Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I ordtaket heter det som far som sønn, eller som her hvor sønnen bør erstattes med barnebarn. For det er en direkte linje fra Mercedes SL 300 Gullwing til SLR 50 år senere. Øyvind Støre Olsen står og betrakter de to sølvgrå fartsmaskinene. Han eier dem begge og er eneste i Norge med en Gullwing. Selv om den nå står innendørs, kjører han rett som det er med bilen slik han gjør med sine andre biler også. Fra SL til SLR Disse treliters rekkesekserne ble benkekjørt og deretter plukket fra hverandre for å sjekke kvaliteten før de ble satt inn i bilene. Sammenliknet med mange av konkurrentene var SL med 215 hk og 275 Nm i moment undermotorisert i effekt, men Mercedes tok dette igjen ved å bygge bilen over en superlett og meget stiv rør-ramme som ikke veier mer enn rundt 50 kilo. Egenvekt på SL 300 Gullwing er cirka 1250 kilo. Høyhastighetsbil Å snakke med Øyvind Støre Olsen om Mercedes er som å øse fra et leksikon. Med 16 års eiererfaring er han kanskje den i verden som har kjørt mest Gullwing i nyere tid. Gullwingen kjøpte Støre Olsen så langt tilbake som i 2003 i Sveits. Da hadde han jaktet på biltypen i ti år. – Jeg hentet den hos selger og kjørte den hjem selv, sier en fornøyd Støre Olsen. Et hint av racing Derfor var 300 SL kupe Gullwing en videreutvikling fra W194-bilen Mercedes tok fram til løpssesongen 1952, en bil de bare bygde ti eksemplarer av før den ble omarbeidet til 300 SLR. I sistnevnte satte legendariske Stirling Moss fartsrekord da han vant Mille Miglia med en gjennomsnittsfart på 157,6 km/t over 1600 kilometer. Dette var naturligvis før den fatale ulykken på LeMans i 1955 som førte til 84 menneskers død og brakte Mercedes ut av motorsport i flere tiår. Da Mercedes sammen med McLaren for 20 år siden startet planleggingen av en ny supersportsbil var det viktig å linke den til de minneverdige prestasjonene fra SL/SLR-tiden tidlig i 1950-årene. Med SLR-lansering i 2003 skulle den gode delen av historien fortelles på ny og samtidig vise at Mercedes som verdens eldste bilprodusent også var seg sin historie bevisst. SLR på forsommeren Gullwing gikk aldri i noe stort volum og fikk heller ikke noe langt liv. Til det var den for spesiell med vingedørene og den høye terskelen for å komme inn i bilen, for mange også altfor kostbar, og ikke minst på grunn av den avanserte teknologien vanskelig å vedlikeholde for verksteder som ikke kjente biltypen godt. Så etter 1440 eksemplarer (hvorav 29 med aluminiumskarosseri) og tre års produksjonstid var det definitivt slutt i 1957. Roadsteren derimot levde helt til 1963 med et totalvolum på 1858 biler. Grunnet i eksklusiviteten og begrenset tilgjengelighet tok Mercedes fram en «billigvariant» i 1955 med betegnelsen 190 SL. Sistnevnte nådde et produksjonsvolum på nær 26.000 eksemplarer før den ble erstattet av 230 SL i 1963.
|