Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Firehjulsdrift er jo pop i vinterlandet Norge, og nå lanseres Hybrid AWD-i i forbindelse med at Prius får et ansiktsløft. Toyota omtaler det som et nytt intelligent, elektrisk AWD-system som byr på bedre kjøreegenskaper og økt fremkommelighet. Systemet anvender ifølge Toyota en egen, momentsterk elmotor for å drive bakakselen ved behov. Denne er konstruert for automatisk å slå inn når man akselerer fra stillestående og opp til 10 km/t. Den trer også i funksjon når sensorer oppdager at dekkene har lite grep, som på snø og is, i hastigheter mellom 10 og 70 km/t. Den ekstra el-motoren er kompakt og lett. Systemet krever ingen differensial eller mellomaksling, så bagasjeplass og forbruk påvirkes ifølge Toyota i svært liten grad. Hybrid AWD-i-modellen har et nytt, kompakt nikkel-batteri som er designet for å yte optimalt også under kjølige forhold. Prius med forhjulsdrift er utstyrt med et nytt litium-ion-batteri. I tillegg til elektrisk firehjulsdrift er det kosmetiske detaljer i eksteriør og interiør samt elektroniske oppgraderinger som skiller nykommeren fra dagens Prius. Mens amerikanerne kan se modellen utstilt i Los Angeles nå, må vi i Europa vente til bilutstillingen i Brüssel i januar.
|