Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel har lange varebiltradisjoner. Tenk bare på 50-tallets Olympia «delivery van» og stasjonsvognen P1 Schnell-lieferwagen, eller 60-tallets Rekord P2 og Rekord C – sistnevnte kjent for sin multilink bakaksel som sørget for god komfort i Caravan-utgaven. Combo-navnet ble først introdusert i 1985, med lanseringen av Kadett Combo. Deretter kom en variant bygget på Corsa i 1993, men den het bare Combo, som igjen ble avløst av ny generasjon i 2001. Sistnevnte levde fram til den versjonen som er i salg nå kom i 2011. Dagens utgående versjon ble til i samarbeid med Fiat, der Opel kom inn i bildet etter at bilmodellen allerede var ferdig utviklet av italienerne – med den konsekvens at tyskerne fikk påvirke i liten grad. Rebadging, heter det vel på nynorsk. Opel får varebilansvar i PSA Og det er tydelig at den franske moderen er fornøyd med sitt nye adoptivbarn i Rüsselsheim: PSA har nemlig gitt Opel hovedansvar for den videre utviklingen av varebilporteføljen til alle konsernets merker. Selvsagt er trillingene Combo, Berlingo og Partner/Rifter dønn like i bunn og grunn, bygget på PSAs fleksible EMP2-plattform. Men merkene påstår hardnakket at de alle har satt sitt unike preg på tilstrekkelig mange detaljer til at modellene vil oppleves som tre ulike biler. Bortsett fra den individuelle frontdesignen, er det nok i interiøret du vil merke mest til disse ulikhetene. Foreløpig har vi kun fått stifte fysisk bekjentskap med Combo, det skjedde denne uken, men vi har jo sett bilder av interiøret i de to andre også. På bakgrunn av det kan vi vel slå fast at jo da, en viss forskjell er det – til eneggede trillinger å være. Blant annet er det tre ulike ratt, og Peugeot skiller seg ut med i-cockpit og eget instrument-cluster, mens i Combo gjenkjenner vi Opels egen grafikk og dataunderlag i infotainmentsystemet. Om du lett fryser på fingrene er det også verdt å notere seg at Opel er den eneste i trioen som tilbyr rattvarme. To lengder Her til lands er det varebilen som utgjør det største salgsvolumet, og det er foreløpig uvisst om og når personbilutgaven skal tas inn. Bilen kommer i alle fall i to lengder: 4,4 og 4,75 meter – der du for begge kan velge om du ønsker to eller tre seter i varebilversjon. Skjønt, tre seter betyr ikke nødvendigvis at det er behagelig å sitte tre personer der. Ikke bare er det doble setet trangt – en diger kloss midt i dashbordet, der hvor girspaken sitter, gir ikke mye benplass til stakkaren i midten. Men heldigvis kan midtsetet legges ned og brukes som et praktisk arbeidsbord i stedet. Varerommet sluker opptil 4,4 kubikk og takler en nyttelast på inntil ett tonn. Faktisk hevder Opel at du kan laste to europaller, også i den korteste varianten. Har du materialer som lister eller rør som er ekstra lange, er det praktisk med en luke i skilleveggen som gir mulighet til å frakte gjenstander opp til 344 centimeter. Du kan også frakte lange gjenstander gjennom en topphengslet «takluke» bakerst i varerommet. Lasten kan sikres med seks stroppefester i gulvet, og ytterligere fire på veggene. Kjører du mye med tilhenger kan Trailer Stability Control være kjekt å ha. Smart overlastindikator Dette vil nok gjøre hverdagen enklere for en del som lever på grensen når det gjelder lastekapasitet. Og hvorfor finnes ikke dette i alle varebiler, egentlig? Skyvedør kan du få på begge sider av varerommet, og valget er ditt om du vil ha to sidehengslede bakdører eller en topphengslet bakluke. Lastehøyden er oppgitt til 58 centimeter. 