Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da Ross Brawn gikk fra Mercedes til en administrativ rolle i Formel 1 i begynnelsen av 2017, var det et visst håp om at nå skulle man endelig få tekniske regler og designparametere som ville gjøre Formel 1-bilene bedre i stand til å lage litt spenning. Han hadde tross alt sørget for åtte VM for konstruktører og åtte VM for førere – mannen hadde peiling. Nå har han vist de første antydningene av hvordan han ser for seg bilene som skal delta i 2021 – «Formålet», sier han, «er å gjøre bilene mer ‘raceable’». Han trodde de både ville se bedre ut, og være i stand til å kjøre mye tettere enn i dag, da han lanserte disse nye forslagene i forbindelse med Kinas Grand Prix i helgen. Det er først og fremst aerodynamikken som er kritisk for tett-racing-egenskapene, og han forteller at F1-eierne har jobbet tett med både FIA og teamene for å komme frem til regler og tekniske krav som hindrer at bilen bak mister en rekke kritiske egenskaper på grunn av aerodynamikken. Han sa at det som var sentralt i det de jobbet med, var å sikre at en fører kunne ligge mye tettere på bilen foran. – Dette er som et kraftfelt. Hvis du kommer for tett opp til det mister du viktige egenskaper, og du dropper bakover fordi bilen ytelser svekkes. Samtidig betyr dette at dekkene også slites mer enn nødvendig, sa han da han viste frem tre forskjellige konsept-design i Singapore. – Vi kan ikke eliminere ulempene for nummer to komplett, men vi kan minske dem slik at tidsforskjellen mellom bilen foran og den som vil angripe blir mye mindre. – Med dagens biler er det slik at når du er to til tre billengder bak, vil du miste 50 % av bilens aero-egenskaper. Vi tror at den nye designen vil redusere dette tapet til ca. 20 %, sa han. Skissene han viste var ikke veldig forskjellige fra dagens biler, men det er for eksempel skjermaktige tilskudd ved hjulene for å rydde opp i luftstrømmene. Han ga ingen skikkelige detaljer om egenskapene til de foreslåtte bilene, men siden noen av 2021-endringene rundt front-vingene vil komme allerede neste år, sa han at 2019 vil bli en viktig indikator på om man er på riktig vei. – Neste års biler vil gå litt saktere, sa han, – men at det er helt nødvendig å bremse litt opp, ellers vil utviklingen føre til biler som blir farlig raske. Men han sa ikke om de planla å fortsette med den kunstige forbikjøringshjelpen, DRS, på 2021-bilene. Se hele Ross Brawns presentasjon på formula1.com De første reaksjonene fra teamene er allerede kommet. Andrew Green, teknisk sjef hos Force India sier for eksempel til Autosport.com at uansett hva regelmakerne finner på, vil teamene alltid jobbe for å gjøre en bil så rask som mulig. – Konsept-tegninger interesserer meg lite, det er ytelsen jeg er opptatt av, sier han, og legger til at for en tekniker er det alltid bilen som ligger forrest i et felt som ser best ut. Se en mer detaljert presentasjon av bilene hos Sky Sports:
|