img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Heimevernet kjøper 360 Volkswagen Amarok som feltvogner
Pickupene skal erstatte mange av Mercedes-feltvognene fra 80-tallet. Bilene skal kunne frakte stridsutrustede soldater, inklusive alt lagsmateriell og forsyninger, for oppdrag på 48 timer.

Prosjekt 5044, som har vært det interne navnet i Forsvarsmateriell for anskaffelse av nye feltvogner til Heimevernet, ble lyst ut som anbud våren 2017.

Nå er det klart at konkurransen ble vunnet av Harald A. Møller AS, og avtalen er den største enkeltkontrakten som noensinne er inngått mellom importøren og en norsk kunde.

Mandag var direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak, på plass ved Lutvann leir i Oslo for å signere avtalen som har en varighet på inntil 7 år.

I første omgang skal Harald A. Møller AS levere minimum 360 feltvogner av typen Volkswagen Amarok, men avtalen inneholder en opsjon på inntil 700 biler totalt. Kostnadsrammen for avtalen er på 338 millioner kroner (eks. mva.).

– Dette er en stor dag. En slik avtale og bestilling er en stor tillitserklæring for oss som importør og produktene vi leverer, sier Håkon Wirak til YrkesBil.no.

Bygges om i Nederland
Bilene kommer delvis modifisert fra Volkswagen Nutzfahrzeuges fabrikk i tyske Hannover, før de går til påbyggeren Modiforce i Nederland.

Selskapet er eid av Pon-konsernet, som har lange bånd til Volkswagen og som også eier Volkswagen-importøren i Nederland. (Som du sikkert husker sies det at ideen til den opprinnelige Transporteren – T1 – dukket opp i form av en enkel skisse i notisboken til den nederlandske importøren, Ben Pon, i 1947).

Modiforce har også vært påbygger for et betydelig antall Amarok til det nederlandske forsvaret. Bilene som skal leveres til det norske Heimevernet er i utgangspunktet like som disse, med enkelte justeringer.

– Vi endte opp med dette produktet, som er et sivilt «hyllevarekjøretøy» med noen få nødvendige militære tilpasninger, sier sjef for Forsvarsmateriell landkapasiteter, brigader Morten Eggen, til YrkesBil.no.

Av tilpasningene nevner han EMC-tiltak, for å unngå at andre systemer slår inn og påvirker sambandsrekkevidden, fester til våpen i bilen, festeanordning for å få plass til sambandsutstyr, 24 Volt strømsystem til radiosambandet og mulighet til å skru av alt lys fullstendig, såkalt «black out»-funksjon.

Bilene utstyrt med de «gamle» 2.0 TDI-motorene på 140 hestekrefter.

Denne motortypen leveres ikke lenger på sivile Amarok i Norge, fordi de ikke oppfyller Euro 6-kravene. Men de nye V6-motorene i Amarok tåler ikke å kjøres på F34, som er Forsvarets eget drivstoff, og derfor ble Euro 3-motorene valgt.

Tre faktorer avgjorde
Anskaffelsesprosessen har pågått siden januar 2017. Da publiserte Forsvarsmateriell en invitasjon til prekvalifisering.

– Hensikten var å sile ut tilbydere som har kompetanse og gjennomføringsevne til å levere 360 feltvogner, innenfor tidsrammen vi hadde spesifisert, forklarer Eggen.

Totalt syv tilbydere (i parentes) med til sammen åtte biler ble kvalifisert:

  • Mercedes-Benz Geländewagen og Sprinter (Fabrikk)
  • Iveco Daily (Fabrikk)
  • Misubishi L200 – Annen (dvs. hverken fabrikk eller importør)
  • Toyota Hilux - (Importør)
  • Volkswagen Amarok - (Importør)
  • Isuzu D-Max (Importør - var prekvalifisert, men leverte ikke inn tilbud) 
  • Renault Trucks Defense, type Acmat (Fabrikk - var prekvalifisert, men leverte ikke tilbud) 

På en tilbyderkonferanse i juni 2017 fikk tilbyderne presentert stridsutrustede soldater og alt det lagsmateriellet som skulle inn i kjøretøyene, slik at de fikk et godt inntrykk av hva Forsvaret hadde behov for med tanke på dimensjonering av kjøretøy.

Heimevernslagene er utrustet med to kjøretøy i hvert lag med kapasitet til å frakte åtte stridsutrustede soldater, inklusive alt lagsmateriell og forsyninger for et oppdrag på 48 timer.

Kjøretøyene er upansret og kjøres på klasse B-førerkort.

Heimevernet opplyser at bilene primært blir brukt på asfaltvei, noe grusvei og litt i terreng. De har kjørt omfattende brukertester, operative tester og sambandstester før valget ble gjort.

Etter prøveperioden var det kun Iveco og Harald A. Møller AS som ble tatt med inn i kontraktsforhandlinger, og til slutt var det sistnevnte som dro det lengste strået.

– Tre faktorer avgjorde vårt valg, sier Morten Eggen.

– Det ene er tid, ved at bilene kan leveres i henhold til de behovene vi har. Så er det prisen, og til slutt den tekniske ytelsen – hvordan passer kjøretøyet i forhold til behovene vi har. Summen av disse ble avgjørende, uten at jeg vil gå mer i detaljer rundt avgjørelsen, utdyper brigaderen.

Ønsker standardisering
HV-sjefen, generalmajor Eirik Kristoffersen, understreker at Heimevernet jobber med å standardisere og forenkle alt materialet de har.

– HV tilføres nå kjøretøy som tilfredsstiller de kravene vi har satt, samtidig som det er en nøktern løsning som viser at vi bruker fellesskapets ressurser på en fornuftig måte. Feltkjøretøyene kan benyttes av HV-soldatene uten omfattende tilleggsutdanning, og det brukes lite ressurser på kostbare særbehov, sier han.

Nye kjøretøy er også viktig med tanke på sikkerheten til soldatene. I de gamle feltvognene, som i hovedsak ble levert mellom 1982 og 1986, har det blant annet vært et tema at det ikke er sikkerhetbelter til soldatene som sitter bak.

– Men det er så dyrt å ettermontere sikkerhetsbelter at vi har heller gått ned på makshastigheten de kan kjøre i. Sikkerhetsmessig blir det en stor forbedring med de nye feltvognene, sier Eggen.

Stor serviceavtale
Avtalen mellom Forsvarsmateriell og Harald A. Møller gjelder i tillegg inntil 20 år for service og ettermarkedstjenester etter at siste bil er levert. Denne avtalen er knyttet opp mot 11 Volkswagen-forhandlere i HVs distrikter i hele Norge.

Dag Ivar Grefslie, salgssjef for flåter, i Harald A. Møller AS, opplyser at Forsvaret i utgangspunktet skal skru det de kan selv.

– Service hos våre forhandlere er en del av tilbudet, men Forsvaret velger selv det som er mest hensiktsmessig til enhver tid. Forsvaret har delt opp service og reparasjoner i fem nivåer, hvor nivå 1 er for eksempel å bytte lyspære – det gjør sjåføren selv. Nivå 5 er for eksempel karosseriarbeider, noe som blir satt bort. Og så er det mange nyanser derimellom, forklarer Grefslie.

De første 152 bilene skal leveres i 2. halvår 2019, med start i juli, og resten av de 360 bilene skal leveres i 1. halvår 2020.

Forsvaret har for øvrig gående et prosjekt med tanke på å bytte ut hele kjøretøyflåten rundt 2023-2024.

– Vi kan nok dra mye lærdom av den prosessen vi har vært igjennom nå med feltvognene, inn i det videre arbeidet, sier Morten Eggen.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer