Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Comeback for Corolla Etter snart 12 år er det slutt for Auris. I stedet bringer Toyota er av verdens mest kjente modellbetegnelser tilbake til Europa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Corolla er blant de lengstlevende modellbetegnelser i verden, sammen med Golf og Civic. Siden introduksjonen i 1966 er det solgt over 45 millioner Corolla, noe som gjør den til verdens suverent mest solgte bilmodell. For selv om modellbetegnelsen ble faset ut til fordel for Auris i Europa i 2007, har Corolla-navnet levd i beste velgående i de fleste andre land på kloden. Ikke minst i Nord-Amerika hvor den har vært blant bestselgerne. Men nå forsvinner Auris-navnet til fordel for Corolla som skal benyttes globalt. Denne beslutningen må være relativt fersk, for da bilen sto utstilt i Genève i mars het den fortsatt Auris. Nye Corolla skal bygges i tre karosseriformer – som femdørs kombi, stasjonsvogn og sedan. Selvsagt med hybride drivlinjer som bli viktigste alternativ i Norge. Verdensdebuten skjer på Paris-utstillingen i oktober der Corolla Touring Sports (stasjonsvognen) skal vises sammen med femdørs kombi. Begge varianter kommer på markedet tidlig 2019. Navneendringen inntreffer samtidig med overgangen til felles Toyota New Global Architecture (TNGA) for modellene, noe som erstatter tre ulike plattformer. – TNGA-engineering og design-filosofi bringer en helt ny dimensjon til vår neste generasjon modeller i C-segmentet. I tillegg til Corollas rykte for kvalitet og driftssikkerhet, leverer den mer emosjonelle verdier som våre kunder ønsker seg, slik som distinktivt design, raffinert interiør, behagelige kjøreegenskaper og sterke og samtidig effektive hybriddrivlinjer, sier Dr. Johan van Zyl, President & CEO i Toyota Motor Europe. – Det finnes ikke noe bedre tidspunkt enn lanseringen av ny generasjon modeller til å re-introdusere Corolla-navnet for våre C-segment kombi- og stasjonsvognmodeller, legger han til. Auris seilte raskt etter lanseringen opp som en bestselger i den norske Toyota-familien, og den har ved flere anledninger truet Golf, men aldri nådd helt til topps. Den fikk et løft med ny modell i 2010, og mange valgte da Auris Hybrid på bekostning av Prius. Det andre store løftet kom ved lanseringen Touring Sports stasjonsvogn i 2013, spesielt siden denne også ble tilbudt som hybrid. De siste årene har hybridandelen ligget på godt over 90 prosent, og hittil i år er det ifølge OFV kun registrert 12 Auris som ikke har hybrid drivlinje. Etter drøyt 11 år på markedet er det registrert 42.154 nye Auris på norske skilter, hvorav over 60 prosent hybrider.
|