Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi satser dobbelt i motorsport Audi bekrefter at de fortsetter sine aktiviteter innen motorsport. Både Formel E og DTM står på programmet i 2019, som i år. |
||||||||||||||||
Audi forteller stolt at de var første ute av de tyske produsentene til å starte sitt eget team i Formel E. Det er nok viktig å kommunisere siden både Mercedes og Porsche har meldt sin ankomst fra sesong seks (2019/20). Forholdene lå greit til rette, for Abt – Audis samarbeidsparter på bl.a. racing – har vært med i Formel E siden starten, med god finansiell støtte fra Audi. Dermed var det nærmest bare å skifte farger og logoer på biler og personell. Og det har gitt resultater – i første sesong som offisielt Audi-team kunne de innkassere VM-tittelen for konstruktører med to poengs margin. Les også: Ny runde med Formel E Men i motsetning til Mercedes, som legger ned DTM-satsingen etter årets sesong for å konsentrere innsatsen rundt Formel E og GT-racing, ønsker Audi å fortsette også i DTM. Det har også den tredje aktøren i den tyskbaserte serien, BMW, gitt klare signaler om. Fra 2019 innføres de mest radikale endringer i DTM-regelverket på mer enn 30 år. Moderne firesylindrede turbomotorer vil overta for V8-erne som har stått for lydbildet frem til nå. Jeg kjenner allerede på savnet … Så innføres «Class One» som skal gjøre at biler fra DTM og den japanske Super GT-serien kan konkurrere i et felles mesterskap. Det åpner muligheten for at vi kan se biler fra Lexus, Nissan og Honda i DTM-løpene, og at Audi og BMW sender biler for å konkurrere i Japan. La oss håpe det blir flest mulig felles møter når racing-kalenderen til disse to seriene presenteres i løpet av vinteren, slik at det blir minst like mange biler i aksjon neste år som i år, selv med Mercedes ute. Audi har stilt som krav for fortsatt DTM-satsing at det blir minst tre merker representert i serien fra 2020. Med fem som utgangspunkt bør det greit kunne innfris. – I Formel E demonstrerer vi «Vorsprung durch Tecnik in e-mobility», sier Peter Mertens, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling i Audi AG. – Samtidig fortsetter vi å utvikle våre forbrenningsmotorer. 4-sylindrede turbomotorer med 2-liters slagvolum gir god miks av ytelser og forbruk. Det er de mest utbredte motorene innen global bilindustri som skal brukes i «Class One» fra 2019. På denne måten vil DTM, akkurat som Formel E, relateres tettere opp mot produksjonsutvikling, argumenterer Mertens. – Jeg er overbevist om at vi er godt posisjonert i begge seriene vi satser på, og jeg har stor tillit til at DTM-boss Gerhard Berger vil sørge for at vi er minst tre bilfabrikker som skal konkurrere i DTM – senest fra 2020-sesongen, konkluderer Dieter Grass, direktør for Audi Motorsport. Disse teamene forventes å stille til start i 2019/20-sesongen:
|