img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Drømmebiler med vingedører
Som raskeste produksjonsbil med toppfart på 260 km/t tok Mercedes SL 300 Gullwing nesten pusten fra verden i 1954. La Gullwing og den drøyt 50 år yngre etterkommeren Mercedes SLR ta pusten fra deg på helgens Oslo Motor Show.

I ordtaket heter det som far som sønn, eller som her hvor sønnen bør erstattes med barnebarn. For det er en direkte linje fra Mercedes SL 300 Gullwing til SLR 50 år senere.

Øyvind Støre Olsen står og betrakter de to sølvgrå fartsmaskinene. Han eier dem begge og er eneste i Norge med en Gullwing. Selv om den nå står innendørs, kjører han rett som det er med bilen slik han gjør med sine andre biler også.

Fra SL til SLR
– Naturligvis er det en link. Mercedes tenkte bare ikke i 1954 på å kalle 300 SL (Sport Leicht) for SLR (Sport Leicht-Rennen) selv om den var verdens raskeste gatebil og verdens første supersportsbil. Ja, toppfarten kunne komme opp i hele 260 km/t. Dessuten var Mercedes SL første produksjonsbil med mekanisk bensininnsprøytning rett i forbrenningskammeret.

Disse treliters rekkesekserne ble benkekjørt og deretter plukket fra hverandre for å sjekke kvaliteten før de ble satt inn i bilene.

Sammenliknet med mange av konkurrentene var SL med 215 hk og 275 Nm i moment undermotorisert i effekt, men Mercedes tok dette igjen ved å bygge bilen over en superlett og meget stiv rør-ramme som ikke veier mer enn rundt 50 kilo. Egenvekt på SL 300 Gullwing er cirka 1250 kilo.

Høyhastighetsbil
– Selv om noen hevder det motsatte fordi de ikke kan kjøre den, er 300 SL en bil det virkelig går an å kjøre fort med. Den er utviklet for det og SL var første med tildekket bunn for å gi bilen så lite luftmotstand som mulig og samtidig maksimere veigrepet. Jeg har kjørt denne i 250 km/t, den skyter fart i 160 og cruiser lett i 200

Å snakke med Øyvind Støre Olsen om Mercedes er som å øse fra et leksikon. Med 16 års eiererfaring er han kanskje den i verden som har kjørt mest Gullwing i nyere tid.

Gullwingen kjøpte Støre Olsen så langt tilbake som i 2003 i Sveits. Da hadde han jaktet på biltypen i ti år.

– Jeg hentet den hos selger og kjørte den hjem selv, sier en fornøyd Støre Olsen.

Et hint av racing
Som så mye annet på hjul som har med ytelser å gjøre linkes SL-historien til racing. Mercedes fulgte opp det sterke hintet fra USA-importør Max Hoffman om at det lå et uutnyttet marked hos rike amerikanere for slike biler konvertert til gatebruk.

Derfor var 300 SL kupe Gullwing en videreutvikling fra W194-bilen Mercedes tok fram til løpssesongen 1952, en bil de bare bygde ti eksemplarer av før den ble omarbeidet til 300 SLR. I sistnevnte satte legendariske Stirling Moss fartsrekord da han vant Mille Miglia med en gjennomsnittsfart på 157,6 km/t over 1600 kilometer.

Dette var naturligvis før den fatale ulykken på LeMans i 1955 som førte til 84 menneskers død og brakte Mercedes ut av motorsport i flere tiår.

Da Mercedes sammen med McLaren for 20 år siden startet planleggingen av en ny supersportsbil var det viktig å linke den til de minneverdige prestasjonene fra SL/SLR-tiden tidlig i 1950-årene.

Med SLR-lansering i 2003 skulle den gode delen av historien fortelles på ny og samtidig vise at Mercedes som verdens eldste bilprodusent også var seg sin historie bevisst.

SLR på forsommeren
Det er nettopp historiens nære tilknytning til teknologien som trigger Øyvind Støre Olsen, som på forsommeren fylte det historiske hullet ved å sikre seg en av de siste kupeene som ble bygget av SLR, kjøpt ny i Norge for 5,2 millioner kroner i 2007 og med bare 5000 kilometer på telleren.

Gullwing gikk aldri i noe stort volum og fikk heller ikke noe langt liv. Til det var den for spesiell med vingedørene og den høye terskelen for å komme inn i bilen, for mange også altfor kostbar, og ikke minst på grunn av den avanserte teknologien vanskelig å vedlikeholde for verksteder som ikke kjente biltypen godt.

Så etter 1440 eksemplarer (hvorav 29 med aluminiumskarosseri) og tre års produksjonstid var det definitivt slutt i 1957. Roadsteren derimot levde helt til 1963 med et totalvolum på 1858 biler.

Grunnet i eksklusiviteten og begrenset tilgjengelighet tok Mercedes fram en «billigvariant» i 1955 med betegnelsen 190 SL. Sistnevnte nådde et produksjonsvolum på nær 26.000 eksemplarer før den ble erstattet av 230 SL i 1963.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer