Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Teknofobi er ikke ukjent, folk har en tendens til å være lettere skremt av ting de ikke begriper. Muligens er det det som ligger under når det stadig viser seg at et flertall av de som blir spurt er skeptiske til selvkjørende biler. Et av problemene er selvfølgelig at det ofte virker som at vi får beskjed om å innrette oss etter teknologien, i stedet for at teknologien skal innrette seg etter oss. I hvert fall kan det se ut som det er det som er grunnlaget når Jaguar Land Rover setter i gang et prosjekt for å finne ut hvordan de kan berolige fotgjengere når de ser en førerløs bil komme rullende mot dem. Vi liker øyekontakt når vi er ute i trafikken, og som fotgjengere liker vi å se på sjåføren for at vi kan føle oss ganske trygge på at det er greit å rusle over fotgjengerfeltet. Men foreløpig er det vanskelig å benytte det vitenskapen kaller kognitive prosesser for å finne frem til underliggende følelser og betydninger i elektronisk kommunikasjon. Det vet vel alle – alle har vel sendt en mail som har blitt fryktelig misforstått i den andre enden. Et ansikt er et av de beste eksemplene på hvordan man kan formidle hundrevis av små signaler som mottakeren er i stand til å oppfatte og tolke. Noe som kan være helt fraværende i maskin-menneske-kommunikasjon. Kanskje ikke helt fraværende allikevel, sier Pete Bennett, han er sjef for dem som forsker på fremtidig mobilitet hos Jaguar Land Rover. – Det faller oss helt naturlig å kaste et blikk på føreren i den bilen som nærmer seg oss, før vi går ut i gaten. Det er denne muligheten vi forsøker å føre over til morgendagens mer automatiserte verden, sier han og presenterer oss for noen ganske smarte poder. (saken fortsetter) De kjører rundt som selvkjørende førerløse biler på noe som skal forestille en gatestump i Coventry, der de skanner og analyserer hvordan forsøks-fotgjengere oppfører seg. – Vi ønsket å utstyre disse med elektroniske signaler som kan gi en idé om hva bilen har tenkt å gjøre, eller som ganske enkelt gir fotgjengeren et signal om at hun er oppdaget, for å se om det kan øke tilliten til disse automatene, forklarer Bennett. Det de har gjort er ganske enkelt å utstyre pod’ene med virtuelle øyne som man kan bygge en rekke forskjellige uttrykk inn i. Men så er selvfølgelig spørsmålet om man klarer å bygge opp så tydelige uttrykk at fotgjengeren umiddelbart forstår hva som er budskapet. Så langt har mer enn 500 forsøkspersoner vært gjennom denne øvelsen, det skal bli spennende å se hva det resulterer i. Det jeg ser frem til er at ved hjelp av kunstig intelligens og selv-lærings egenskaper begynner kjøretøyet å blunke til unge jenter som venter på å slippe over, for deretter å bli hetset av #metoo-årsaker.
|