket ved hjelp av den kongelige porselensfabrikken i Berlin.

Jeg får litt den samme følelsen når de nå dukker opp på Pebble Beach med en Divo-versjon av Chiron – en bil de har gitt oss antydninger av i flere måneder nå.

Nå er den her og da sjefen selv, Stefan Winkelmann, trakk av lakenet, fortalte han at det som hadde skjedd her var at de hadde bygget en Chiron for svingene.

De har med andre ord styrket den en del i dynamikk-avdelingen. 35 kg lettere, for eksempel (applaus!) og 90 kg større marktrykk enn Chiron (applaus!), det vil si totalt 456 kg (applaus!).

Du ser det kanskje litt på utsiden også – frontsplitteren er blitt bredere, og nye og flere luftinntak ved lyktene leder mer luft til bremsene.

Nye åpninger bak forhjulene slipper merluften ut igjen. Og taket er formet om slik at det også skaper en luftekanal som leder frisk og kjølig luft til motorrommet gjennom nydesignet motordeksel.

Hekkspoileren er blitt 183 cm bred – 23 % mer enn på Chiron, og du ser mer av hekk-diffuseren selv om det du virkelig legger merke til er de nye orgelpipene som stikker ut der bak. 

1,6 g sideveis snakkes det om.

(artikkelen fortsetter)

Siden dette er en bil for svingene er styringen endret, ble det gitt beskjed om, og det har skjedd noe med geometrien – hjulene har visstnok fått litt mer camber. Dessuten er «Top Speed» modusen fjernet på denne. Her må du nøye deg med EB, Motorvei og Handling.

Og for virkelig å legge vekt på at dette i veldig stor grad er en styling spessial legger produkt-presentasjonen veldig stor vekt på et av de virkelige highlightene, nemlig 3D-effekt baklyset.

Akkurat denne betydningsfulle innsatsen, som selvfølgelig er med på å forklare hvorfor dette koster 5 millioner euro, tror jeg at jeg skal presenteres av originaldokumentet:

“One particular highlight on the exterior is the 3D-effect rear lights. A total of 44 individual fins light up, with thicker fins towards the outer sides and thinner ones towards the centre for a blended effect.”

Og I fall du lurer: denne overprisbilen har den samme 8-liters W16-motoren som sitter i Chiron, med akkurat like mange hester (er det 1500 eller er det 1480?) og toppfarten er fremdeles begrenset til 380 km/t.

Men dersom du er i nærheten av Nardo med denne bilen er det sikkert godt å vite at den er 8 sekunder raskere rundt handling-banen der, enn det den vanlige Chironen er.

La oss også ta med at i interiøret er det mye mer Alcantara enn i originalen!

Den skal bygges i 40 eksemplarer – alle ble selvfølgelig solgt øyeblikkelig.

Og alle vet selvfølgelig at denne bilen er oppkalt etter Albert Divo, førkrigs racerkjører.

Bugatti er veldig ivrig på å forgylle fortidens racing-doldiser. Doldis i hvert fall når det gjelder Bugatti-innsats.

​Karrieren til Divo tok virkelig av da han vant det Spanske Grand Prix i 1923, med en Sunbeam. Etter det tok han flere seire i de store GP-løpene, først med Delage og deretter med Talbot.

Dessuten stiftet han Club International des Anciens Pilotes de Grand Prix F1 i 1962, en koselig forening for de gamle racing-gubbene. Vi fikk i sin tid meldt norske Eugen Bjørnstad inn i den foreningen også.

Og – jo – forresten, han vant to Targa Florio for Bugatti også. Men jeg er ikke sikker på at Bugatti burde være så veldig stolt av historien til egne biler i disse to løpene.

I 1928 startet det til sammen 36 biler, 20 av dem var Bugatti. De hadde en vanvittig frafallsprosent – hele 13 stykker brøt – bare en av de andre deltakermerkene måtte kaste inn håndkledet.

Egentlig er jeg mer imponert av at lille, elegante Elisabeth Junek fra Tsjekkoslovakia klarte femteplassen, for dette var et krevende løp. Fem runder, hver på mer enn 100 kilometer på elendige sicilianske landeveier.

I 1929 var vi nede på 19 startende, 8 av dem var Bugatti – bare to kom til mål, den ene på førsteplassen.

Men dagens Bugatti har selvfølgelig det problemet at de har ikke så mange virkelig store navn å hente frem når de skal navngi bilene sine. Veyron var jo en vits for alle som kan litt racinghistorie.

Chiron hadde derimot et ganske stort navn, men først og fremst på grunn av det han gjorde etter krigen – og det gjorde han ikke i noen Bugatti

Og, som nevnt, jeg er ikke spesielt imponert over Divos Bugatti-prestasjoner. (Men sånn sett er jeg ikke imponert over Bugattis heller. I hvert fall ikke i de store løpene. Det var jo imidlertid så mange av dem at det MÅTTE bli en bråta førsteplasser på merket.)

Men hvis fabrikken i Molsheim leter etter racing-navn de kan bruke på fremtidige produksjonsbiler, finnes det jo noen fantastiske de kan hente.

Bare i disse to Targa Florio-løpene er det flere lysende muligheter:

Hva med Margot von Einsiedel, for eksempel, eller Huldreich Heusser? For ikke å snakke om Ottokar Bittmann. 

Mulighetene er mange.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer