Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er blitt en vane for Oslo Motor Show å «låne» supersportsbiler som trekkplaster fra Monaco-baserte Arne Fredlys samling. Ingen nordmann er i nærheten av å ha en like omfattende superbilpark. For to år siden stilte han på OMS med McLaren P1 GTR, i fjor med Bugatti Chiron, sistnevnte verd anslagsvis 40 millioner kroner på det internasjonale markedet. Tar like godt med to McLaren er først og fremst kjent for prestasjoner i racing. Erfaring derfra skinner tydelig gjennom i gateversjonene av McLarens biler, og spesielt Ultimate Series som Senna naturlig hører inn under. Mark Gayton, prosjektleder for Senna uttrykker det ganske klart: – Dette er en bil designet for «the track» og deretter for gatebruk. Hedrer Senna Det er lett å tenke at Zagato-varianten av Aston Martin som flasher rødt med rakettmotorliknende bremselys, blir tam ved siden av McLaren, men de to er først og fremst ytterpunkter i superbilverdenen. Nummer 3 av 28 Med 6,0 liters V12 og 604 hk er heller ikke denne solskinnsbilen helt uten tak noen sinke på veien. Men akkurat det behøver ikke UP eller andre trafikanter bry seg med, for bilene er tiltenkt opphold under langt mildere og mer solfylt klima enn det norske etter framvisningen på Oslo Motor Show. Fartsressursene gjør at begge bilene, den ene strippet for all unødvendig vekt mens den andre er fylt til randen med luksus, har noe vulkansk ved seg. Og det speiles i lakknavnet: Volcano Orange på McLaren mens Aston Martin er lakket i Volcano Red. – Se dybden i lakken nå som sola skinner, kommer det spontant fra Fredly som er hjemom på snarvisitt for å vise fram bilene i forkant av Oslo Motor Show. (Saken fortsetter under bildet) Les den omfattende reportasjen om Arne Fredlys superbiler i Bil nummer 12/2018.
Innholdsrik garasje Som familiebil kjører Fredly Bentley Bentayga, men det blir inntil han får levert Cullinan, Rolls-Royce sin første SUV. Fredly forklarer at antallet biler ikke bare henger sammen med hans genuine interesse for disse bilene og gleden ved å kjøre dem. Men for å stå på listen for å få kjøpt de ultimate bilene må man først bygge CV hos produsenten. Biler i denne divisjonen legges ikke ut for salg på det åpne markedet, men tilbys kunder produsentene ønsker å selge dem til. Utsolgt før de blir kjent – Dette blir Mercedes første superbil i produksjon med Formel 1-motor. Arne Fredly har også sikret seg verdens raskeste gatebil. Stikkordet her er Aston Martin Valkyrie med kodenavnet AM-RB 001. En gatebil skapt med tett design- og teknikkhjelp fra Adrian Newey, Red Bull Racings tekniske sjef og verdens mest suksessfulle innen Formel 1. Bli ikke overrasket om Mercedes-AMG One og AM Valkyrie blir å se på Oslo Motor Show en gang i fremtiden. Fredlys to supersportsbiler blir blant hovedattraksjonene på årets Oslo Motor Show som arrangeres siste helg i oktober. Der finner du også bladet Bil/BilNorge.no, som skal dele stand med de to samt to andre lekkerbiskener fra bilhistorien.
|