Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det skal bli spennende å se om også Norge kan sette ny rekord i år. Ikke i antall utstillere, dem er det sørgelig få av, men i antall besøkende. Utstillingen har selvfølgelig noen overordnede slagord i år også: «Digitalisering» og «Rene biler». Men vel så viktig i en kort tidshorisont vil nok for eksempel PKK være for de norske besøkende. Vi er ikke alene om utfordringer på det området, og i Frankfurt kan man se hvordan de løser de samme problemene som vi sliter med her hjemme. Besøk for eksempel det halvstatlige akkrediteringsselskapet DAkkS og se hvordan kalibrering og opplæring fungerer der. Eller gå til Dekra som viser en dynamisk bremsetester, der prøver som tidligere kunne ta timer nå kan gjøres unna på 20 minutter. Tyskerne, som også får nye PKK forskrifter i år, antar at det i dag står 20.000-30.000 bremseprøvere ute på verkstedene, utstyr som ikke kan brukes etter de nye forskriftene. Det dukker opp en rekke løsninger som gjør livet enklere også. For eksempel viste Stenhøj et nytt lysjusteringsapparat som justerer seg selv etter underlaget. Det møter alle krav til PKK, men stiller ikke samme krav til fullstendig flatt verkstedgulv som annet utstyr, fortalte Tor Even Bustnes fra Verksted og Industriservice da han viste det frem for en gruppe norske forhandlere. Defa er blant de få norske vi alltid møter på Automechanika. I år stiller de med sitt nye program av ladere for hjem og arbeidsplass. Konsernsjef Bård Klungseth forteller om stor interesse, også fra kolleger som Bosch og Hella, og sier at her har Defa igjen et globalt produkt. Lørdag er utstillingens siste dag, det er med andre ord fremdeles god tid til å få med seg messen.
|