Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Her ser du Norges største vaskehall for lastebiler, hevder daglig leder og styreformann Odd Wernersen i Rensia Oslo AS. Selskapet har siden 1993 spesialisert seg på storbilvask, og har i dag seks anlegg i Norge. Vi treffer Wernersen utenfor deres nyeste anlegg, i Gardermoen Business Park. Nærmeste nabo er Coop Norges hovedlager, og i området rundt ligger store lagre og logistikksentraler som perler på en snor. Trolig er det ikke mange steder i Norge hvor det er større trafikk av lastebiler enn i området rundt her. – Plasseringen er midt i blinken. Bare hos Coop er det innom 480 lastebiler i døgnet, og antallet er økende. Alle trenger å vaske lastebilen og hengeren innimellom, sier Christian Leon som er driftsansvarlig for alle Rensias vaskeanlegg. Inntil 2.500 vask i måneden – Vi har kun hatt midlertidig ferdigattest, men nå som vi får den endelige attesten vil vi sette i gang for fullt her, sier Wernersen. To løp på 52 meter hver gir plass til å vaske fire vogntog samtidig. – Vi regner med å vaske 1.200 til 1.300 kjøretøy i måneden, med alt fra de store varebilene til de største 25,25-meters vogntogene. Anlegget har en kapasitet på inntil 2.500 vask i måneden, så vi har fortsatt en del å gå på, sier Leon. Prisene varierer alt ettersom hvilken størrelse det er på bilen og hengeren, samt hva slags type vask som skal gjennomføres. – Mye av det vi gjør er innvendig vask av traller og skap på biler. Særlig de som frakter matvarer som fisk eller grønnsaker må vaske ofte, noen ganger hver dag, og de må i tillegg desinfiseres, forklarer Wernersen. Maskinelt og manuelt – All innvendig vask skjer imidlertid for hånd, og vi supplerer maskinen litt på den utvendige vasken også. Vi vet gjennom lang erfaring hvor møkka sitter og hvor maskinene ikke kommer til. Der vasker vi manuelt for å få en skikkelig finish, sier Leon. – Du vet, mange av sjåførene elsker bilen nesten høyere enn kona si, så de følger med på at vi har gjort jobben skikkelig. De elsker å ha rein bil, og det er jo bra for oss, smiler han. Hvor ofte bilene kommer inn for vask varierer mye. – Noen vasker hver uke, noen en gang i måneden og noen få gjør det en gang i halvåret. I snitt vil jeg tro at de fleste gjør det cirka annenhver uke, sier Leon. Sjåførtilbud Det er imidlertid ikke bare biler og hengere som skal få velvære ved vaskeanlegget. Mens bilen vaskes får sjåførene tilgang til en ventestue med sofa og kaffeautomat, det finnes dusj både for kvinner og menn, samt flere toaletter. Klesvaskemaskin og tørketrommel skal også på plass etter hvert. – Filosofien vår er at vi skal ikke bare ta vare på bilen, vi skal ta vare på sjåføren også. Kundene våre betaler ikke noe ekstra for å få tilgang på de ekstra godene, sier Wernersen. I tillegg har YX etablert en truckdiesel-pumpe på utsiden. – Hva er vel bedre enn å starte turen med nyvasket bil og full tank etter å ha drukket en kaffekopp med andre hyggelige mennesker, sier Wernersen. Stor investering – Dette har blitt noe dyrere enn vi hadde regnet med, så vi må snarest mulig få det i full drift. Heldigvis har vi et nært og godt samarbeid med Svea Finans, noe som er avgjørende for oss. Det er snakk om mye penger, sier han. De øvrige anleggene er etablert i Kristiansand, på Heistad i Porsgrunn, Alnabru (kun innvendig vask i forbindelse med et fiskemottak), Furuset (ved Volvo Truck Center) og Karihaugen. – Karihaugen har vært det største senteret for oss, men det skal avvikles fra nyttår. Da håper vi at mange av kundene våre kommer til anlegget på Furuset som nå skal bli døgnåpent, eller at de kommer til anlegget vårt på Gardermoen. – Etter mange gode år har det vært litt krevende i en periode. Nå har vi sådd i halvannet år, og om et halvt år fra nå skal vi høste av det vi har sådd. I år regner vi med 18 millioner i omsetning, og 25 millioner kroner neste år. Mye av veksten skal skje på Gardermoen, sier Wernersen.
|