Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Avduking av skikkelige nyheter på bilmesser forekommer sjeldnere og sjeldnere. Produsentene avslører det meste på forhånd, for å være sikre på at budskapet deres ikke drukner i konkurrentenes på selve messen. Men i dag fikk vi noen gode, gammeldagse avdukinger av flere nyheter hos Volkswagen Nutzfahrzeuge på IAA i Hannover. Og disse nyhetene druknet ikke. Det er riktignok ingen stor overraskelse at de lanserer elektrifiserte utgaver av Transporter og Caddy, men de har holdt ganske tyst om det inntil nå. Les også: e-Crafter klar for å innta byene Samarbeid med ombygger Modellene skal hete ABT e-Caddy og ABT e-Transporter. e-Caddy er spesiallaget for bykjøring og vil komme på markedet (også i Norge) i andre kvartal 2019. Modellen skal leveres med en 111hk (82kW) motor og en batteripakke på 37,3 kWh. Dette gir en rekkevidde etter NEDC på 220km (foreløpig verdi). Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, noe som gir en godt balansert bil med lavt tyngdepunkt. Hastigheten er begrenset til 120 km/t (men det bør vel holde i byen?). Det blir følgende ladealternativer: - Inntil 7,2kW AC-lading (ladetid 5 timer og 10 min) - Hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet) ABT e-Caddy Maxi kommer både i vare- og personbilutgaver og det tas frem to modeller for det norske markedet: ABT e-Caddy Maxi varebil og ABT e-Caddy Maxi Comfortline personbil. Etter planen vil tilhengerfeste bli tilgjengelig, men tilhengervekten er ikke avklart enda. – Dette er svært spennende nyheter for oss. Planlagt produksjonsstart for ABT e-Caddy er 2. kvartal 2019 og vi ser fram til å få denne nyheten til Norge, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge. To batterimuligheter I Hannover ble den presentert både som en del av et taxi-konsept og som varebil. Batterisystemet på ABT e-Transporter, som foreløpig er en konseptbil, er skalerbart og åpner for en rekkevidde mellom 208 og 400 kilometer (estimerte NEDC-verdier). Etter planen skal e-Transporter leveres i lang utgave. Motoren er den samme som for e-Caddy. Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen, noe som gir lavt tyngdepunkt og skal gi god balanse. Hastigheten er også her begrenset til 120 km/t. Følgende modeller planlegges: - ABT e-Transporter varebil, lang utgave - ABT e-Caravelle Comfortline lang personbil Den vil leveres med to forskjellige batteripakker: - 37,3kW med rekkevidde på 208km, nyttelast ca 1000 kg - 74,6kW med rekkevidde på 400km, nyttelast ca 700 kg Det vil bli følgende ladealternativer: - Inntil 7,2kW AC-lading (Ladetid 5 timer og 10 min for 37,3kW batteripakken) - Hurtiglading på 40kW (49 minutter ladetid til 80% kapasitet for 37,3kW batteripakken) Ladetidene for 74,6kW batteripakken vil være det dobbelte. – Denne modellen er fremdeles kun en prototyp, men planen er å sette den i produksjon innen ett år, forteller Wirak til YrkesBil.no. Hydrogen-Crafter Brenselcelle/hydrogenkjøretøyet Crafter HyMotion fikk derimot hedersplass på scenen, og virker som et spennende konsept. Bilen er spesielt laget for de som trenger å kjøre lengre avstander, med en rekkevidde på over 500 kilometer. Hydrogentanken er på 7.5 kg. Denne er fortsatt på konseptstadiet, men gitt at infrastrukturen kommer på plass vil modellen kunne rulles ut i markedet. Da er det jo litt trist at fire av totalt seks hydrogenstasjoner i Norge ble lagt ned nylig. Endelig I.D. Buzz Cargo Dette er det første eksempel på hvordan I.D-familien og MEB-plattformen forgrener seg til Volkswagen Nyttekjøretøy. - I.D. Buzz Cargo blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. Den modulære MEB-plattformen åpner for en rekkevidde helt opp til 550 kilometer etter WLTP-syklusen, sier Wirak. Sist men ikke minst, viste konsernet også sin første elektriske sykkel, Cargo e-Bike. Mange trodde nok kanskje det var tull, men dette er alvor. Sykkelen vil ha to hjul foran og et bak, en toppfart på 25 km/t og kan lastes med opptil 210 kg, inkludert syklisten. Produsenten er ikke snauere enn at de hevder den blir «verdens meste avanserte elsykkel av sitt slag», og den kommer på markedet i løpet av 2019.
|