Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det manglet ikke på selvtilliten, da Daimler inviterte til storstilt lanseringsfest i Teater am Potsdamer Platz i Berlin onsdag kveld. «Everyone talks, one delivers», sto det på skiltet som ønsket de over 200 gjestene fra mer enn 30 land velkommen til avdukingen av nye Actros. Ikke småtteri, altså. Ryktene hadde allerede gått lenge om at dagens generasjoen Actros, som ble lansert i 2011, skulle få sin erstatter snart. Og etter at produsenten på seinsommeren bekreftet antakelsene, har det vært knyttet stor spenning til hva vi egentlig skulle få se på verdenspremieren i kveld. Uten sidespeil Ved første øyekast ser det ikke ut til å ha skjedd dramatiske forandringer, men skinnet kan bedra. Mer om det snart. Men først: Jo, da, det er én viktig endring du selvsagt raskt legger merke til, også på utsiden: Nå kan vi nemlig bekrefte at spekulasjonene om at hytta kan leveres uten sidespeil, men med små kameraer på utsiden og skjermer innvendig som erstatning, er riktige. Teknologien har vi sett på mange konseptbiler de seneste årene, inkludert Daimlers Future Truck, men inntil relativt nylig har det i de fleste land ikke vært tillatt å erstatte de konvensjonelle speilene fullt ut med kameraer og skjerm. Nå har også Europa åpnet for dette, og Mercedes-Benz blir først ut blant serieproduserte lastebiler. Her sitter et kamera over hver siderute, og en 15-tommers skjerm på A-stolpen inne i hytta. Sjefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner, understreket at det fortsatt vil være mulig å velge konvensjonelle sidespeil på Actros, og speilfestene sitter fortsatt (om enn godt skjult) på biler med kameraer slik at det er mulig å ettermontere for eksempel ved eksport til land hvor teknologien ikke er tillatt. – Men kamera og skjerm åpner for mange nye muligheter og fordeler. Naturligvis lavere luftmotstand og dermed forbruk, de har vidvinkelfunksjon og en digital hjelper som forteller deg når du kan legge deg inn foran bilen du har kjørt forbi på motorveien, skrøt Buchner. Innsiden som teller Lastebildesign er dessuten så bundet av nyttefunksjon og utnyttelse av lengde- og vektregler, at det er begrenset hvor mange krumspring designerne kan finne på annet enn å flikke og finjustere litt her og der. – Vi ser ikke noe poeng i å endre på utseendet bare for å endre på det. Designen kom på markedet i 2012 og står seg fortsatt godt, og vi har selvsagt oppgradert en del detaljer. Vårt fokus har nå ligget på interiøret og teknologien under skallet, sa Buchner. Og en titt inni hytta viser at her har det skjedd mye. Tidligere i sommer snakket vi med interiørdesigneren med ansvar for Actros, Andy Sugata. Han fortalte at hovedprioriteten i nye lastebilinteriør er forenkling. I stedet for en haug med brytere høyt og lavt, er det meste i nye Actros samlet i den store touchskjermen ved siden av rattet. Her betjenes alt fra navigasjon og telefon, til informasjon om last, vekt og dekktrykk - ja det meste. Flåtestyringssystemet Fleetboard er også nå fullintegrert, slik at du trenger ikke en egen skjerm for dette. – Du kan sammenligne det hele med smarttelefonen du har i lomma; denne lastebilen er like enkel og intuitiv å bruke som en smarttelefon, sier Buchner. Hvordan brukervennligheten i arbeidshverdagen er på touchsskjermen, sammenlignet med store robuste brytere, gjenstår å se. Vi har hørt før at for eksempel ikke alle anleggsfolk med skikkelige arbeidsnever er like begeistret for de blanke, glatte skjermene som sitter i en del pickuper og varebiler.. Kun diesel og gass foreløpig Men dette vil ikke komme på markedet med det første, ifølge Daimler. Heller ingen hybridvariant. – Vi har fortsatt stor tro på å videreutvikle dieselmotorene for tungtransport i lang tid fremover. Samtidig vil vi tilby Actros med en ny gassmotor. Hybridløsninger ser vi ikke som aktuelle i øyeblikket, men dere vil få se en fullelektrisk eActros på IAA i Hannover senere i september. Vi skal kjøre 11 slike elektriske lastebiler i test hos kunder, og deretter vurdere hva vi gjør videre på det feltet, sa Buchner. Servicetjenesten Uptime er også oppgradert. Ifølge Buchner kan det i dag ta så lite som fire minutter fra en feilmelding dukker opp mens lastebilen er ute på veien, til en fjerndiagnose er stilt og en plan for utbedring av feilen er satt opp. Dette opplegget skal bli enda raskere og mer omfattende fremover. Autonomi nivå 2 Det betyr imidlertid ikke at du kan overlate kjøringen til bilen, lene deg tilbake og ta deg en «femminutter». Nivå 2 innebærer at man i gitte situasjoner, for eksempel på motorvei, kan slippe rattet en kort periode og la lastebilen selv holde seg i sitt kjørefelt og regulere avstanden til forankjørende – eller la lastebilen håndtere køkjøringen. Bilen akselererer, bremser og styrer selv. Dette gjøres ganske enkelt ved å kombinere førerassistentsystemer som allerede finnes i dagens biler. Påstanden er at «automatisert kjøring vil resultere i økt sikkerhet, mindre stress for sjåfører og mer effektiv bruk av veiarealene». (For øvrig noe ikke alle er enige i). Den smarte cruisekontrollen PPC (Predicitive Powertrain Control) som tilpasser farten etter GPS-data og topografi, er visstnok blitt enda smartere, og er nå også koblet opp til den adaptive fartsholderen. I nye Actros lanseres også det nyeste automatiske nødbremsesystemet ABA5 (Automatic Brake Assist). Bilen er imidlertid ikke utstyrt med Highway Pilot eller klargjort for platooning. Sparer godbiter til IAA? Dette vil vi komme tilbake til både her på YrkesBil.no og i kommende utgave av bladet YrkesBil. Se heller ikke bort fra at Daimler også har gjemt igjen noen godbiter til nyttekjøretøyutstillingen IAA som åpner 20. september i Hannover. Dette blir for øvrig salgsstarten for nye Actros, og de første bilene skal være klare for å rulle ut i markedet (også Norge) i april 2019.
|