Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sist vi skrev om den kinesiske elektriske varebilen Maxus EV80 var da Posten Norge og LeasePlan hentet hjem en bil fra Nederland for vintertestkjøring i Oslo. Dette var i desember 2017. Posten har fortsatt en slik bil på test, og i dag var Petter Andresen, innkjøpsdirektør i Posten Norge, på plass på IAA i Hannover for å signere en bestilling av ytterligere tre slike biler fra SAIC og LeasePlan. – Vi gjør dette for å fortsette å teste ut bilene i ordinær produksjon. I hovedsak gjelder det distribusjonskjøring i Oslo. Jeg kan ikke si så mye om erfaringene våre hittil, men at vi bestiller tre biler til sier vel litt, forteller Andreassen til YrkesBil.no. Managing director, Pieter Gabriëls, i SAIC Mobility Europe lover rask levering: – Bilene skal leveres så raskt som mulig, mest sannsynlig blir det i fjerde kvartal i år, sier han. LeasePlan er SAICs hovedpartner når det gjelder leasing, og de var representert ved Marius Paus fra Norge og konsernets CCO, Berno Kleinherenbrink. Bare starten – For oss er Norge og Sveits to av de mest interessante markedene i Europa i øyeblikket, på grunn av avgiftene knyttet til biler og bilkjøring, sier Maxus-sjefen. – Hva er planen for det norske markedet? – Vi har samme strategi i hele Europa, og det handler om direkte salg av flåter. Vi skal ha lokale partnere, og vi vil i løpet av de neste to månedene offentliggjøre hvem som er vår partner i Norge. Jeg er sikker på at du kjenner dem, sier han med et smil. Når vi antyder at SAIC og Volkswagen samarbeider godt i Kina, og lurer på om det har noe å si for valg av partner, smiler han kanskje enda litt bredere, men svaret er det samme «jeg er sikker på at du kjenner dem». Uansett: Det blir altså ingen Maxus-butikker i Norge, men Gabriëls forklarer at de blant annet trenger å knytte til seg verksteder for service og reparasjoner, og de trenger personell som er opptrent og sertifisert for å håndtere elektriske kjøretøy. Kan levere store volum raskt – Partneren vil altså ikke få importørstatus? – Nei, vi fokuserer på flåtesalg – ikke på rørleggeren i Drammen, eller en snekker i Oslo. Disse bilene er veldig godt egnet for flåteavtaler, postleveranser, installatører og annen typisk «dør-til-dør»-kjøring i indre bysentra, fremholder han, og legger til: – Trenger du en varebil å kjøre Oslo-Bergen med, så ikke kjøp en sånn av oss. Ikke gjør det, da får du feil type kjøretøy. Men opererer du lokalt i Oslo og omegn er denne perfekt, med opptil 200 kilometer rekkevidde. Er du i en bransje hvor du trenger fleksibilitet, og får en del ikke-planlagte langturer er ikke dette rett bil. – Hva er målet deres i det norske markedet? – Først og fremst å bygge opp et godt servicenettverk. De neste to-tre årene er jeg ikke interessert i å bygge et stort volum, men et godt fundament for vår femtid i Norge. Feilen mange bilprodusenter gjør er å jage volum fra dag én. VI bruker de første to-tre årene på å bygge en god organisasjon, og når den står solid skal vi fokusere på volum. – Men du holder ikke igjen hvis kunder ønsker å kjøpe? – Nei, og der skiller Maxus seg fra alle andre utstillere her på IAA. Gå til en av de store varebilprodusentene og spør om å få kjøpe 500 elektriske varebiler. Svaret er nei, du må vente. Ønsker du 5.000 Maxus EV80, så skal vi levere det til deg. Vi har levert slike volumer i Kina i fem år nå, sier han. Utviklet i Europa, bygget i Kina Etter å ha tatt en rask titt inni er det ikke tvil om at materialkvalitet og den slags ikke er helt på høyden med de europeiske og japanske varebilene vi omgir oss mest med. Designen – både utenpå og innvendig – er heller ikke siste skrik. Men dersom kvaliteten er god og prisen er riktig, så er kanskje ikke disse tingene avgjørende når mange skal handle varebil. Dessuten er jo ikke utvalget av elektriske varebiler i denne størrelsen veldig stort, foreløpig. Alle Maxus-bilene har AC- og DC-ladestandard. – Raskeste lading fra tomt til fullt tar to timer, sier Gabriëls. – Har dere planer om nye modeller i nær fremtid? – Vi skal ha de vi har i dag i minst to år til, som alle andre fabrikanter vil vi foreta utskiftninger med fem-seks års sykluser, men akkurat hva som kommer når kan jeg ikke si nå. Stor aktør Maxus er bare ett av produsentens egne bilmerker, som nå selges i Europa. Varebilen har eksistert i over ti år med forbrenningsmotor, og tre år som ren elbil. I Europa skal den kun markedsføres som elbil. Verdt å notere er det kanskje også at Shanghai Post kjører 300 slike elbiler, og at Huayu NEV leasing & rental company før jul i fjor bestilte 500 eksemplarer etter først å ha hatt en flåte på 50. ------------------ Maxus EV80 Elektrisk varebil produsert av kinesiske SAIC Tilgjengelig som kassebil (to høyder: H2 og H3) samt chassis og personfrakter med inntil 9 seter. Motor: Fullelektrisk, 100 kW og 320 Nm Batteri: Lithium Iron Phosphate, 56 kWh Lading: DC 30 kW, 2 timer (CCS Combo) eller AC 7,4 kW, 7,5 timer (Type 2 Mode 3) Rekkevidde (NEDC): 182 kilometer Mål (H3) (mm): 5.700/1.998/2.552 L/B/H Akselavstand (H3) (mm): 3.850 Snuradius (H3) (m): 14,8 Tillatt totalvekt (H3) (kilo): 3.500 Nyttelast (H3) (kilo): 885 Lastevolum (H3) (m3): 11,5
|