Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Langdistansebuss på flytende gass Scania varsler at de skal vise sin Interlink Medium Decker turbuss for flytende gass (LNG) på IAA. Produsenten lover rekkevidde på inntil 1.000 kilometer. |
||||||||||||||||
Med dette utvider Scania sitt brede program for alternative drivstoffer til også å dekke intercity-persontransport. – Det finnes forskjellige løsninger for karbon-bevisste operatører av by- og forstadsbusser, men det har vært et tomrom i langdistanse-markedet som vi nå ønsker å gjøre noe med, sier Karin Rådström, leder for rute- og turbusser hos Scania. – Ettersom LNG blir økende tilgjengelig i hele Europa, men også i andre deler av verden, er dette et aktuelt og levedyktig alternativ, fortsetter hun. LNG-drift har ifølge Scania potensiale til å redusere CO2-utslippene med 20 prosent og i tillegg en betydelig reduksjon av nitrogenoksider og partikkelutslipp. Velger man flytende biogass kan karbonutslippene reduseres med hele 90 prosent. I tillegg nyter man på komfortsiden godt av at støynivået i gassmotorer er noe lavere enn i dieselmotorer. Bærekraft blir Scanias gjennomgangstema på IAA, og hele flåten av rute- og turbusser kan nå drives med alternative drivstoffer – fra Scania Citywide LE Suburban hybridbuss til Scania Interlink High Decker for fornybar diesel – HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). I tillegg viser Södertälje sin batteri-elektriske Citywide Low Floor lavgulvsbuss, som for øyeblikket går i regulær trafikk i den nordsvenske byen Östersund, og som vi for øvrig stiftet bekjentskap med på BusWorld i Kortrijk for et år siden. På IAA kan besøkende oppleve denne bussen på en internrute på området til Deutsche Messe.
|