img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
– Responsen har vært overveldende, spesielt fra Norge
Hyundai skal sammen med selskapet H2 Energy selge 1.000 hydrogenlastebiler i Sveits mellom 2019 og 2023. Interessen fra Norge har heller ikke latt vente på seg.

– Vi fikk de første forespørslene fra Norge allerede i dag tidlig, forteller Chi Myung Kim fra forsknings- og utviklingsavdelingen hos Hyundai Motor Group til YrkesBil.no.

Vi møtte ham på Hyundais stand på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover, dagen etter at bilprodusenten hadde lansert sine planer om en hydrogendrevet tung lastebil.

Naturligvis ble vi nysgjerrige på hvem fra Norge som hadde tatt kontakt (selv om vi vel har noen anelser), men det fikk vi ikke vite:

– Det var noen som lurte på når de kunne få kjøpe lastebilen i Norge, smilte Kim lurt.

Høye ambisjoner
Kvelden før hadde produsenten altså presentert planene sine om å produsere hydrogendrevne lastebiler i flere ulike varianter.

Til å begynne med er det snakk om en 18-tonns 4x2 distribusjonslastebil med et nytt 190kW-brenselcellesystem, som skal oppfylle alle europeiske krav. Nyttelasten oppgis foreløpig til sparsommelige 4-5 tonn, men det understrekes at flere modeller og størrelser er på vei.

Lastebilen får åtte lagringstanker for hydrogen, plassert mellom førerhuset og resten av lastebilen, og en motor på 471 hestekrefter med dreiemoment på 3.400 Nm.

Selve kjøretøyet glimret imidlertid med sitt fravær på messen. Her hadde Hyundai kun en liten, ganske anonym stand hvor de viste frem brenselcellen og et par plakater med tekniske data og en rendering av bilen.

Men ambisjonene er langt fra puslete: Sammen med det sveitsiske hydrogenselskapet H2 Energy har Hyundai som mål å selge minst 1.000 eksemplarer av hydrogenlastebilen i det sveitsiske markedet i perioden 2019 til 2023.

Hyundai står for bilene, som skal levere en rekkevidde på 400 kilometer under reelle forhold, mens H2 Energy på sin side skal levere en forsyningskjede for fylling av hydrogen.

– Grunnen til at vi starter med å lansere lastebilen kun i Sveits er at landet har høye avgifter knyttet til lastebiler, mens nullutslippsbiler er unntatt disse avgiftene, forklarte Chi Myung Kim til oss på standen.

Et av målene
Visepresidenten i Hyundai Motor, In Cherol Lee, forsikret også på IAA at «vi vil fortsette å søke muligheter for ekspansjon til andre markeder ved å følge med på situasjonen for fylleinfrastruktur og nasjonal politikk på hydrogenfeltet».

– Norge er definitivt et av landene vi har mål om å selge hydrogenlastebilen. Men, før vi entrer markedet må hele hydrogeninfrastrukturen være bygget opp først, uttaler David Park i Hyundai Motor til YrkesBil.no.

Men han påpeker at det ikke er bare å selge biler de skal gjøre.

– Vi må kunne tilby en komplett løsning. Per i dag vet vi ikke når det vil la seg gjøre, men vi forstår at Norge har stort potensial for å bygge opp et hydrogensystem og slik sett gjøre det mulig å kunne tilby hydrogenlastebiler der. Selskapet H2 Energy vil spille en viktig rolle i å finne et levedyktig «business case» for oss i Norge, sier Park.

Etablert i Norge
H2 Energy har spesialisert seg på produksjon og leveranse av hydrogen til kjøretøyer i det sveitsiske markedet.

I første omgang vil den nye Hyundai-lastebilen tilbys medlemmer i Sveits' svært så aktive H2-hydrogenforening, som blant annet betyr flere fyllestasjonsoperatører, forhandlere og andre med en interesse i miljøvennlig transport. Blant annet er Coop i Sveits ivrige.

I september i fjor stiftet H2 Energy også selskapet H2 Energy AS med adresse i Årdal i Ryfylke. YrkesBil har spurt administrerende direktør, Dr. Philipp Dietrich, hvilke planer de har spesielt for Norge.

– Vi har etablert det norske selskapet for å ha en base for vår ekspansjon i Norge, svarer Dietrich kort, før han fortsetter:

– Vi tar sikte på en ytterligere utvidelse av tilbudet av hydrogenlastebiler i flere land i Europa. Men sammen med vår partner Hyundai må vi vurdere forholdene i de ulike landene nøye før vi setter i gang noe, for å være sikre på at vi finner økonomisk levedyktige løsninger.

– Hvordan har reaksjonene vært etter lanseringen på IAA?

– Vi har fått overveldende respons fra hele verden, men spesielt fra Norge. Men som du forstår kan vi ikke per i dag avsløre hvem dette er, sier Dietrich.

At Norge åpenbart er et interessant marked for H2 Energy kan vi nok også tolke ut av at selskapets styreformann, Rolf Huber, kommer til Lillestrøm 5. desember for å snakke på konferansen Scandria2Act Road Show Clean Fuels som arrangeres av Akershus fylkeskommune.

Interreg-prosjektet Scandria2Act arbeider for å fremme bruken av alternative drivstoff i den nordre delen av Scandria-korridoren; Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.

Mer på gang
I slutten av august ble det kjent at selskapet Hyop AS så seg nødt til å stenge driften av sine fire hydrogenstasjoner i Norge, på Gardermoen, Kjeller, Høvik og Herøya i Porsgrunn.

Dermed er det i skrivende stund kun to aktive fyllestasjoner igjen, åpne for allmenheten, i Bergen og Sandvika.

Men det er fortsatt krefter i Norge som jobber for å få hydrogen «opp på beina igjen». Blant annet Norsk Hydrogenforum, som sammen med Greensight lanserte en ambisjon under Arendalsuka i sommer, om å få 1.000 hydrogenlastebiler på veiene i Norge innen 2023.

I tillegg har vi Asko, som sammen med Scania, har planer om å teste ut hydrogen i tungtransport. Og den norske hydrogenleverandøren NEL er ikke så rent lite involvert i utbyggingen av et fyllestasjonsnettverk i USA, på oppdrag fra Nikola Motor Company.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer