img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Volkswagen e-Crafter klar for å innta byene
Om du driver transport over lange avstander kan du nok glemme Volkswagen e-Crafter inntil videre. Holder du deg stort sett i sentrum, med inntil 1,72 tonn nyttelast, snakker vi trolig om en drømmevarebil.

e-Crafter har latt vente på seg. Volkswagen sa i 2016 at kunder skulle ha bilen i løpet av 2017, men så har tiden bare gått.

Nå er imidlertid elvarebilen rett rundt hjørnet, og vi har vært i Hamburg for å prøvekjøre og ta modellen nærmere i øyesyn.

Elbil fra start
Det med drømmevarebil gjelder forresten bare dersom du ikke er av dem som må høre knatringen fra en oljebrenner eller kjenne en svak motorvibrasjon i rattet, for at det skal være «en skikkelig bil».

Motordur har naturligvis e-Crafter lite av, men bortsett fra det er det ved første øyekast lite som skiller elvarebilen fra sine dieseldrevne søsken.

Det er flere fordeler ved at e-Crafter ble konstruert som en elektrisk versjon av andre Crafter-generasjon fra grunnen av, og ikke har blitt ombygget til elektrisk drift i etterkant. Blant annet har det bidratt til at arkitekturen kunne utnyttes godt da de elektriske drivverkskomponentene skulle integreres.

Li-ion-batteripakken er for eksempel plassert nedsenket i vareromgulvet, slik at de 1.861 høydemillimeterne i varerommet kan utnyttes fullt ut til last. Totalt lastevolum er 10,7 m3, mens maksimalt tillatt nyttelast er fra 0,975 til 1,72 tonn (avhengig av utførelse).

Behagelig førermiljø
Bak rattet oppleves e-Crafter også helt lik som en «vanlig» Crafter, inntil du titter på instrumentpanelet og ser at turtelleren er erstattet med en måler for strømforbruk og regenerering. For øvrig er det meste også likt som i søsterbilen MAN eTGE, som vi fikk prøve i sommer.

Idet du vrir om nøkkelen (ja, god gammeldags nøkkel) merker du selvsagt forskjellen. Men der vi suser omkring i Hamburgs gater kan vi ikke si annet enn at fraværet av motorlyd og -vibrasjoner gjør førermiljøet meget behagelig. Skal du tilbringe timer, dager og år her blir nok slikt satt pris på.

Tyskerne er åpenbart ikke like vant med elektriske kjøretøy som oss her på berget. Vi observerer mange som snur seg og ser undrende på e-Crafteren når vi i stillhet skyter fart ut fra lyskryss (ja, varebilen er ganske kvikk) i tysklands nest største by.

På instrumentpanelet holder vi hele tiden rede på sanntidsforbruk av strøm, og hvor mye energigjenvinning nedbremsingene våre bidrar med. På den store infotainmentskjermen, under betegnelsen «Car», finner man mer detaljert informasjon om – og analyser av – energiforbruket.

Med programmet Car-Net e-Manager holder du også kontakten med bilen din ved hjelp av smarttelefonen, og du kan administrere en rekke funksjoner selv om du ikke er inne i bilen.

I motsetning til for eksempel e-Golf, som e-Crafter har hentet drivlinjen fra, og nye eSprinter fra Mercedes (som vi i sommer rapporterte om her på YrkesBil.no), er det ingen trinnregulering for regenereringen. Det skrubber godt, men slett ikke slik at vi blir hengende i sikkerhets-stroppen.

Maks 90 km/t
Varebilen har samme motor (EEM85) som e-Golf, på 136 hk (100 kW) og 290 Nm, mens kraftoverføringen til forakselen skjer via en ett-trinns automatgirkasse som er tilpasset nyttekjøretøy (EQ 290).

Kraftpakken høres ikke umiddelbart veldig sprek ut, kanskje, men siden maksimalt dreiemoment er tilgjengelig så å si fra stillstand mangler det ikke på sprintegenskaper. Typisk for mange elbiler dabber kreftene fort av når vi passerer 60 km/t.

Nå er det vel uansett ikke lyskryssprinter som er viktigste øvelse for en varebil (det koster dessuten ganske mye energi). Kjører du derimot fornuftig hevder Volkswagen at strømforbruket vil ligge på 21,54 kW/100 km. ved blandet kjøring og med 975 kilo nyttelast.

Makshastigheten er begrenset til 90 kilometer i timen, noe som skal bidra til å holde «drivstofforbruket» nede og rekkevidden oppe. Kjipt? Kanskje.

Men trenger du egentlig å kjøre fortere i byen, hvor denne bilen er ment å tjenestegjøre? Og forviller du deg ut på storveiene i noen kilometer, så går nok det bra også.

