img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Ford vekker opp Transconti
Dette var en skikkelig IAA-overraskelse. En tung bil, 500 hesters trekkvogn, med ekte blå oval på fronten. Vi husker nesten ikke sist.

Ford Cargo gikk det jo en del av, men den var jo liten i forhold til den gamle kjempen Transcontinental.

Jeg husker fremdeles svaret fra Bob Lutz, han var sjef for tunge Ford i Europa på den tiden da vi spurte hva Ford hadde tenkt å lage siden det var hytte fra Berliet, motor fra Cummins, transmisjon fra Eaton og de lot bilen bygge hos Foden.

Hva ble det da igjen for Ford?

Profit, svarte Lutz.

Antakelig ikke, Ford ga opp etter mindre enn 9.000 biler.

Alt dette sto jeg og repeterte da jeg ruslet rundt i gammelbil-hallen på IAA-utstillingen og plutselig sto foran en 1982 Transconti. Det var vel omtrent på den tiden jeg kjørte den siste av dem, noensinne også.

Litt sentimental – inntil jeg helt i bunnen av en av hallene i den andre enden – der Volvo har pleid å ha sin kinesiske forbindelse stående, sto det nå to schvæææære Forder, pluss en ganske forrykende karosseri-studie.

Da lærte jeg mer.

Heter «Big Boy» internt
Og det begynte med gamle minner: Anadol, for det var en plastbil med masse Ford mekanikk, tegnet av Ogle i England og egentlig tilhørte denne Tyrkia-produserte bilen den store Reliant-familien.

Etter det har det vært lisensproduksjon av Ford hos Otosan, og i 2010 startet de den tunge trucklinjen igjen sammen med selveste Ford moderkonsernet.

Eren Uyanik var navnet på en system-ingeniør jeg snakket med. I etterkant oppdaget jeg at han har gjort noen ganske vektige avhandlinger, blant annet om styresystemer i tunge lastebiler. Men han forteller om en konstruksjonsavdeling i Tyrkia med fri strøm av konstruksjonsdetaljer og -hjelp over hele den store Ford-globusen.

Den nye trekkvognen de viste i Hannover er med andre ord ikke resultat av noen glade amatørers hobbyarbeid.

Internt heter den «Big Boy», har kostet $ 500 mill. i investeringer og 1.500 ingeniører har jobbet med den i fem år før den debuterte hjemme for en måneds tid siden.

«Svenske» trekk
Hele greia er nyutviklet, fortalte han, bortsett fra motoren som er den eldre Ford Ecotorq-konstruksjonen som Otosan brukte i Cargo fra 2003. 

Nå er den imidlertid utviklet til å kunne gi 400 til 500 hk og møte Euro 6. Men målet er både ny motor og ny transmisjon. Da vil innenlandske produkter utgjøre 90 % av dem komplette bilen – og da vi eksporten øke fra en tredel av all produksjon, til to tredeler, fortalte Ford-Otosan-sjefen, Haydar Yenigün, da han presenterte bilen for lokal presse i sommer.

Otosan har også sitt eget komplette designstudio, med egen modellbygge-avdeling og Ayca Odabasi Uyanik – også utdannet ingeniør forresten, og 20 år hos Otosan – kunne blant annet fortelle at førerhuset på den nye bilen kunne leveres i full «europeisk» størrelse med høyt tak, men for lokalt marked hadde hun dessuten designet en på 2 meter 30. Også populær på mange eksportmarkeder.

Konsept-skulpturen var tøff. Mens produksjonsbilen nok kan beskyldes for å ha noen «svenske» trekk her og der, er dette en drøm – «en visjon kalte hun det» frigjort fra alt mulig annet.

Jeg syns hun behersket de store dimensjonene godt, det var ikke noe som begynte å flyte ut og særlig fronten var godt skulpturert med et utseende som endret seg etter hvordan lysene kom på.

Ikke bare var det et muntert innslag, bilen var også en komplett overraskelse. Og særlig når slikt kommer fra de små vi ikke ventet slikt fra blir det ekstra morsomt å gå rundt på en stor bilutstilling.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer