img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Actros proppet med nyheter og selvtillit
BERLIN (YrkesBil.no): Ja, nå er det bekreftet at lastebilen kan leveres med små kameraer i stedet for sidespeil. I tillegg er nye Actros nivå 2-autonom. Og den kommer på markedet i april 2019.

Det manglet ikke på selvtilliten, da Daimler inviterte til storstilt lanseringsfest i Teater am Potsdamer Platz i Berlin onsdag kveld.

«Everyone talks, one delivers», sto det på skiltet som ønsket de over 200 gjestene fra mer enn 30 land velkommen til avdukingen av nye Actros. Ikke småtteri, altså.

Ryktene hadde allerede gått lenge om at dagens generasjoen Actros, som ble lansert i 2011, skulle få sin erstatter snart

Og etter at produsenten på seinsommeren bekreftet antakelsene, har det vært knyttet stor spenning til hva vi egentlig skulle få se på verdenspremieren i kveld.

Uten sidespeil
Foreløpig har vi kun fått en rask titt på den nye lastebilen, så om Daimler har dekning for plakat-påstanden skal vi være forsiktige med å si noe om.

Ved første øyekast ser det ikke ut til å ha skjedd dramatiske forandringer, men skinnet kan bedra. Mer om det snart.

Men først: Jo, da, det er én viktig endring du selvsagt raskt legger merke til, også på utsiden: Nå kan vi nemlig bekrefte at spekulasjonene om at hytta kan leveres uten sidespeil, men med små kameraer på utsiden og skjermer innvendig som erstatning, er riktige.

Teknologien har vi sett på mange konseptbiler de seneste årene, inkludert Daimlers Future Truck, men inntil relativt nylig har det i de fleste land ikke vært tillatt å erstatte de konvensjonelle speilene fullt ut med kameraer og skjerm. 

Nå har også Europa åpnet for dette, og Mercedes-Benz blir først ut blant serieproduserte lastebiler. Her sitter et kamera over hver siderute, og en 15-tommers skjerm på A-stolpen inne i hytta.    

Sjefen for Mercedes-Benz Trucks, Stefan Buchner, understreket at det fortsatt vil være mulig å velge konvensjonelle sidespeil på Actros, og speilfestene sitter fortsatt (om enn godt skjult) på biler med kameraer slik at det er mulig å ettermontere for eksempel ved eksport til land hvor teknologien ikke er tillatt. 

– Men kamera og skjerm åpner for mange nye muligheter og fordeler. Naturligvis lavere luftmotstand og dermed forbruk, de har vidvinkelfunksjon og en digital hjelper som forteller deg når du kan legge deg inn foran bilen du har kjørt forbi på motorveien, skrøt Buchner.

Innsiden som teller
Så tilbake til det at førerhuset ser omtrent dønn likt ut som på den utgående generasjonen. Det stemmer, og grunnen er rett og slett at Mercedes-Benz Trucks mener det var mange andre ting som var viktigere å prioritere. Det er, som vi vet, det indre som teller.

Lastebildesign er dessuten så bundet av nyttefunksjon og utnyttelse av lengde- og vektregler, at det er begrenset hvor mange krumspring designerne kan finne på annet enn å flikke og finjustere litt her og der. 

– Vi ser ikke noe poeng i å endre på utseendet bare for å endre på det. Designen kom på markedet i 2012 og står seg fortsatt godt, og vi har selvsagt oppgradert en del detaljer. Vårt fokus har nå ligget på interiøret og teknologien under skallet, sa Buchner. 

Og en titt inni hytta viser at her har det skjedd mye. Tidligere i sommer snakket vi med interiørdesigneren med ansvar for Actros, Andy Sugata. Han fortalte at hovedprioriteten i nye lastebilinteriør er forenkling.

I stedet for en haug med brytere høyt og lavt, er det meste i nye Actros samlet i den store touchskjermen ved siden av rattet. Her betjenes alt fra navigasjon og telefon, til informasjon om last, vekt og dekktrykk - ja det meste. Flåtestyringssystemet Fleetboard er også nå fullintegrert, slik at du trenger ikke en egen skjerm for dette. 

– Du kan sammenligne det hele med smarttelefonen du har i lomma; denne lastebilen er like enkel og intuitiv å bruke som en smarttelefon, sier Buchner.

Hvordan brukervennligheten i arbeidshverdagen er på touchsskjermen, sammenlignet med store robuste brytere, gjenstår å se. Vi har hørt før at for eksempel ikke alle anleggsfolk med skikkelige arbeidsnever er like begeistret for de blanke, glatte skjermene som sitter i en del pickuper og varebiler..

Kun diesel og gass foreløpig
Når det gjelder drivlinjer hadde vi nok ventet en form for elektrifisering, all den tid vi jo har omtalt elektriske eActros for lenge siden.

Men dette vil ikke komme på markedet med det første, ifølge Daimler. Heller ingen hybridvariant. 

– Vi har fortsatt stor tro på å videreutvikle dieselmotorene for tungtransport i lang tid fremover. Samtidig vil vi tilby Actros med en ny gassmotor. Hybridløsninger ser vi ikke som aktuelle i øyeblikket, men dere vil få se en fullelektrisk eActros på IAA i Hannover senere i september. Vi skal kjøre 11 slike elektriske lastebiler i test hos kunder, og deretter vurdere hva vi gjør videre på det feltet, sa Buchner. 

Servicetjenesten Uptime er også oppgradert. Ifølge Buchner kan det i dag ta så lite som fire minutter fra en feilmelding dukker opp mens lastebilen er ute på veien, til en fjerndiagnose er stilt og en plan for utbedring av feilen er satt opp. Dette opplegget skal bli enda raskere og mer omfattende fremover. 

Autonomi nivå 2
Det som også ble klart i kveld er at i nye Actros vil vi få se autonom kjøring på nivå 2 i bilindustriens omforente femtrinnsskala for autonom kjøring, gjennom systemet Active Drive Assist.

Det betyr imidlertid ikke at du kan overlate kjøringen til bilen, lene deg tilbake og ta deg en «femminutter».

Nivå 2 innebærer at man i gitte situasjoner, for eksempel på motorvei, kan slippe rattet en kort periode og la lastebilen selv holde seg i sitt kjørefelt og regulere avstanden til forankjørende – eller la lastebilen håndtere køkjøringen. Bilen akselererer, bremser og styrer selv. Dette gjøres ganske enkelt ved å kombinere førerassistentsystemer som allerede finnes i dagens biler.

Påstanden er at «automatisert kjøring vil resultere i økt sikkerhet, mindre stress for sjåfører og mer effektiv bruk av veiarealene». (For øvrig noe ikke alle er enige i).

Den smarte cruisekontrollen PPC (Predicitive Powertrain Control) som tilpasser farten etter GPS-data og topografi, er visstnok blitt enda smartere, og er nå også koblet opp til den adaptive fartsholderen. 

I nye Actros lanseres også det nyeste automatiske nødbremsesystemet ABA5 (Automatic Brake Assist). Bilen er imidlertid ikke utstyrt med Highway Pilot eller klargjort for platooning.  

Sparer godbiter til IAA?
Torsdag skal vi få en grundigere presentasjon av hva som er av nyheter på Actros.

Dette vil vi komme tilbake til både her på YrkesBil.no og i kommende utgave av bladet YrkesBil.

Se heller ikke bort fra at Daimler også har gjemt igjen noen godbiter til nyttekjøretøyutstillingen IAA som åpner 20. september i Hannover. 

Dette blir for øvrig salgsstarten for nye Actros, og de første bilene skal være klare for å rulle ut i markedet (også Norge) i april 2019.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer