img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
88 bilder i galleri
Overflødighetshorn hos Mercedes
Mercedes inviterte til en dagen-før-dagen rundt et svømmebasseng i Paris. Flere spennende debutanter – ikke bare blant bilene.

Nå hører det også med til historien at vi snakker ikke om hvilkensomhelst badeplass. Molitor heter det, overklasse også da det ble åpnet for 90 års tid siden.

Innviet av ingen ringere enn Johnny Weissmuller som senere ble Tarzan. Det var også her Louis Réard presenterte verden for bikinien i 1946.  

Det nydelige Art Deco-anlegget forfalt skikkelig, men ble restaurert og åpnet igjen som luksusherberge for noen år siden. Dette er tredje gang Mercedes har brukt det til førpresentasjoner, men det har vært dårlig med bikinier i denne perioden.

Jeg sa at det vare mange spennende debutanter her, og da tenker jeg nok først og fremst på besetningen.

Så før det blir noe om biler:

Først og fremst sluttet nemlig Anette Winkler, skikkelig steintøff dame som har vært sjef for Smart i åtte år nå – og har virkelig fått merket på kartet. Det er lenge siden det ble kjent at hun ville gi seg den 1. oktober – så der satt de da i den nye konsept-smarten og takket og ønsket hverandre lykke til – hun og Katrin Adt, den nye sjefen.

Også hun med 20 års fartstid hos Daimler, men mer på HR-siden. Det skal bli spennende å se hvordan hun føyer seg inn i den økende kvinnedelen i leder-segmentet hos Daimler.

Men det var biler du ville høre om - la meg bare fullføre…

Ola Källenius tilhører ikke den økende kvinnedelen, men absolutt den økende svenskedelen, og han var egentlig også debutant her.

En smart svenske – og nå var det endelig bekreftet. Han skal bli den nye Dieter Zetsche, Daimler-sjef – eller Forstander som vi korrekt må oversette det som.

Vorstand er nemlig ikke det samme som det norske Styret, men det er i Forstandelsen Ola skal overta lederposisjonen.

Men la meg servere en debutant til, før vi begynner med biler.

For så var det Katja Bott. Hun er blitt den nye dama som skal ta seg av bortskjemte journalister – hun går inn som sjef for Global Kommunikasjon hos Daimler Cars.

Henne skal dere få møte senere, jeg skal ha en prat med henne onsdag for jeg syns det er litt interessant å høre hvordan hun oppfatter Dinky Toys-fraksjonen i forhold til der hun kommer fra.

Hun var nemlig kommunikasjonssjef hos Daimler Trucks i Nord-Amerika og representerte merker som Freightliner, Western Star, Detroit Diesel og Thomas Built Buses. Litt av en overgang.

Biler – der kan vi jo begynne bakfra. EQC, som vi først hilste på i Stockholm for noen uker siden, sto her i akkurat samme utgaven: EQC 400 – så det hadde ikke skjedd noe med ytelsen.

Ikke med utseendet heller – bilen var akkurat like lite foroverlent som vi husket den.

Bakoverlent vil jeg imidlertid påstå var holdningen til den flunkende nye Mercedes-AMG A35 4MATIC – den har, tror jeg, en slags verdensrekord i hekkspoiler for klassen Kompakte Familiebiler. Her har tilbehør-industrien virkelig noe å strekke seg etter. 

2-liters firer med turbo og 306 hk trenger kanskje noe såpass stort, med luftstrøm både over og under, for å holde det hele på bakken, men jeg har vel en følelse av at dette er like mye designere som vindtunneler. Si fra hvis jeg tar feil.

400 Nm forresten, fra 3000 omdreininger – så den er ikke verdens smidigste enhet. Men det hjelper nok med en AMG SPEEDSHIFT DCT 7G distribusjon. (Hvor kommer alle disse navnene fra og MÅ vi skrive dem med store bokstaver?)

Om den ikke er elastisk, er den sikkert dynamisk nok – samme sideveis-kapabilitet som dagens A45 ble vi fortalt.

Men da jeg spurte kunne selvfølgelig ikke AMG-sjefen, Tobias Moers, si noe om det kom noe enda mere i dette karosseriet – foreløpig får vi nøye oss med A 35.

Jeg tør ikke tenke på størrelsen på spoileren hvis de skulle bygge en 45.

Fem kjøreprogram og 4,7 sekunder, du vet til hva – er sikkert også sentrale informasjoner.

Men det var flere nye biler.

Smart-konseptet for eksempel, som du allerede har møtt i Photoshop

I virkeligheten så den enda bedre ut – det er vanskelig å forstå hvorfor det ikke skulle eksistere en forretningsmulighet for noe slikt. Når Norge setter verdensrekord i Twizy, burde det være muligheter for noe slik som dette også.

Det gamle og den nye Smart-sjefen så ut som de likte seg ombord. Og uansett burde designere verden over lære litt av et så lyst og lekkert interiør der skjermen faktisk får en diskret rolle. Og hva i all verden er gæe’rnt med å kutte av toppen på rattet?

Men selve stor-premieren var selvfølgelig den nye GLE. I motsetning til dagens modell er denne flunkende ny. Med den mest avanserte plattformen hos Daimler i dag, var det noen som sa.

Den har en sentral rolle i konsernet, dersom du ikke visste det var det nemlig Daimler som oppfant premium SUV-segmentet med M-Klassen for 21 år siden, forkynte Britta Seeger. Hun er ansvarlig for marketing og salg av MB personbiler, så hun må jo vite det.

Det jeg syns er litt mer spennende enn at bilen har kunstig intelligens så den kan slå på et eller annet lys dersom du leter etter noe på passasjersiden (akkurat det skjønte jeg ikke – eller sovnet litt), og at den har en mer komplett oppkobling enn noen gang, syns jeg det er at denne gjør bruk av 48 Volt – noe som blant annet tillater en mye mer omfattende aktiv fjæring.

Jeg husker jeg ble stum av S-klassens evne til å holde karosseriet flatt, samma hva – denne her skal visstnok være enda bedre i avdelingen for ACTIVE BODY CONTROL (der er vi igjen!)

De har til og med lagt på noe som heter Active Tailback Assist (Små Bokstaver!!!) som jeg ikke aner hva er, men som fikk meg til å flire litt, dels fordi jeg husker Mitsubishi leverte noe som het Active Footwork en gang som hørtes ut som Kom Skal Vi Danse, og dels fordi jeg syntes kanskje det ble litt overload av hekker her.

Først hadde vi AMGs kjempehekk, og så hadde jeg sett en nydelig liten karikatur på en av designtegningene av smartkonseptet der designeren, Mohammad Hossein Aminiyekta, hadde plassert inn en bitteliten, søt andunge med en bobletekst der vi kunne lese «That’s my tail!».

Men bortsett fra det vet jeg lite om GLE-en. Sikkert det vanlige utvalget motorer og transmisjoner. Det skal ikke ta lang tid før vi få alle detaljer om spesifikasjoner og utslipp og priser. Midten av november var det noen som burde vite slik, som regnet med at den ville kunne bestilles.

Og så var det den siste store lille debutanten. Den nye B-Klassen. Den var det imidlertid ikke plass til sammen med alle fluktstolene rundt bassengkanten, så den ventet Daimler med å vise oss. Men på åpningsdagen, nå, i dag, er vel den også avslørt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer