img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Vi har møtt Traton
Traton er en av verdens største lastebil- og bussprodusenter. Ikke frykt – produktene skal ikke hete Traton. Men si Scania, og du skal tenke Traton. Si MAN og du skal tenke Traton. Eller omvendt.

Bakgrunnen er velkjent. Volkswagen hadde en varebilprodusent i Hannover. Det het nyttekjøretøy. Den knoppskjøt til en ganske tung lastebil- og bussprodusent i Brasil, som fikk sin egen hylle i konsernet.

MAN ble sakte og sikkert kjøpt opp, og interesser hadde man hatt i Scania, omtrent siden Scania ble en av verdens første VW (og Porsche) importører.

Men Wallenbergerne satt hardt på Scania-interessene sine – de forsøkte sågar å få til en kjempefusjon med Volvo en gang. Men ikke bare var eierne ganske stolte – Scania-ingeniørene syntes ikke tanken på samarbeid var spesielt spennende – selv om de etterhånden befant seg i et slags fellesskap med MAN.

Vil bli Global Champion
Så fikk Volkswagen endelig overtatt resten av svensken i 2014. De ble kjapt en avdeling av noe som het Truck & Bus GmbH som så ble omdøpt til Volkswagen Truck & Bus GmbH omtrent samtidig med at Andreas Renschler ble hentet inn som ny sjef. Han hadde ønsker og ambisjoner hos Daimler Benz som det ble stadig klarere han ikke ville få oppfylt.

Men hos Volkswagen stemte alt. VW hadde lært av Fiats vellykkede børsnotering av Ferrari. Nå ville de få tungvogngruppa på børs så fort som mulig. Og dermed frigjøre milliarder som moderselskapet har svært god bruk for, uten at det mister kontroll over tungbilbiten.

Dette er åpenbart Renschlers drøm også, etter det har han kun snakket om å bli Global Champion – og tirsdag – før første pressedag, presenterte han sitt nye Traton.

Det er det nye navnet på VWT&B – bare så vidt en måned gammel, og her i sin første, store offentlige presentasjon.

Selvfølgelig var det spennende alt vi fikk servert fra den kjente rollelisten, plug-in hybrid fra Scania, elbuss fra MAN, for eksempel, men det var enda mer interessant å se de globale spillerne som var samlet sammen på et trangt hjørne i den store hallen der alle merkene i gruppen for første gang var samlet.

For i tillegg til kjente og ukjente modeller fra Brasil, Sverige og Tyskland fikk vi en elektrisk minibuss fra Hino. «Strategisk samarbeid siden april, men nye detaljer tilføyet nå». Vi fikk en av de tyngste bilene fra Sinotruk, «en av de ledende kinesiske fabrikkene som MAN har jobbet sammen med i nesten ti år, og som vi nå planlegger en felles fabrikk med». Og vi fikk et eksempel på LT serien til International.

Jeg tror ikke Sinotruk-produksjonen telles sammen med MAN/Scania-volumet. Hino eies vel egentlig av Toyota? Dessuten er det åpenbart at Wall Street ser det som ikke-usannsynlig at tyskerne går inn med mer enn de 17 prosentene av Navistar som de nå eier. De fikk et styremedlem på plass i august.

Stille om MAN og Scania-synergier
Renschler kunne også fortelle om en strategisk avtale samme dag – med en leverandør av vegg-til-vegg IT-tjenester som heter Solera og som skal «skape et helt nytt miljø for truckerne og transportørene».

Renschler la ikke skjul på at dette begynte å nærme seg drømmen da han holdt forsamlingen trollbundet i halvannen time med ideer og planer og bakgrunner og forklaringer og løfter og vyer. Men to ting snakket han ikke om: hva navnet Traton egentlig betyr (ordspill på Transforming Transportation – et av selskapets slagord, kanskje?) eller om når han egentlig skal på børs. (De fleste tipper neste år).

Han snakket heller ikke om det som er det mest interessante for noen av oss som sitter på utsiden – når vi kan begynne å se skikkelige synergier mellom MAN og Scania. I teorien har de jobbet sammen en 20-års tid. Det er fremdeles særdeles begrenset hva som kan vises av resultater. Og det som gjør situasjonen enda mer pikant er at det finnes ikke et eneste åpenbart tegn på at menneskene i de to organisasjonene er klare til å jobbe sammen.

MAN-tradisjonen er meget sterk, og ingeniørstoltheten i Södertälje er markert. Man skal ikke ha veldig følsomme antenner for å oppfatte slikt når folk fra de to leirene møtes.

Renschler var da også særdeles katta-rundt-grøten da han snakket om hvordan selskapene i denne globale championen utfylte hverandre så glimrende. «MAN er sterk på elektrifisering», sa han og så mot den flunkende nye plug-in hybriden til Scania, og den store Scaniaen med et Siemens strømnedtak på taket. Mens Scania «er stor på bærekraftige transportløsninger».

Det høres ut som det kan gå mot et konstruktivt og verdifullt samarbeid.

Daimler følger etter?
Men det skal ingen være i tvil om. Tungbilbiten til Folkevogn er en førsteklasses idé, og Renschler har åpenbart noe veldig riktig på gang når han sier at forretningsmodellen der partnere skal eie hverandre fullt ut er gått ut på dato.

«Det som gjelder nå», sa han, «er å oppføre seg smart sammen med sterke partnere».

Det skal bli spennende å se hvor Traton er på neste IAA. Men en ting kan vi være ganske sikre på å oppleve i Hannover om to år.

Da kan nemlig Renschler ha tilfredsstillelsen av å se sin gamle arbeidsgiver komme ruslende etter i de samme sporene. Daimler har nemlig vedtatt å foreslå for neste års generalforsamling at det skal bli mulig å skille ut Daimler Trucks i en egen organisasjon, som med tiden kan gå på børs!

Det vil i så fall kunne skje fra 1/1 2020. Formålet er å gjøre organisasjonene kjappere og bedre egnet til å omstille seg.

Akkurat det er vel Renschlers Traton et eksempel på.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer