Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg skal til Stockholm neste uke for å dypdykke i den nye Mini-Lexus. Da den ble vist som overraskende konseptbil i Paris i 2016 het den UX, og sto på en akselavstand på 264 cm. Den de endelig viser nå heter UX, har en akselavstand på 264 cm, har nesten nøyaktig de samme utvendige målene selv om den har lagt på seg 10 cm i lengden. Man kan jo spørre hva det er de har ventet med. Skal det fremdeles ta to år før de kan gjøre en fullt ferdig bil helt serveringsklar? Da har denne bransjen fremdeles en del å lære om produktutvikling. Argumentene er selvfølgelig testing og sertifisering og så vente på den neste greia – her har man for eksempel ikke run-flat dekk. Man har ventet til man kunne få annen generasjon run-flat! På utstillingene syntes jeg bilen så bra ut, men det skjer alltid noe når man ser den i trafikken. Jeg er imidlertid litt imponert av Yoshihiro Sawas evner til å holde disiplin i rekkene. Han er visepresident hos Lexus med ansvar for Brand Design og har lansert den store Limitless LF-1 SUV-en tidligere i år, samtidig som han altså presenterer en annen SUV helt i den andre enden av markedet. Og så klarer han å tegne en kompakt utgave i Frankrike, en bil som selvfølgelig er ganske annerledes enn alt vi har sett derfra før – bare se på jukse-skjermene, urban-cowboy-style, rundt hjulene. Samtidig som han har latt California tegne en stor SUV med en helt annen smak og andre proporsjoner enn det vi er vant til derfra. Men det er jo ikke annerledes bare for å være annerledes. – Selv om vi alltid jobber human-centric – mennesket i sentrum – vet vi jo at fremdeles er det ytre hovedfaktoren når vi skal trekke til oss publikum. Så vi må ikke bare tenke på dem som skal bruke bilen, vi må også tenke på hvordan vi kan vekke følelser. Vi må tenke på tradisjoner, levemåte, holdninger. Alt dette må vi bygge inn i fasongen – det er ikke bare snakk om design, sier han. Og han legger til at «siden vårt varemerke er ungt er det viktig for oss å være annerledes hvis vi ønsker å skape interesse». Etter det jeg har lest meg til av spesifikasjonene er det mer enn nok til å fange interessen der også. En fullstendig ny plattform der en av drivlinjevariantene er en fjerde generasjon to-liters hybrid, og de lar deg velge mellom forhjulsdrift eller en versjon med en smart 4x4. Et interiør som byr på mer enn de fleste, har de også – der elektronikken ser ut som den har en fabelaktig evne til å se analog ut, pluss et klima-anlegg der luftstrømmens kvalitet automatisk kobles mot hva som skjer i setene i retning av varme eller ventilasjon. Nå er jeg såpass primitiv at jeg er litt mer interessert i aktive dempere som bruker både styreinput og sideveis g-krefter for å be demperne redusere krengning, og når jeg får høre at den har klassens laveste tyngdepunkt (594 mm) må jeg tilstå at jeg blir litt mer begeistret enn når jeg også blir servert en ekte Sonic Interaction Control som av en eller annen grunn justerer låten bilen lager når den kjører i S+ modus (!). Jeg liker også å høre om alle komponentene som er bygget i aluminium eller andre lettmetaller, men akkurat der må jeg nok vente til Stockholm. I øyeblikket har jeg ikke peiling på hvor mye denne veier. Det blir nok mye å skrive om etter det første virkelige møtet, men allerede nå kan vi slå fast at dette blir en bil Lexus MÅ jobbe med. For produsenten er denne det våpenet som skal brukes for å nå den magiske grensen på 100.000 biler i Europa. Det SKAL skje i 2020 – ellers er det garantert noen hoder som vil rulle. Det skal bli spennende å høre hvordan Norge blir med på den turen.
|