img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Ford tar egne veier med Transit plug-in-hybrid
Mens «alle andre» lanserer batterielektriske varebiler, velger Ford å satse på en hybridløsning for Transit Custom. YrkesBil er blant de første mediene som har fått prøvekjøre bilen.

Markedet for elektriske varebiler begynner for alvor å bevege på seg. Hittil i år har salget økt med hele 35 prosent, ifølge OFV.

Og i løpet av de kommende månedene er det varslet et lite skred av nye modeller å velge blant.

Felles for alle bilene er at de er hundre prosent batterielektriske.

Jo da, det finnes unntak som en «hydrogen-hybrid»-variant av Renault Kangoo Z.E., og litt sånt, men stort sett snakkes det om ren batteridrift for el-varebiler.

Så kommer altså Ford opp på sidelinjen med en plug-in-variant av Transit Custom.

Det begynner riktignok å bli en stund siden vi fortalte om Transit Custom Phev første gangen, men nå begynner det å nærme seg 2019 – året da bilen skal rulles ut i markedet.

Hvorfor hybrid?
I den forbindelse har vi vært på Fords gedigne testanlegg i Lommel i Belgia for å se nærmere på og prøvekjøre hybridløsningen.

Og vi kan jo like gjerne starte med å la sjefingeniør for Transit Custom, Ian Porter fra Ford Europe, forklare hvorfor de velger en plug-in-hybrid-løsning når «alle andre» lager rent batterielektriske varebiler:

– Mange nyttekjøretøykunder ønsker nå elektrifiserte kjøretøy, som følge av at stadig flere byer og tettsteder prøver enten å forby eller lage sterke restriksjoner for fossile motorer. Men vi vet at det er en del bekymringer knyttet til elektriske nyttekjøretøy, sier Porter.

Han nevner blant annet rekkeviddeangst, dårlig utbygget ladeinfrastruktur og dårlig lastekapasitet:

– Bilene våre må kunne brukes til det de er ment for. Kundene våre har et visst behov når det gjelder nyttelast, lastevolum og rekkevidde, og kan ikke akseptere biler som ikke innfrir disse behovene.

– Mange fullelektriske varebiler har måttet gå på kompromiss med nyttelast, lastevolum og rekkevidde, og det er her vi vil komme opp med noe nytt som unngår disse kompromissene, sier sjefingeniøren til YrkesBil.

LES OGSÅ: Nå starter salget av Mercedes-Benz eVito i Norge

Opprettholder lastekapasitet
Porter mener Transit Custom Phev tilbyr den fleksibiliteten kundene trenger, særlig i 1-tonnsegmentet fordi disse bilene brukes i så mange ulike typer kjøring.

– Vi mener mange brukere i 1-tonnsegmentet kanskje trenger nullutslipp på deler av kjøringen sin, men uten at det går på bekostning av lastekapasitet i vekt og volum, eller rekkevidde. De må ha mulighet til å utføre sine daglige oppgaver, sier Porter.

– Derfor har vi opprettholdt 1.000 kilo nyttelast. Putter man en større batteripakke i et kjøretøy, for eksempel, stjeler det fort av nyttelasten. Vi ønsker heller ikke å kompromisse på lastevolumet. Derfor er batteriene plassert under bilen, uten å komme i konflikt med lasterommet, utdyper han.

Bensinmotor kun rekkeviddeforlenger
Transit Custom Phev er blant de første av totalt 40 Ford-modeller globalt som skal elektrifiseres innen 2022. Investeringen er på totalt 11 milliarder Dollar. 

Transiten er en såkalt seriehybrid, hvilket betyr at den bruker en bensinmotor til å drive en generator som lader batteriene og forsyner strøm til el-motoren som driver hjulene. Her har altså bensinmotoren ingen mekanisk kontakt med drivverket.

Rekkeviddeforlengeren er en 1.0-liter EcoBoost med tre sylindre og turbo. Størrelsen på batteripakken er ganske moderat, med totalt 14 kWh, men den veier likevel 110 kilo.

Vekten er kompensert ved at den lille bensinmotoren veier mye mindre enn en stor dieselmotor, drivstofftanken er mye mindre enn på dieselbilene (hvor mye får vi ikke vite, ennå) og det er ikke noe AdBlue-system.

Porter opplyser at batteripakken kommer fra en annen bil, men vil ikke si hvilken. Batteriene kan lades opp med følgende to alternativer: Standard 240V 10A, som tar cirka fem timer, eller 240V 16A eller 32A, som tar cirka tre timer. Hurtigere lading er foreløpig ikke tema. 

At battericellene leveres av Samsung røper imidlertid sjefingeniøren, som også forteller om et tett samarbeid med Bosch om den elektriske «hardwaren».

LES OGSÅ: Prisen på Volkswagen e-Crafter er klar

Ikke tilhengerfeste
Ford lover 50 kilometer NEDC batterielektrisk rekkevidde. Da vi spurte sjefen for alt av «high voltage» i Transiten, Andy Philpotts, hva som er en realistisk batterielektrisk rekkevidde, antydet han «rundt 40 kilometer».

Hvor mye lasten vil påvirke rekkevidden får vi ingen svar på.

– Vi mener rekkevidden er tilstrekkelig for mesteparten av turer i indre del av bysentra. Med bensinmotoren som rekkeviddeforlenger får bilen en total rekkevidde på over 500 kilometer. Dermed kan vi tilby både en nullutslippsløsning og lang rekkevidde, samtidig som nyttelast og volum opprettholdes, sier Ian Porter.  

– Hva med rekkevidde vinterstid?

– Dette vet foreløpig lite om. Vi har kun hatt en utviklingstur på et par uker i Finland vinterstid, så dette er noe vi må se nærmere på, sier Porter.

– Hva med tilhenger?

– Transit Custom Phev blir ikke tilgjengelig med tilhengerfeste i utgangspunktet. Vi tenker at til den bruken disse bilene egner seg for, i urbane områder, er ikke behovet for tilhenger så stort.

Tre kjøremodi
Så, hvordan er bilen å kjøre? Etter et par relativt korte økter på testbanen i en uferdig prototype har vi da i det minste fått noen inntrykk.

For det første; vi snakker altså om en elbil med en bensindrevet rekkeviddeforlenger. Det er altså ingen motorlyd idet du vrir om nøkkelen.

Når bilen er «startet» har du tre ulike kjøremodi å velge blant:

EV Auto – bilens datahjerne bestemmer selv den optimale kombinasjonen og bruken av kun batteridrift og når bensinmotoren skal kobles inn for å produsere strøm.

EV Now – bilen kjører batterielektrisk til batteriet er tomt og bensinmotoren kobles inn automatisk, eller til du skrur over i et annet modus.

EV Later – denne vil sørge for å holde batteriet toppladet, slik at du kan kjøre på ren batteridrift senere (EV Now).

Vi starter i EV Auto og glir av gårde som en hvilken som helst elbil, men ikke helt lydløst. På utsiden høres en lav elektronisk lyd, opp til en viss hastighet (mellom 30 og 50 km/t, men det er ikke avgjort ennå).

Lyden er vanskelig å beskrive, men kan nesten minne litt om lavmælt rauting fra ei ku.

Egentlig er det et signal som sendes ut fra to høyttalere (en foran og en bak) slik at myke trafikanter skal være oppmerksom på at bilen kommer kjørende. Lyden er spesielt myntet på svaksynte og blinde.

Oppleves kvikk
Når gasspedalen tråkkes inn oppleves bilen kvikk. Mye moment fra start, typisk for elbil, men den dabber av litt i høyere hastigheter. Dessverre er det ingen last i bilene vi får prøve.

Ian Porter opplyser imidlertid at produksjonsmodellen vil få en større elektrisk motor med høyere effekt enn de 50 kilowattene i prototypen, mens batteripakken forblir den samme. Hvor mye mer effekt og dreiemoment det er snakk om vil Porter ikke si, men «det er betydelig» lover han.

Plutselig – mens vi kjører i 70 km/t – hører vi bensinmotoren fyre opp, før turtelleren fyker opp i over 3.000 omdreininger uten at vi så mye som rører på gasspedalen. Bilen fant det altså hensiktsmessig å produsere mer strøm, ut fra energinivået i batteriet og hvordan vi kjører. Hva forbruket på bensinmotoren blir er et av våre fortsatt ubesvarte spørsmål.

Uansett høres det unektelig litt snodig ut med den lille bensinrakkeren som jager turtall, mens vi pent og pyntelig sklir av gårde.

Andy Philpotts forsikrer oss om at «dette skal justeres og harmoneres bedre til produksjonsversjonen, slik at det oppleves naturlig og logisk». I den gateklare versjonen skal også turtelleren være borte, slik at du ikke ser – men kun hører – at bensinmotoren jobber.

Slipper du gasspedalen starter regenereringen slik som på batterielektriske biler.

Satser på geofencing
Varebilen er også klargjort for såkalt «geofencing». Med denne teknologien kan bilens drift styres elektronisk innenfor et definert geografisk område, for eksempel en by med definerte nullutslippssoner.

Hver gang bilen krysser den «digitale grensen» inn i et slikt område, tvinges den til å kjøre med ren elektrisk drift. Ford har kjørt en omfattende flåtetest i London i noen måneder nå, hvor plug-in-hybrid-varebilene er unntatt for avgift i byens lavutslippssone. Nå skal de også starte tester i Valencia.

Grensene for hvor bilene skal tvinges over til batteridrift kan byene definere selv. Her til lands kan vi se for oss et eksempel ved at all kjøring innenfor Ring 3 i Oslo skal være utslippsfri, mens turer til Gardermoen kan kjøres på bensin og strøm i kombinasjon.

Men hva da om batteriene går tom for strøm inne i en lavutslippssone? I London er det ifølge Ian Porter uproblematisk: «Kravet er at bilene skal ha en batterielektrisk rekkevidde på 50 kilometer, men det er ikke ulovlig å benytte bensinmotoren som rekkeviddeforlenger også innenfor sonen».

Per i dag er uansett ikke hybridbiler unntatt bomavgift i Norge, men med geofence-teknologien åpner det seg nye muligheter, så kanskje disse bilene også blir «premiert» en gang i fremtiden.

Foreløpig alene
Spennende blir det i alle fall å se hvordan Transit Custom Phev slår an i markedet når den lanseres neste år. Spesielt med tanke på at ingen av de andre store har laget en plug-in-hybrid-varebil, foreløpig (i skrivende stund dukker det nemlig opp spionbilder av Volkswagens nye Transporter - T7 - med spekulasjoner om den skal komme i en GTE hybrid-utgave).

Hva som er grunnen til at det er så lite snakk om varebil-hybrider kan vi bare spekulere i. Trolig finnes det mange ulike svar, og et av dem er nok at det å bygge en batterielektrisk varebil er ganske enkelt, mens å bygge en med rekkeviddeforlenger, som Transiten, er langt mer komplisert – og ikke minst dyrt.

Det kan jo tenkes at Ford har skjønt et eller annet som «ingen andre» har forstått - ennå.

Alternativt så er Ford i ferd med å gjøre en kostbar bommert. Time will show.

PS. Produksjonsversjonen blir å se på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover som åpner 20. september. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer