img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Satser stort på RAM
Klintberg & Way Automotive (KWA), som eies av den svenske bilgiganten Anders Hedin, er ny offisiell Europa-importør av Dodge og RAM. Pickupen RAM 1500 blir en viktig del av storsatsningen, og første norske forhandler er allerede på plass.

«Dodge and RAM is back», stod det med fete typer utenfor Hedin Bils «flagship store» for Fiat Chrysler Automobiles (FCA)-produkter i Kungens Kurva utenfor Stockholm, da den nye importøren av de to merkene inviterte til presselansering.

Nå har vel strengt tatt verken Dodge eller RAM vært borte fra markedet. Merkene selges i en rekke europeiske land både gjennom offisielle og uoffiselle kanaler, så akkurat hva de er tilbake fra fikk vi ikke helt klarhet i.

Men, det som er klinkende klart er at Anders Hedin Invest AB har satt i gang en gedigen operasjon for å løfte de to amerikanske merkene i vår verdensdel i tiden fremover.

Store på deler
Satsningen startet i oktober i fjor, da KWA ble godkjent av FCA som ny europeisk importør av Dodge og RAM. De er dermed en av tre offisielle importører av merkene til Europa. De to andre som også har kontrakt med FCA er Sveits-baserte AGT Europe og kanadisk-eide Auto Export Corporation (AEC).

Selskapet KWA ble etablert for ett år siden, med det formål å bli importør av de to merkene, og utgjør dermed bilimportfilialen i Klintberg & Way Group AB. KW-konsernet, med hovedkontor i Kista i Sverige, ble kjøpt av Hedin i 2014. Selskapet har siden Mats Klintberg og Christer Way startet i 1975 blitt en stor aktør innen blant annet distribusjon og salg av deler til amerikanske biler.

KW Parts er i dag europeisk partner for ettermarkedsdeler for General Motors NAV (North American Vehicles), de er offisiell importør og distributør av MOPAR-deler (US Chrysler, Jeep, Dodge og RAM) og de er store på tilbehør og stylingprodukter til pickuper og personbiler. 4.200 forhandlerpunkter i 37 land gir et visst bilde av omfanget.

I Norge har de vært representert gjennom KW Parts AS i mange år, og omsetter deler for 20-25 millioner kroner i året. Hedin er som kjent også en betydelig aktør i andre deler av norsk bilbransje, gjennom eierskapet i Bavaria og GS Bildeler.

Klare målsettinger
Med en anslått omsetning i 2018 på 2,5 milliarder euro og totalt 3.300 ansatte i alle selskapene plasserer Anders Hedin Invest AB seg i øvre divisjon blant de største bilimportør- og forhandlergrupperingene i Europa.

Det er med andre ord ingen «hvem-som-helst» som nå mener at det er på tide å blåse mer liv i Dodge og RAM i Europa, og som åpenbart ser et potensial for å tjene penger.

Hvor mye penger som legges ned i satsningen er ukjent, men KWA har satt 50 ansatte på oppgaven – med planer om snarlig økning til 75. Disse er fordelt på KWA-hovedkontoret i sveitsiske Lugano, homologeringsavdelingen i tyske Bremerhaven og et «lokalkontor» i Gøteborg.

Toppsjefen i KWA, Alessio Castelli, prøver imidlertid ikke å pakke inn hva som er målsettingen:

– Vi skal etablere et nettverk med 155 forhandlere i 27 EU-land pluss Sveits og Norge innen 2021. På samme tid skal vi ha solgt 4.500 enheter. 3.500-4.000 av disse vil være RAM pickuper i vektklassen for personbiler, sa han under møtet i Kungens Kurva.

Per i dag selges det totalt rundt 7.500 Dodge og RAM i Europa, og KWA forventer at det skal øke til rundt 9.000 de neste tre årene.

Planer i Norge

I Norge er det per medio oktober registrert 14 nye RAM på grønneskilter, samt en Dodge Durango og en Grand Caravan, ifølge OFV. I tillegg tas det jevnlig inn et antall «litt brukte» eller «endagsregistrerte» biler som ikke havner i nybilstatistikken.

Nå har KWA signert kontrakt med VS Auto i Drammen, som med det blir offisiell Dodge og RAM forhandler. De er i tillegg offisiell Citroën-forhandler.

– Vi valgte dem fordi de er lidenskapelig opptatt av amerikanske biler. De var allerede partner med vårt søsterselskap KW Parts for salg av originaldeler, så vi kjente til dem fra før, forteller Alessandro Grandi til YrkesBil. Han er nettverkssjef i KWA.

Det er i hovedsak pickupen RAM 1500 som er aktuell for Norge, men forhandlerne skal tilby hele porteføljen av Dodge og RAM-produkter.