Nok rekkevidde?
Rekkevidden har krympet litt siden vi hørte om e-Crafter første gang i 2016. Da var det snakk om 208 kilometer, nå er den oppgitt til 160 kilometer (NEDC). 

Tusenkroner-spørsmålet er selvsagt: Er det nok? Ikke for alle, men trolig for noen - for eksempel de med forutsigbar kjøring i urbane områder. 

25 store virksomheter fra Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sverige har deltatt i virkelig-liv-testing av e-Crafter, med en flåte på 38 førproduksjonsmodeller.

«Selv under delvis svært krevende betingelser ble en gjennomsnittlig rekkevidde på 100 km oppnådd i daglig drift», skryter Volkswagen, så vi må jo da forutsette at forholdene også gjelder streng vinterkulde.

Noen av bilene vi fikk prøve i Hamburg hadde tomt lasterom, andre hadde 400 kilo last, men vi fikk uansett kjøre altfor kort til å merke hvordan lasten innvirker på rekkevidden. Dessuten var det sommertemperatur.

Det som skal bli virkelig spennende er jo å prøve med mer last, og ikke minst på norske veier om vinteren, så man får et mer reelt inntrykk av bilen og rekkevidden under forholdene vi lever med. Tilhenger kan vi glemme foreløpig, feste for slikt er ikke tilgjengelig.

Batteriet har en kapasitet på 36 kilowattimer, og kan hurtiglades med 40 kW – da fylles batteriet opp til 80 prosent på 45 minutter. Her må nok mange planlegge lading i lunsjen.

Eventuelt kan det fullades på snaut 5,5 timer med en wallbox, eller på ni timer med en vanlig 220V AC, over natta for eksempel.

Relevant for faktisk bruk
Volkswagen mener rekkevidden og toppfartbegrensingen gjenspeiler de faktiske kravene som stilles til bytransporteren i hverdagen.

For å komme fram til dette har produsenten studert over 210.000 kjøreprofiler som var samlet inn fra over 1.500 av deres kunder. Studiene viste at flesteparten av førerne kjørte mellom 70 og 100 kilometer per dag.

«Og det er nettopp slike avstander – ofte kjennetegnet av hyppige start og stopp – den nye e-Crafter er konstruert for», poengterer Volkswagens eksperter.

Ingeniørene forklarer at de ved utformingen av varebilen ikke fokuserte på å oppnå lengst mulig rekkevidde, men derimot en rekkevidde som er relevant for faktisk bruk.

«Konseptet gjør det mulig å redusere batteristørrelsen, noe som igjen bidrar til en lav pris», hevder de.

Så kan det nok diskuteres opp og ned hvorvidt prisen er lav eller ikke. I Norge må du ut med 630.000 kroner, mens du til sammenligning får en L3H3-utgave av Crafter med dieselmotor (102 hk) fra 357.060 kroner (eks. mva.).

For å sammenligne med andre elektriske varebiler kan du sjekke den store oversikten vi laget for en tid tilbake, over hvilke modeller som er i salg og hvilke som er «rett rundt hjørnet».

Leveringstid
Salget av e-Crafter i Norge vil starte rett etter september, men importøren har allerede startet med bestilling av biler til kunder.

– De første kundebilene vil bli levert i november hvis ting går som planlagt, sier kommunikasjonssjef for Volkswagen Nyttekjøretøy, Anita Svanes, til YrkesBil.no.

– Hvor mange kunder står på venteliste?

– Det er et 10-talls kunder på interesselisten, men disse ønsker seg mange biler hver.

– Hvor lang leveringstid må man regne med?

– Det kommer nok til å bli noe leveringstid i starten, men hvor lang den blir tør jeg ikke spå, sier Svanes.

-------------------------------

Prøvekjørt

Volkswagen e-Crafter

Motor: 100 kW/290 Nm.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: Lithium-ION HV-celler (37 Ah) med 36 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: Cirka 5 timer og 20 minutter (7kW lader).

Ladefart hurtiglading: 7,2 kW og Combolader (CCS) for hurtiglading inntil 40 kW (45 minutter ladetid til 80 % kapasitet).

Rekkevidde: inntil 160 km (NEDC).

Nyttelast: Klasse N2: 1.720 kilo / Klasse N1: 975 kilo.

Lastevolum: 10,7 m³.

Maks tillat totalvekt: Klasse N2: 4.250 kilo / Klasse N1: 3.500 kilo.

Tilhengerkapasitet: Ingen tilhengerkapasitet.

Muligheter for bakseter: Leveres ikke som personbil, men importøren sier de «kanskje kan bygge den som buss, basert på N2».

Pris som varebil: 630.000 kroner.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer