img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Satser på kinesisk el-varebil i Norge
Posten Norge har nettopp bestilt tre nye Maxus EV80, og nå varsler den kinesiske produsenten SAIC at de vil satse i det norske markedet.

Sist vi skrev om den kinesiske elektriske varebilen Maxus EV80 var da Posten Norge og LeasePlan hentet hjem en bil fra Nederland for vintertestkjøring i Oslo. Dette var i desember 2017.

Posten har fortsatt en slik bil på test, og i dag var Petter Andresen, innkjøpsdirektør i Posten Norge, på plass på IAA i Hannover for å signere en bestilling av ytterligere tre slike biler fra SAIC og LeasePlan.

– Vi gjør dette for å fortsette å teste ut bilene i ordinær produksjon. I hovedsak gjelder det distribusjonskjøring i Oslo. Jeg kan ikke si så mye om erfaringene våre hittil, men at vi bestiller tre biler til sier vel litt, forteller Andreassen til YrkesBil.no.

Managing director, Pieter Gabriëls, i SAIC Mobility Europe lover rask levering:

– Bilene skal leveres så raskt som mulig, mest sannsynlig blir det i fjerde kvartal i år, sier han.

LeasePlan er SAICs hovedpartner når det gjelder leasing, og de var representert ved Marius Paus fra Norge og konsernets CCO, Berno Kleinherenbrink.

Bare starten
Gabriëls legger til at dette bare er starten på merkets etablering i det norske markedet.

– For oss er Norge og Sveits to av de mest interessante markedene i Europa i øyeblikket, på grunn av avgiftene knyttet til biler og bilkjøring, sier Maxus-sjefen.

– Hva er planen for det norske markedet?

– Vi har samme strategi i hele Europa, og det handler om direkte salg av flåter. Vi skal ha lokale partnere, og vi vil i løpet av de neste to månedene offentliggjøre hvem som er vår partner i Norge. Jeg er sikker på at du kjenner dem, sier han med et smil.

Når vi antyder at SAIC og Volkswagen samarbeider godt i Kina, og lurer på om det har noe å si for valg av partner, smiler han kanskje enda litt bredere, men svaret er det samme «jeg er sikker på at du kjenner dem».

Uansett: Det blir altså ingen Maxus-butikker i Norge, men Gabriëls forklarer at de blant annet trenger å knytte til seg verksteder for service og reparasjoner, og de trenger personell som er opptrent og sertifisert for å håndtere elektriske kjøretøy.

Kan levere store volum raskt
SAIC fortalte til YrkesBil i vinter at de har et internasjonalt treningsprogram i Nederland for alle mekanikere som skal håndtere deres biler. Dette strekker seg over tre dager, og deltakerne får etter bestått kurs et sertifikat på at de kan skru på Maxus EV80.

– Partneren vil altså ikke få importørstatus?

– Nei, vi fokuserer på flåtesalg – ikke på rørleggeren i Drammen, eller en snekker i Oslo. Disse bilene er veldig godt egnet for flåteavtaler, postleveranser, installatører og annen typisk «dør-til-dør»-kjøring i indre bysentra, fremholder han, og legger til:

– Trenger du en varebil å kjøre Oslo-Bergen med, så ikke kjøp en sånn av oss. Ikke gjør det, da får du feil type kjøretøy. Men opererer du lokalt i Oslo og omegn er denne perfekt, med opptil 200 kilometer rekkevidde. Er du i en bransje hvor du trenger fleksibilitet, og får en del ikke-planlagte langturer er ikke dette rett bil.

– Hva er målet deres i det norske markedet?

– Først og fremst å bygge opp et godt servicenettverk. De neste to-tre årene er jeg ikke interessert i å bygge et stort volum, men et godt fundament for vår femtid i Norge. Feilen mange bilprodusenter gjør er å jage volum fra dag én. VI bruker de første to-tre årene på å bygge en god organisasjon, og når den står solid skal vi fokusere på volum.

– Men du holder ikke igjen hvis kunder ønsker å kjøpe?

– Nei, og der skiller Maxus seg fra alle andre utstillere her på IAA. Gå til en av de store varebilprodusentene og spør om å få kjøpe 500 elektriske varebiler. Svaret er nei, du må vente. Ønsker du 5.000 Maxus EV80, så skal vi levere det til deg. Vi har levert slike volumer i Kina i fem år nå, sier han.

Utviklet i Europa, bygget i Kina
Bilene er for øvrig utviklet og konstruert ved SAICs hovedkontor i Luxembourg, men bygges på fabrikken deres i Shanghai. Det skal bli spennende å se hvordan kresne norske varebilkunder responderer på bilen.

Etter å ha tatt en rask titt inni er det ikke tvil om at materialkvalitet og den slags ikke er helt på høyden med de europeiske og japanske varebilene vi omgir oss mest med.

Designen – både utenpå og innvendig – er heller ikke siste skrik. Men dersom kvaliteten er god og prisen er riktig, så er kanskje ikke disse tingene avgjørende når mange skal handle varebil.

Dessuten er jo ikke utvalget av elektriske varebiler i denne størrelsen veldig stort, foreløpig.

Alle Maxus-bilene har AC- og DC-ladestandard.

– Raskeste lading fra tomt til fullt tar to timer, sier Gabriëls.

– Har dere planer om nye modeller i nær fremtid?

– Vi skal ha de vi har i dag i minst to år til, som alle andre fabrikanter vil vi foreta utskiftninger med fem-seks års sykluser, men akkurat hva som kommer når kan jeg ikke si nå.

Stor aktør
SAIC er for øvrig ingen liten butikk. I fjor produserte de rundt 6,5 millioner kjøretøy. Dette omfatter både egne merkevarer og produksjon for utenlandske partnere, blant annet tyske Volkswagen.

Maxus er bare ett av produsentens egne bilmerker, som nå selges i Europa. Varebilen har eksistert i over ti år med forbrenningsmotor, og tre år som ren elbil. I Europa skal den kun markedsføres som elbil.

Verdt å notere er det kanskje også at Shanghai Post kjører 300 slike elbiler, og at Huayu NEV leasing & rental company før jul i fjor bestilte 500 eksemplarer etter først å ha hatt en flåte på 50.

------------------

Maxus EV80

Elektrisk varebil produsert av kinesiske SAIC

Tilgjengelig som kassebil (to høyder: H2 og H3) samt chassis og personfrakter med inntil 9 seter.

Motor: Fullelektrisk, 100 kW og 320 Nm

Batteri: Lithium Iron Phosphate, 56 kWh

Lading: DC 30 kW, 2 timer (CCS Combo) eller AC 7,4 kW, 7,5 timer (Type 2 Mode 3)

Rekkevidde (NEDC): 182 kilometer

Mål (H3) (mm): 5.700/1.998/2.552 L/B/H

Akselavstand (H3) (mm): 3.850

Snuradius (H3) (m): 14,8

Tillatt totalvekt (H3) (kilo): 3.500

Nyttelast (H3) (kilo): 885

Lastevolum (H3) (m3): 11,5


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer