Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
EU-milliarder til «grønn transport» i Norge Den europeiske investeringsbanken (EIB) og SG Finans har undertegnet en avtale med en kredittlinje på 1,73 milliarder norske kroner (180 millioner euro) for å støtte lavkarbon transportmetoder i Norge. |
||||||||||||||||
Støtten skal også omfatte utleie av utstyr til små og mellomstore bedrifter (SMB-er), mellomstore børsnoterte bedrifter og offentlig og privat sektor i Norge. Finansieringen kan gjelde alt fra varebiler, til lastebiler og busser – som er i kommersiell drift. 70 prosent av lånet fra EIB, som er EUs egen bank, blir øremerket investeringer i «klimavennlige transportprosjekter». – Vi er nå i en god posisjon til å gi veiledning og støtte til våre 50.000 kunder når de vil omstille seg til en grønnere framtid, sier Hans Einar Herzog, Deputy CEO i SG Finans, som er en del av Societe Generale Equiment Finance. Elbusser – Vi deler målene til EIB og er glade for å kunne inkludere dette viktige samarbeidet i vårt «bærekraftige finansieringstilbud», som samler all vår ekspertise på miljø og samfunnsengasjement over hele spekteret av investerings- og finansieringsløsninger, utdyper han. På et arrangement i Oslo fredag morgen undertegnet SG Finans den første transaksjonen i denne kredittlinjen med Norgesbuss AS. Busselskapet vil blant annet finansiere de 17 elektriske bussene fra Volvo, som de nylig har bestilt gjennom denne finansieringsavtalen. Elbussene som skal stasjoneres i Nittedal og Lørenskog skal erstatte dieselkjøretøyer. – Alle 87 bussene i anbudet er finansiert med midler fra dette samarbeidet. I tillegg til de 17 elbussene skal resten av bussparken kjøre på biodiesel. Inntil nå har det vært litt utfordrende å få finansiering til elbusser, blant annet fordi det er stor usikkerhet rundt annenhåndsmarkedet. Gjennom samarbeidet med EIB har SG Finans blitt mer offensive i å finansiere denne type teknologi, sier direktør Atle Rønning i Norgesbuss. Første gang – Det som er spesielt her, er at vi gjør dette gjennom en partner – SG Finans – og at dette gjelder for små og mellomstore prosjekter. I tillegg er det første gang en så stor andel som 70 prosent av lånet er øremerket investeringer i klimavennlige transportprosjekter, sier Sandrine Croset til YrkesBil.no. Hun er direktør for lån i Nord-Europa i EIB. – De store prosjektene kan vi finansiere direkte, men det kan vi ikke med de mindre prosjektene. Ved å samarbeide med partnere slik som dette kan vi også bidra i de mindre men like fullt viktige prosjektene. Foreløpig er vi ikke der at hele bussflåten i en by kan elektrifiseres, men også de små prosjektene som er viktige for å komme i gang trenger finansiering. Alle små steg er viktige, og i sum kan de bli betydelige, sier Croset. EIB-direktøren legger ikke skjul på at det er en stor forpliktelse SG Finans har gått med på. – Nå må de levere, men de har en god plan så jeg er trygg på at de vil klare dette. Vi kommer til å følge opp dette tett. De må blant annet sendes oss beskrivelser av prosjektene som de ønsker å finansiere med disse midlene, så foretar vi en vurdering av om de oppfyller kriteriene og sier «ja» eller «nei». AVTALE: Thierry Béchet (f.v.), EUs ambassadør til Norge, Hans Einar Herzog, Deputy CEO i SG Finans, Sandrine Croset, direktør for lån i Nord Europa i EIB og Atle Rønning, direktør i Norgesbuss, var alle tilstede på avtalesigneringen fredag. Foto: Brede Høgseth Wardrum
|