19 assistenter Ytterligere et kamera plassert i passasjerspeilet sørger for å dekke opp blindsonene som kan skape farlige situasjoner i en varebil med redusert antall vinduer. Et sensorbasert system som varsler om farer som stolper, gjerder eller andre objekter langs siden av bilen er genialt for alle andre enn de som lever av å rette opp og lakkere småbulker. Naturligvis finner vi også mange assistenter vi er vant med fra personbilene, som fotgjengervarsler med automatisk nødbrems, aktiv filholder, trafikkskiltleser, bakkenedkjøringsassistent, adaptiv fartsholder og varsling om fører virker trøtt eller uoppmerksom. Alle assistentene er standardutstyr i Combo Life. Hvor mye som blir standard og hva som må kjøpes ekstra i varebilutgaven er noe importøren nå jobber med å finne ut av. Tause om elektrifisering Bensinversjonen tilbys med 110 hestekrefter, mens dieselvarianten leveres i tre effektnivåer: 76, 102 og 130 hestekrefter. Sistnevnte kan også leveres med en åttetrinns automatkasse, som vi blant annet kjenner fra Peugeot Expert og Citroën Jumpy. Elektriske eller hybride varianter ble ikke nevnt med det ord, så det blir nok nye Vivaro som kommer i 2019, bygget over samme lest som Expert og Jumpy, som blir den første elektriske varebilen fra Opel. Det er ventet at el-versjonen av denne kommer i 2020. Firehjulsdrift fikk vi imidlertid opplyst at det vil komme på Combo, men vi fikk ikke vite når. Men om det kun er økt bakkeklaring du trenger, kan du utruste bilen med IntelliGrip Traction og «worksite»-oppsett. Dette innebærer tre centimeter økt bakkeklaring og fem kjøremodi for ulikt underlag: Normal, snø, gjørme, sand og ESP Off. God plass Litt snedig blir det jo når vi samtidig får lov til å fortelle så mye vi ønsker om hvordan vi opplevde varebilen da den sto stille, og det er fritt frem for å beskrive hvordan personbilen Combo Life er å kjøre. Forstå det den som kan. Uansett kan vi jo starte med å fortelle hvordan førerplassen i varebilen er, for det sjekket vi ut på parkeringsplassen med hjulene i ro. Det er overraskende god plass mellom ratt og skillevegg, så selv undertegnede med 187 centimeter på strømpelesten finner seg godt til rette. Pluss i margen for høyde- og dybderegulering av rattet. Mange praktiske oppbevaringslommer og -rom både i dørsider og dashbord, samt en hylle oppunder taket, gir god plass til å legge fra seg saker og ting, og på dashbordet kan du også lade mobilen trådløst. Utstrakt bruk av hardplast gir interiøret et litt billig inntrykk, men så er det heller ingen premium-prisklasse vi snakker om. Veslevoksen Og noe av det første som slår oss her er det lave støynivået i kupeen. Går du et par generasjoner bakover i denne bilklassen, så måtte du heve stemmen betydelig for å konversere i motorveifart. Her kan du fint hviske, hvis du ønsker det, og sidekvinnen eller -mannen hører deg likevel. Dernest lar vi oss imponere av 130-hesters dieselen. En skikkelig kvikkas, som får bilen til å virke veslevoksen. Fungerer helt greit i kombinasjon med manuell – men enda bedre med automat. Idet vi kobler inn den adaptive fartsholderen, får vi en følelse av at «sånn kan vi jammen sitte noen timer, uten at det skal koste så mange kalorier». Ha i mente at bortsett fra en skillevegg og muligens et noe strammere demperoppsett, er Combo og Combo Life samme bil. Så kan du jo bruke tiden frem til 22. oktober på pønske ut hvor stor forskjell det er på kjøreopplevelsen. Salget starter snart – Vi har ikke priser og utstyrsnivåer klare riktig ennå, men jobber med saken og regner med å offentliggjøre informasjon om dette veldig snart, sier PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen, til YrkesBil.no.
|