Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De skulle vært overlevert og ute på test hos kundene i Østerrike for omtrent et år siden, de ni første elektriske MAN lastebilene. Forsinkelsene til tross, det var brede smil hos toppsjef Joachim Drees og produksjons- og logistikkansvarlig i MAN, Dr. Ulrich Dilling, da de overleverte den første nøkkelen. – Tiden er kommet, de første MAN elektriske lastebilene er på veien og i daglig bruk av våre kunder. Fra nå av leverer de for eksempel drikkevarer, matvarer eller kjøretøydeler - utslippsfrie og nesten lydløse, sa Drees fra scenen i Steyr under overleveringen 13. september. I tur og orden kom de ni østerrikske firmaene opp på scenen og mottok nøkkel til sin batterielektriske eTGM. Åtte av lastebilene som ble overlevert er 6x2 distribusjonsbiler, hvorav fire er bygget med kjøling for transport av matvarer og en for frakt av drikkevarer. Den siste bilen som ble overlevert er en 4x2 trekkvogn som skal brukes til anleggsarbeid. LES OGSÅ: Elektrisk fra minste MAN og opp Testes i urbane områder – Vi satser på å produsere et sted mellom 50 og 100 nye i 2019 utfra erfaringer vi gjør med disse bilene vi nå har overlevert, sier Drees. Første generasjon MAN eTGM 6x2 kan kjøre oppimot 200 kilometer før de må lades, på sine 12 litium-ion batterier, mens trekkvognen eTGM 4x2 kan kjøre omtrent 130 kilometer før den må lades – De lastebilene vi har overlevert i dag har ulike bruksområder, men felles for dem er at de skal brukes i urbane strøk. Vi mener fordelingen av lastebiler vi leverer viser et tverrsnitt av de vanligste distribusjonstransportoppgavene i urban logistikk, sier Drees. Lastebilene som ble levert er utstyrt med en elmotor på 264 kW (359 hk) og maksimalt dreiemoment på 3.100 Nm. Vintertesting i Sverige Sjef for utviklingen av denne lastebilserien, Phillipp Freischlag, sier at bilene har gått gjennom mye testing og at lastebilene ikke har hatt problemer i temperaturene de har vært utsatt for. Til vinteren skal de også testes i Skandinavia. – Førstkommende vinter tar vi med to lastebiler til Sverige og tester dem i harde vinterforhold, sier han. Om vi får MAN eTrucks til Norge når neste generasjon står klar, tør han ikke si noe om. – Vi kommer helt klart til å spre lastebilene mer ut i Europa og på den måten få enda flere testresultater fra ulike klima, men hvor det blir vet vi ikke ennå. Det er for tidlig å snakke om, sier Freischlag. Les mer om MAN e-TGM i kommende utgave av YrkesBil.
|