Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
8. oktober legger regjeringen frem statsbudsjettet for 2019. I dag ble det klart at det ligger i alle fall en godbit der for transportnæringen. – Vi vil legge til rette for at flere sjåfører kommer inn i transportbransjen, ved at vi gir Lånekassen mulighet til å være med og finansiere utdanningen til lastebilsjåfør også for voksne, uttalte Jon Georg Dale under arrangementet Nasjonal Lærlingedag onsdag. Enormt behov NLF og SOTIN har siden forrige statsbudsjett ble lagt frem i fjor, hvor det ble klart at bussjåførutdanningen blir underlagt Lånekassen, jobbet for at lastebilsjåførutdanningen skulle behandles på lik linje. Ifølge Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er det et dokumentert behov for 15.000 lastebilsjåfører i Norge innen 2030, og bransjen sliter med rekrutteringen. Dette er bakgrunnen for regjeringens forslag til neste års statsbudsjett. – Vi må sørge for god rekruttering til bransjen, både gjennom utdanningsløpet og lærlingevei, og gjennom at vi kvalifiserer flere voksne som kanskje er utenfor arbeidslivet eller er i en annen jobb men ønsker å bli yrkessjåfør, utdyper samferdselsministeren overfor YrkesBil.no. Gjeldende fra og med 2019 – Det kommer selvsagt an på hvor mange som kommer til å bruke den finansieringsmetoden. Jeg vil være forsiktig med å gå inn på noen konkrete anslag på dette, sier Dale. I dag koster det rundt 100.000 kroner for å ta tungbilførerkort, dersom man ikke gjør det for eksempel gjennom videregående utdanning. – Det har vært vanskelig å få finansiert dette om man ikke får det dekket gjennom en bedrift. Ved å legge dette under Lånekassen ønsker vi at flere i større grad kan ta sjansen på egenhånd å kvalifisere seg til en jobb som yrkessjåfør. På den måten får vi flere som står utenfor arbeidslivet inn, og ikke minst får folk som ønsker å bytte til denne bransjen muligheten til å kvalifisere seg, sier statsråden. – Meningsløs forskjell – Vi har jobbet i ett år nå for å få til dette, etter at det forrige statsbudsjettet kom hvor de innførte denne ordningen for bussjåfører – men ikke lastebilsjåfører. Det var et famøst vedtak, og vi mener det er helt meningsløst å ha en slik ordning kun for den ene yrkesgruppen og ikke den andre, sier Mo til YrkesBil.no. Han sier det er mange som har lyst til å omskolere seg og begynne å kjøre lastebil. – I kostander snakker vi ikke bare om 100.000 for førerkortet. Ta med Yrkessjåførkompetansekurset og andre krav, så er vi oppe i 140.000 kroner. Så skal folk leve i mellomtiden og ha penger til andre ting. De høye kostnadene gjør at mange velger det bort, sier Mo. Han synes det er vanskelig å si hvor mye ordningen vil ha å si for rekrutteringen inn i sjåføryrket. – Men dette gjør at vi kan gå bredere ut. Vi tror dette kommer til å hjelpe betydelig, som et tillegg til at vi fortsatt jobber opp mot NAV og yrkesfagutdanningene for å få folk inn de veiene også, sier Mo.
|