Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da nye Corolla debuterte på vårens Genève-utstilling, ble den presentert som Auris. Men så fant noen kloke hoder ut at den kanskje burde bære samme navn i Europa som i resten av verden, nå som den bygges på en felles plattform. Dermed gjenoppsto Corolla-betegnelsen også i Europa, slik at stasjonsvognen som debuterte i Paris i høst bar betegnelsen Corolla Touring Sports. Men selv om femdørs kombikupe og stasjonsvogn er de viktigste karosseriformene i Europa, er det langt fra tilfelle i store deler av Amerika og Asia – der selges primært sedaner. Og det er sedanen som nå debuterer – offisielt skjer det på LA Auto Show om noen uker, men Toyota har sluppet bilder og info i forkant av utstillingen. I USA kommer modellen på markedet våren 2019, men i kjent amerikanske stil blir den da betegnet som 2020-modell. Ifølge Toyota selv – og vi får jo forvente at de holder tellingen – så er dette tolvte generasjon Corolla. Denne gangen er familiebåndene sterkere mellom sedan, kombi og stasjonsvogn enn ved forrige generasjon. Grunnlaget for den nye Corolla-familien er den fleksible TNGA-plattformen som etter hvert danner fundament for siste generasjoner av Prius og Camry samt C-HR. Plattformen gir lavt tyngdepunkt og økt karosseristivhet, og skal gjøre nye Corolla mer dynamisk enn forgjengeren. I USA skal nye Corolla tilbys med to alternative motorer – en 1,8-liter med 139 hester og en 2,0-liter med 169 hk. Snart lanseres også – for første gang i USA – en hybrid utgave av Corolla. Ikke overraskende får kundene som foretrekker automatgir en CVT-kasse, men det kommer også en sekstrinns manuell kasse for de som foretrekker å ha kontrollen selv. Innendørs er alt nytt og ryddig – slik vi også har sett på de europeiske utgavene av Corolla. Og elektroniske hjelpemidler som automatisk nødbrems, adaptiv cruise-kontroll og automatisk filholder er på plass også i de amerikanske utgavene.
|