Ny bil - gammel oppskrift
Vi har prøvekjørt 2019-modellen av RAM 1500. Den hevdes å være en «helt ny bil», og det er mulig, men den gode gamle oppskriften på en skikkelig amerikansk pickuptruck er ikke fraveket en tomme. Heldigvis.

Her finner vi nemlig en 5,7 liters bensinslurpende HEMI V8 på 395 hestekrefter under panseret, myke og deilige skinnseter i en romslig kupe proppet med komfortutstyr, og plenty med laste- og tilhengerkapasitet (henholdsvis 840 og 3.500 kilo). Akkurat slik det skal være.

Kanskje ikke helt politisk korrekt i dagens samfunn, alt dette, men litt bilglede må vel være lov? Fryktelig mange vil det uansett aldri bli av disse bilene i Europa. Dessuten tar da produsenten sine grep for å senke forbruk (oppgis til 1,3 liter/mil ved blandet kjøring, hvis du lurte) og utslipp (298 g/km), ved for eksempel at fire sylindre kutter ut ved «lett» motorveikjøring.

Bilene har sine dedikerte fans som ikke kunne tenke seg noe annet, for eksempel anleggsarbeidere og andre som trekker mye tilhenger. De skal nok få lov å kose seg med slike kjøretøy i alle fall i noen år til, før politikerne setter ned foten helt.   

Slankekur
Den utgående versjonen ble sist oppgradert i 2009, omtrent samtidig som Fiat begynte å overta Chrysler, så 2019-utgaven er den første oppgraderingen hvor FCA har hatt kontroll fra grunnen av.

– Det første FCA gjorde var å redusere vekten på bilen med 200 kilo. Men så har de lagt til utstyr som til sammen veier 100 kilo, så den totale vektbesparelsen er på 100 kilo, forteller Marco Girelli til YrkesBil.

Han er produktsjef hos den nye importøren, KWA, og kjenner pickupen bedre enn de fleste. 

– Mesteparten av kjøretøyet er nytt. Helt fra rammen hvor det nå benyttes 98 prosent høyfast stål, til oppdatert luftfjæring og mange nye førerassistent- og sikkerhetssystemer, forklarer Girelli.

Adaptiv fartsholder som virker ned til null og opp igjen, blindsonevarsler, nødbremsvarsler som også klargjør bremsene og stabiliserer tilhengeren, filholder med aktiv styrekorrigering og semiautonom parkeringsassistent er noe av utstyret han ramser opp.

Pickupen leveres både med kort og lang kabin, og i fire utstyrsnivåer: Big Horn, Laramie, Laramie Longhorn og Limited. KWA skal kun ta inn 5,7-liters HEMI V8eren, uten at vi fikk noen god forklaring på hvorfor V6 dieselmotoren som selges i USA ikke kommer hit. Trolig har det med utslipp og dieselmotorens status i Europa å gjøre.

Lever opp til forventningene
Importøren stilte med flere biler på presselanseringen. Samtlige var i utstyrsversjon Laramie, riktignok med litt forskjell i interiørmaterialer og slikt – men ellers ganske likt. Dette er også forventet å bli volumselgeren.

Vi fikk kjøre noen raske runder rundt en liten, svingete asfaltbane, samt noen runder i en gjørmete offroadløype som ikke var av det mest krevende slaget. Om kjøreegenskaper og den slags vet vi dermed at ja – bilen føles stor og tung, men den er rask og overraskende letthåndterlig selv i høye hastigheter, med ganske imponerende bremsekraft.

Med luftfjæring (ikke standard) kan bilen reguleres i fire ulike høyder. At den tar seg frem gjennom sølepytter, svelger hullete grusveier og enkelt forserer noen bratte kneiker trenger vi vel strengt tatt ikke fortelle en gang.

La oss heller si det sånn: du har visse forventninger til en amerikansk pickup, og nye RAM 1500 leverer på tilnærmet alle (våre) punkter. 

--------------------------------------------

Ram 1500 (varebil, grønne skilter)

Pris

Fra kr. 810.000 inkl. mva. / 688.000 eks. mva. (KWA-importerte biler)

Motor

5,7 liter HEMI V8, bensin

Effekt

395 hk / 556 Nm

Drivlinje

8A, firehjulsdrift med 5 ulike modi, inkludert elektronisk diffsperre

Forbruk

1,3 l/mil (blandet kjøring, fabrikktall)

CO2: 298 g/km

Dimensjoner (L/B/H)

614/208/197 cm (Crew Cab)

Vekter

Tillatt totalvekt 3.500 kilo. Egenvekt 2.660 kilo. Nyttelast 840 kilo. Tillatt tilhengervekt 3.500 kilo.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer