img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Hva er det med sisu?
Jeg satt og så på nok et Grand Prix. Enten han bryter på Spa eller han skaper sensasjon på Monza, er det ingen tvil om hvem som er den kuleste på eller utenfor banen. Hva er det med disse finnene?

Jeg husker fra min egen oppstart – folk som «Curre» Lincoln var blant dem som satte Finland på kartet som en nasjon med baneførere.

Glem rally. Der har finnene alltid vært på topp – ofte klin gærne – men forklarlig. Dårlige veier, langt mellom folk – selvfølgelig opparbeidet de en egen evne til å kjøre fort i skauen.

Men bane. De har jo nesten ikke hatt antydning til baner selv, men i forhold til folketall og baneforutsetninger er det vel ingen som har hatt så mange med i Formel 1 som Finland?

I hvert fall ikke så høyt oppe. Jeg mener: hvor er Norges tre verdensmestre i Formel 1?

Direkte sammenlignbart, spør du meg.

Jeg sa Curre – eller Curt Richard Lincoln. Verdensmester ble han ikke, men han hadde en datter, Nina, som ble gift med verdens eneste posthume verdensmester Jochen Rindt.

Datteren deres, Natasha, ble senere en av Bernie Ecclestones nærmeste medarbeidere

Vi snakker med andre ord: «midt i miljøet».

Keke, eller Keijo Erik Rosberg, var den første finnen som kjørte verdensmesterskapet på alvor.

At han ble verdensmester i 1982 er mindre viktig enn at det var han som virkelig innførte cool i Formel 1. Røyken i kjeften med en gang han spratt ut (alt er relativt) av bilen.

En som ganske tydelig aldri egentlig var i form – men også en som hadde kondis nok til aldri å si nei til en fest.

Men skikkelig seriøs da han sluttet bak rattet og ble manager for blant andre Mika Häkkinen og J.J. Lehto. Vi kan vel også gå ut fra at han tok seg av sønnen, Nico – enda en verdensmester, men han var blitt tysk statsborger da.

Hvilket ikke akkurat minsket F1-interessen på finsk TV.

Men tenk på Rosberg den eldre. Mellom 1978 og 1981 var han en vits på resultatlistene (men ikke i pressen – der tok han skikkelig plass). To resultater med poeng var alt han klarte på disse årene. Så flyttet han til Williams, og i 1982 ble han verdensmester – etter å ha vunnet bare ett løp. 

Konsistent – heter det.

Og la oss ikke glemme Leo Kinnunen før vi går videre – den første finnen i Formel 1 overhodet, men det var i Interserie med Porsche han virkelig satte spor etter seg.  Mesterskapet ble hans i 1971, 1972 og 1973.  Folk som har kjørt Porsche 917 på alvor har min dypeste respekt.

Karrieren til Jyrki Juhani Järvilehto – like greit at han bare kalte seg J.J. Lehto – ble ikke strålende i Formel 1. Han kjørte for Onyx og fikk prøve seg hos Benetton, uten at det etterlot seg noe særlig – men folk som har sittet i vinnerbilen på Le Mans to ganger må man ta av seg hatten for.

Den andre Rosberg-protesjeen Mika Häkkinen hadde derimot en helt annen karriere. Verdensmester for McLaren i 1998 og 1999.

En ting er at han gjorde seg bemerket med det tøffeste come-backet ever. Ved kvalifiseringen til sesongens siste løp i Australia, 1995, knakk et hjul på bilen hans og han gikk sidelengs inn i Brewery – raskeste svingen i Adelaide.

Han var dau – trodde alle. Skallen var knust, luftveiene blokkert og han var full av innvendige blødninger.

Han gjennomgikk de største operasjonene der ute på banen – for noen TV bilder, det var ikke alltid mannskapet klarte å dekke til med lakener de holdt høyt oppe, før han ble kjørt til hospitalet der han befant seg i kritisk tilstand i nesten to måneder.

Foran neste sesong trente han i Bali hvorpå McLaren sjekket ham ut på Paul Ricard tidlig i februar. I begge de to første løpene i 1996 sanket han poeng. Han endte det året på femteplass.

Da han tok Michael Schumacher i det Belgiske Grand Prix i 2000 – de passerte Ricardo Zonta på hver sin side av den rullende veisperringen – glemmer ingen som så det. Det vil nok forbli et av høydepunktene i Grand Prix historien for evig.

Men det er ikke sånt jeg husker ham for. Det var hans lakoniske humor de få gangene han gadd å snakke med Formel 1 journalister under pressekonferanser og briefinger.

Han måtte være sponsorenes verste mareritt – og la veien helt åpen for Kimi Räikkonen. Ikke uten grunn kalt Ice Man.

Kimi-Matias Räikkönnen kom til Sauber i 2001 under litt merkelige omstendigheter. Den dag i dag skjønner ingen hvordan han klarte å få den nødvendige Superlisensen. Han hadde tross alt ikke gjort mer enn 23 løp i lav-klasse ensetere.

Han gjorde det så bra at ryktene gikk allerede da om at han var på vei til Ferrari for 2002-sesongen, men de samme ryktene (selv var han akkurat som nå – han sier jo ingenting) fortalte at på tross av at racingsjef Jean Todt hadde kjempetro på den unge finnen, og til og med likte ham, ville han ikke love at Kimi skulle få lov til å konkurrere med Michael Schumacher.

Noen annenfører-rolle ville ikke Kimi ha – og det hører man fremdeles tydelig når ting ikke går hans vei. Så da ble det i stedet til at han erstattet Häkkinen hos McLaren – med en viss suksess kan man si.

I 2007 fikk han plassen til den nypensjonerte Michael Schumacher hos Ferrari. Under et visst press, kan man si, det var 20 løp siden hans forrige seier. Men han vant debuten og endte sesongen med et verdensmesterskap under beltet. Uten et smil og uten en eneste festlig kommentar.

Men Finlands tredje verdensmester!

Alle kan se at selv uten flere VM enn det ene, er mannen akkurat like relevant i dag som noen av de andre ungdommene – og i øyeblikket ser det ut som han får fornyet med Ferrari neste år også.

Jeg skal ikke påstå at han har det som skal til for å ta enda et VM – jeg bare sier at han har alt som skal til for å være sportens kuleste.

Hans korte forbannelser over radioen, og han selvsikre steinansikt enstavelses kommentarer under de obligatoriske intervjuene har gjort ham til denne bransjens mest ikoniske person.

Han er vel den eneste av dagens utøvere jeg vil savne når han en gang gir seg.

Jeg kan ikke si det samme om Valtteri Bottas. Jeg ante vel egentlig ikke en gang hvem han var da han gikk fra Williams til Mercedes i fjor, med en eneste første startposisjon på merittlisten sin etter fire sesonger.

Med Mercedes er jo situasjonen en helt annen, og med den bilen ville han jo kunnet bli Finlands – utrolig – fjerde verdensmester, hadde det ikke vært for en kollega fra Stevenage, Hertfordshire som hadde fått en radiostyrt bil av farens sin da han var seks.

Men selv uten Bottas – bare se på denne statistikken (jeg tror jeg har telt opp riktig):

England er jo bilsportlandet fremfor noen – de leder selvfølgelig med åtte verdensmestre.

Men de beste andre landene: Australia, Tyskland og Brasil bare tangerer Finlands tre. Italia og Østerrike ligger etter, Italia og Frankrike ligger veldig langt etter – og Frankrike fikk faktisk sin ene etter at Finland hadde fått sin første.

Den type statistikk blir alltid feil – hvem var det egentlig Alain Prost kjørte mot, for eksempel – men allikevel: Hva i all verden er det med disse finnene?

Det kan da ikke bare være Sauna og Sisu?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer