img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Veiprising nærmer seg
Veien var selvfølgelig i sentrum for årets Transport & Logistikk-konferanse. Det er jo tross alt der mer enn 80 prosent av Norges godstransport skjer.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen åpnet årets store Transport og Logistikk-samling. Dels ved å prise Norsk Transportplan opp gjennom årene og dels ved å fortelle oss at han var glad for Nye Veier AS.

«Det er klart de er smarte, de er jo rekruttert fra oss», var innholdet i noe av det han sa.

Han så sterkt frem mot neste NTP, fra 2022 til 2033, som han regnet med ville bli lagt frem ved årsslutt 2019 og som han visste ville bli sterkt teknologipreget.

Men han antydet også at når det gjelder jernbanens rolle har det kanskje vært for mange festtaler. Når det gjelder overføring av gods fra bil til bane har det vært trøblete», sa han blant annet. «La oss være ærlige – det går faktisk motsatt vei».

Men han kunne jo slå fast at når cirka 80 prosent av all innenlands transport går mindre enn 300 kilometer er det vanskelig å få jernbanen konkurransedyktig. 

Dessuten pekte han på at i de siste 10-20 årene «har jo de enkelte transportmidlers fortrinn vært i sterk endring». Lastebilen er meget sikrere og mindre miljøskadelig enn for noen år siden.

Ikke bare el
Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO og Nils Kristian Nakstad, direktør i Enova, var de to andre hovedtalerne ved åpningen.

Dørum bladde i NHOs to måneder gamle Perspektivmelding (den ligger på nettet og bør både lastes ned og leses). Derfra slo han i korte trekk fast at velstandsutvikling og befolkningsvekst vil gjøre at den innenlandske transporten er doblet i 2060 – men minnet samtidig på at selv om utslippene MÅ ned i alle sektorer behøver ikke det nødvendigvis bety elbiler. Tunge kjøretøy og biogass kan kanskje også være blant løsningene.

Nakstad var inne på det samme. «Lavutslipps-samfunnet er også et samfunn», sa han. «Stabilt sideleie er ikke svaret». Han minnet om Norges fortrinn i forhold til mange andre nasjoner som må starte med å rense opp i energibransjen. Det slipper vi, fordi vi i utgangspunktet har ren energi, så vi kan starte med brukerne.

Han hadde med seg fem kolleger som alle er tilgjengelige på Enovas stand den andre dagen også, for å rettlede i støtte-spørsmål.

Klar tale fra Riksrevisjonen
Egentlig var riksrevisor Per Kristian Foss også satt opp som innleder, men i stedet ble hans innlegg lagt til temaet som het «Næringslivets Transportbehov» og det var seniorrådgiver Anne Margit Grønningsæter Rudsro fra Riksrevisjonen som viste oss innholdet i «Riksrevisjonens undersøkelse av overføring fra vei til sjø og bane». Språket der var ikke like høflig som hos Terje Moe Gustavsen.

«Departementet har ikke hatt god nok styringsinformasjon», og «Departementet har iverksatt få tiltak» var noen av formuleringene.

Men egentlig er det synd at arrangement kom noen dager for tidlig. Den 25. oktober skal nemlig Riksrevisjonen legge frem «Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetenes arbeid med å redusere planleggingstiden for store samferdselsprosjekter» - et tema som nok ville gått rett inn i denne konferansen.

Og i november dukker kanskje enda et spennende Transport & Logistikk-relevant tema opp fra Riksrevisjonen. På gulvet i konferansesenteret var selvfølgelig kabotasje et populært samtale-emne. To profilerte transportører, Vlantana og Girteka hadde forresten fått æresplass til hver sin bil inne i den store konferansesalen, men det var først og fremst Bring Trucking som var tema.

Vlantana, Girteka og Bring Trucking
Den 6. november dukker nemlig Selskapskontrollen opp. Det er Riksrevisjonen som gjennom selskapskontrollen vurderer om statlige interesser i selskaper m.m. blir forvaltet i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.

«Kontrollen skal belyse forhold av stor samfunnsmessig eller prinsipiell betydning på bakgrunn av risiko- og vesentlighetsvurderinger», heter det. Se ikke bort fra at Bring Trucking kan bli et tema.

Det satte forresten ting i et eller annet perspektiv da Ivar Raugstad i Marine Harvest presiserte at de brukte bare Vlantana, Girteka og Bring Trucking til sine transporter, «fordi vi ville holde transporten norsk».

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund, var som vanlig klar – denne gangen dreide det seg om at han stempler slett ikke alle utenlandske aktører som useriøse. Tvert om, men han er ute etter like forhold. Og hadde en lang rekke nye eksempler på forskjellbehandling.

At en utenlandsk transportør som bruker anleggsdiesel får 8.000 kroner i bot, mens en norsk får 100.000. At Vegvesenet ikke får sette hjullås på utenlandske vogntog for å hindre dem i å stikke av – bare på nordiske og så videre.  

Hva er det med den mannen som alltid får ham til å høres ut som han har helt og selvsagt rett?

Bom-enighet
En av de morsommere sesjonene skjedde sent på ettermiddagen da først Per Øyvind Langeland, avdelingsdirektør i NHO, og så Eivind Magnus, Partner i THEMA Consulting snakket om næringsutvikling og morgendagens mobilitet, men kanskje først og fremst om bompenger og veifinansiering.

Man skulle tro dette var et tema av interesse – ikke bare for Rogaland-området – men da sesjonen startet var det møtt frem under 20 personer. Noen kom til litt senere – men mange flere skulle unnet seg en herlig enighet mellom Høyre og Arbeiderpartiet.

Men før politikerne slapp til var det selvfølgelig snakk om de 1.000 milliarder kroner som ligger inne i nåværende Nasjonal Transportplan og litt bekymringer om hvordan denne planen følges opp, og det ble snakket litt silotenking og mye innovasjon, men det var først da Høyres Helge Orten og Arbeiderpartiets Sverre Myrli slapp til at det virkelig begynte å bli moro. Begge var enige om at bommer var bra, men begge var også litt bekymret over utviklingen. 

«Arbeiderpartiet har stemt for hvert eneste bomveiforslag så langt», sa Myrli, «men det finnes en grense».

Snart blir det finansiert mer vei av bompenger enn over statsbudsjettet, var også en av uttalelsene, og vi ble minnet på at bompenger opprinnelig ble innført for å finansiere en veistrekning, og når veien var ferdig forsvant bommen. «Men i dag er bompenge-regimet også brukt som et trafikkregulerende virkemiddel».

Veiprising
Ordstyrer Aslak Bonde var mest interessert i å høre om økningen elbilister måtte regne med i sine veibruksavgifter fremover ville bety at de med tiden måtte betale «full avgift», og hadde problemer med å oppfatte at dersom det til slutt bare var nullutslippsbiler og at bilene allikevel skulle finansiere deler av veibyggingen (i dag hentes det inn 10 milliarder kroner/år via bommene) så kunne han kalle elbilavgiften akkurat hva han ville – men de måtte ta regningen.

Poenget var imidlertid at gratispasseringer av nullutslippsbiler i seg selv bidrar til en overvelting av kostnader fra lette kjøretøy til tunge.

Begge de to stortingsrepresentantene var hjertelig enige om at elektronisk veiprising var løsningen og at om det ikke kunne settes ut i livet med en gang, måtte vi komme kjapt i gang med utredninger.

Kanskje det kan bli et tema på neste års konferanse, «På vei mot elektronisk veiprising». (Den skal for øvrig finne sted på Norges Varemesser på Lillestrøm, i forbindelse med den store Transport 2019-utstillingen, i slutten av september).

At det var få tilhørere på denne sesjonen er en ting. Men aktiviteten fra salen er også verdt å nevne. Tiden som er avsatt til spørsmål blir – av en eller annen grunn – nesten aldri brukt, nesten uansett tema. Enten er tilhørerne så faglig oppdatert at de ikke lurer på noe som helst, og da har de egentlig ikke noe der å gjøre.

En annen mulighet er at de er så smarte at de ikke vil spørre fordi de da enten vil avsløre hull i egen kunnskap, eller de frykter at svaret blir så genialt at også de andre tilhørerne vil få konkurransemessige fortrinn.

Den tredje grunnen kan selvfølgelig være sjenanse.

Men blant deltakerne er det et fabelaktig utvalg viteglade studenter. Hvorfor ikke la dem lage et lite panel ved slutten av innleggene og komme med et eller to spørsmål? Det er sjelden man lærer så mye som når man forsøker å høre etter hva det er slike folk virkelig lurer på. 

Og selv om det ikke kommer noe revolusjonerende ut av en slik innsats vil man i hvert fall sørge for at det blir litt liv i ellers ganske trøtte konferanserom.

Jubileum
Første dag ble avsluttet med ompa- og tyroler-stemning hos Schenker før Den Store Samferdselsdebatten, med samferdselsministeren i spissen.

Denne debatten har tidligere vært arrangert på dag to, men er muligens trukket frem en dag for å friste politikerne til å delta på Festmiddagen etterpå.

Disse linjer er skrevet før vi fikk slått fast om dette var det som var formålet, og om det i så fall ga resultat. Men siden det også var en jubileumsmiddag – konferansen feiret 60 år – kan vi vel regne med ekstra tungt fremmøte?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer