img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
En god Combo
Ikke bare er den nye lille fra Opel utstyrt med kvikke motorer og mulighet for åttetrinns automat. Smarte interiørløsninger og elektronisk lasteindikator kan bidra til en bedre hverdag både på jobb og fritid.

Opel har lange varebiltradisjoner. Tenk bare på 50-tallets Olympia «delivery van» og stasjonsvognen P1 Schnell-lieferwagen, eller 60-tallets Rekord P2 og Rekord C – sistnevnte kjent for sin multilink bakaksel som sørget for god komfort i Caravan-utgaven.

Combo-navnet ble først introdusert i 1985, med lanseringen av Kadett Combo. Deretter kom en variant bygget på Corsa i 1993, men den het bare Combo, som igjen ble avløst av ny generasjon i 2001. Sistnevnte levde fram til den versjonen som er i salg nå kom i 2011.

Dagens utgående versjon ble til i samarbeid med Fiat, der Opel kom inn i bildet etter at bilmodellen allerede var ferdig utviklet av italienerne – med den konsekvens at tyskerne fikk påvirke i liten grad. Rebadging, heter det vel på nynorsk.

Opel får varebilansvar i PSA
I den nye, femte generasjonen Combo, som er et samarbeid med franske Groupe PSA, har Opels ingeniører vært med i utviklingen helt fra start. Prosjektet ble nemlig startet som en joint venture, en god stund før det ble kjent at PSA skulle kjøpe Opel.

Og det er tydelig at den franske moderen er fornøyd med sitt nye adoptivbarn i Rüsselsheim: PSA har nemlig gitt Opel hovedansvar for den videre utviklingen av varebilporteføljen til alle konsernets merker.

Selvsagt er trillingene Combo, Berlingo og Partner/Rifter dønn like i bunn og grunn, bygget på PSAs fleksible EMP2-plattform. Men merkene påstår hardnakket at de alle har satt sitt unike preg på tilstrekkelig mange detaljer til at modellene vil oppleves som tre ulike biler.

Bortsett fra den individuelle frontdesignen, er det nok i interiøret du vil merke mest til disse ulikhetene.

Foreløpig har vi kun fått stifte fysisk bekjentskap med Combo, det skjedde denne uken, men vi har jo sett bilder av interiøret i de to andre også. På bakgrunn av det kan vi vel slå fast at jo da, en viss forskjell er det – til eneggede trillinger å være.

Blant annet er det tre ulike ratt, og Peugeot skiller seg ut med i-cockpit og eget instrument-cluster, mens i Combo gjenkjenner vi Opels egen grafikk og dataunderlag i infotainmentsystemet.

Om du lett fryser på fingrene er det også verdt å notere seg at Opel er den eneste i trioen som tilbyr rattvarme.

To lengder
Men det er først og fremst Combo det skal handle om nå. Og da snakker vi egentlig om to bilmodeller: Varebilen Combo og flerbruksbilen Combo Life.

Her til lands er det varebilen som utgjør det største salgsvolumet, og det er foreløpig uvisst om og når personbilutgaven skal tas inn.

Bilen kommer i alle fall i to lengder: 4,4 og 4,75 meter – der du for begge kan velge om du ønsker to eller tre seter i varebilversjon.

Skjønt, tre seter betyr ikke nødvendigvis at det er behagelig å sitte tre personer der. Ikke bare er det doble setet trangt – en diger kloss midt i dashbordet, der hvor girspaken sitter, gir ikke mye benplass til stakkaren i midten. Men heldigvis kan midtsetet legges ned og brukes som et praktisk arbeidsbord i stedet.

Varerommet sluker opptil 4,4 kubikk og takler en nyttelast på inntil ett tonn. Faktisk hevder Opel at du kan laste to europaller, også i den korteste varianten.

Har du materialer som lister eller rør som er ekstra lange, er det praktisk med en luke i skilleveggen som gir mulighet til å frakte gjenstander opp til 344 centimeter. Du kan også frakte lange gjenstander gjennom en topphengslet «takluke» bakerst i varerommet.

Lasten kan sikres med seks stroppefester i gulvet, og ytterligere fire på veggene. Kjører du mye med tilhenger kan Trailer Stability Control være kjekt å ha.

Smart overlastindikator
Fra 2019 kan varebilen utstyres med et smart system som varsler ved fare for overlastet. Passerer du 80 prosent av tillatt nyttelast lyser et hvitt lys, og overskrider du grensen dukker et oransje varselsignal opp. Du kan også trykke på en knapp og få vite hvor mye last du har i bilen.

Dette vil nok gjøre hverdagen enklere for en del som lever på grensen når det gjelder lastekapasitet. Og hvorfor finnes ikke dette i alle varebiler, egentlig?

Skyvedør kan du få på begge sider av varerommet, og valget er ditt om du vil ha to sidehengslede bakdører eller en topphengslet bakluke. Lastehøyden er oppgitt til 58 centimeter.

19 assistenter
Førerassistentsystemer er det selvsagt plenty av – helt konkret 19 i tallet. Ett av dem er et kamera med tilhørende skjermbasert «sladrespeil» som sørger for at du til tross for last eller varerom uten vindu likevel har full oversikt over det som skjer bak bilen mens du kjører.

Ytterligere et kamera plassert i passasjerspeilet sørger for å dekke opp blindsonene som kan skape farlige situasjoner i en varebil med redusert antall vinduer.

Et sensorbasert system som varsler om farer som stolper, gjerder eller andre objekter langs siden av bilen er genialt for alle andre enn de som lever av å rette opp og lakkere småbulker.

Naturligvis finner vi også mange assistenter vi er vant med fra personbilene, som fotgjengervarsler med automatisk nødbrems, aktiv filholder, trafikkskiltleser, bakkenedkjøringsassistent, adaptiv fartsholder og varsling om fører virker trøtt eller uoppmerksom.

Alle assistentene er standardutstyr i Combo Life. Hvor mye som blir standard og hva som må kjøpes ekstra i varebilutgaven er noe importøren nå jobber med å finne ut av.

Tause om elektrifisering
Under panseret kan man velge mellom to PSA-motorer: en 1,2 liters bensin og en 1,5-liters diesel.

Bensinversjonen tilbys med 110 hestekrefter, mens dieselvarianten leveres i tre effektnivåer: 76, 102 og 130 hestekrefter. Sistnevnte kan også leveres med en åttetrinns automatkasse, som vi blant annet kjenner fra Peugeot Expert og Citroën Jumpy.

Elektriske eller hybride varianter ble ikke nevnt med det ord, så det blir nok nye Vivaro som kommer i 2019, bygget over samme lest som Expert og Jumpy, som blir den første elektriske varebilen fra Opel. Det er ventet at el-versjonen av denne kommer i 2020.  

Firehjulsdrift fikk vi imidlertid opplyst at det vil komme på Combo, men vi fikk ikke vite når.

Men om det kun er økt bakkeklaring du trenger, kan du utruste bilen med IntelliGrip Traction og «worksite»-oppsett. Dette innebærer tre centimeter økt bakkeklaring og fem kjøremodi for ulikt underlag: Normal, snø, gjørme, sand og ESP Off.

God plass
Så lurer du sikkert på hvordan nye Combo er å kjøre. Vi ble invitert av Opel til å prøvekjøre både Combo og Combo Life, men av en eller annen grunn har Opel pålagt oss sperrefrist når det gjelder å formidle kjøreinntrykkene fra varebilen, frem til 22. oktober. 

Litt snedig blir det jo når vi samtidig får lov til å fortelle så mye vi ønsker om hvordan vi opplevde varebilen da den sto stille, og det er fritt frem for å beskrive hvordan personbilen Combo Life er å kjøre. Forstå det den som kan.

Uansett kan vi jo starte med å fortelle hvordan førerplassen i varebilen er, for det sjekket vi ut på parkeringsplassen med hjulene i ro.

Det er overraskende god plass mellom ratt og skillevegg, så selv undertegnede med 187 centimeter på strømpelesten finner seg godt til rette. Pluss i margen for høyde- og dybderegulering av rattet.

Mange praktiske oppbevaringslommer og -rom både i dørsider og dashbord, samt en hylle oppunder taket, gir god plass til å legge fra seg saker og ting, og på dashbordet kan du også lade mobilen trådløst.

Utstrakt bruk av hardplast gir interiøret et litt billig inntrykk, men så er det heller ingen premium-prisklasse vi snakker om.

Veslevoksen
Når vi nå beveger oss ut på veien er det altså opplevelsen fra innsiden av Life-versjonen vi beskriver:

Og noe av det første som slår oss her er det lave støynivået i kupeen. Går du et par generasjoner bakover i denne bilklassen, så måtte du heve stemmen betydelig for å konversere i motorveifart. Her kan du fint hviske, hvis du ønsker det, og sidekvinnen eller -mannen hører deg likevel.

Dernest lar vi oss imponere av 130-hesters dieselen. En skikkelig kvikkas, som får bilen til å virke veslevoksen. Fungerer helt greit i kombinasjon med manuell – men enda bedre med automat. Idet vi kobler inn den adaptive fartsholderen, får vi en følelse av at «sånn kan vi jammen sitte noen timer, uten at det skal koste så mange kalorier».

Ha i mente at bortsett fra en skillevegg og muligens et noe strammere demperoppsett, er Combo og Combo Life samme bil. Så kan du jo bruke tiden frem til 22. oktober på pønske ut hvor stor forskjell det er på kjøreopplevelsen.

Salget starter snart
Opel Combo får sin premiere på nyttekjøretøyutstillingen i Hannover som åpner 20. september. Omtrent samtidig vil salget av bilen starte i Norge.

– Vi har ikke priser og utstyrsnivåer klare riktig ennå, men jobber med saken og regner med å offentliggjøre informasjon om dette veldig snart, sier PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen, til YrkesBil.no.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer