img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
– Vi er en del av problemet, men vil også være en del av løsningen
Midt under Norsk Scanias miljøkonferanse dukket plutselig Scania-toppsjef Henrik Henriksson overraskende opp. Han poengterte at samfunnet ikke har tid til å vente på de perfekte løsningene som skal redde klimaet og kloden, og at flere må starte med tiltak som fungerer her og nå.

– Transport står for 15-20 prosent av verdens CO2-utslipp. Det økosystemet Scania er en del av – transport og logistikk – er en av de største påvirkerne når det gjelder klimaforandringer i verden. Vi er en del av problemet, men også vil være en del av løsningen, sa Henrik Henriksson til de nær 200 deltakerne på Norsk Scanias miljøkonferanse tirsdag.

Tilfeldighetene ville det nemlig slik at lastebil- og bussprodusentens svenske toppsjef var på Oslo-besøk, samtidig som konsernets norske avdeling hadde invitert kunder, forskere, politikere og andre interesserte til Felix konferansesenter på Aker Brygge.

Her sto temaer som bærekraft, alternative drivstoff og elektrifisering på agendaen.

Stikk til konkurrenter
Henrikssons innlegg sto imidlertid ikke i programmet, og det var ikke konferansen som var målet hans for turen til Tigerstaden, så enten var besøket en ordentlig overraskelse - eller så var det godt regissert som det.

– Vi brenner virkelig for å ta vår del av ansvaret for å skape et bærekraftig samfunn, og det er nok flere selskaper i vårt økosystem som gjør det også. Hva gjør Scania unikt? Vi har disse holdningene i vårt DNA, sa toppsjefen.

– Enten vi er i Norge, i Sør-Afrika eller i Singapore har vi det i vår sjel at vi skal drive dette skiftet. Dette er ikke noe vi bare skriver i våre marketing-brosjyrer. Når jeg reiser rundt i verden og treffer noen av våre 50.000 kolleger, så ser jeg at det brenner i øynene på dem når vi snakker om bærekraft, fortsatte han.

Et av hovedpoengene hans var at mange flere må ha et fokus på hva som kan gjøres «her og nå», for å bidra til bedre klima og miljø. Han kom samtidig med et stikk til flere gamle og nye konkurrenter:

– Det finnes mange som tilhører vår industri, som står og prater eller lanserer «heftige og kule produkter» som skal stå for bærekraft, som «kanskje kommer ut i markedet om fem eller ti år» – og legger alt fokus på det. Det gjør ikke vi.

– Vi jobber med det som fungerer her og nå. De målene som ble satt i Paris for et par år siden, for å holde temperaturen under to eller halvannen grads økning, kan ikke vente på den «perfekte, kule teknologien som kanskje kommer om fem år». Vi må jobbe i bredden, med fokus her og nå, fastslo Henriksson.

Elektrisk etter hvert
Basert på flere egne studier mener Scania at man i dag og de kommende fem årene må jobbe med biodrivstoff for å få bærekraftige løsninger inne transport.

– Der har dere i Norge vært veldig dyktige, og det finnes mange gode eksempler på hvordan man har jobbet med å skape system for transport og logistikk som bygger på biodrivstoff, skrøt Henriksson fra scenen i Oslo.

– For meg og Scania er dette veldig riktig tenkt. Vi må sørge for at de løsningene som tas frem fungerer også i et økonomisk perspektiv. Det går ikke å snakke om tekniske løsninger hvor transportselskapene, som kjøper lastebilene og bussene, ikke tjener penger på investeringen sin. Også transportkjøperne må se en økonomi i dette, la han til, og konkluderte:

– Derfor tror vi på biodrivstoff, som biogass, bioetanol og biodiesel, som produseres på en bærekraftig måte. Du kan redusere CO2-utslippene med inntil 90-95 prosent.

Toppsjefen mener elektrifiseringen kommer etter hvert, også blant lastebiler.

– Jeg sier ikke det fordi vi ikke har elektriske produkter. Scania er faktisk den eneste lastebilprodusenten i Europa som hittil har lansert en plug in-hybrid for lastebil. Selv om jeg ikke er ekspert på teknikk, kan man forstå at om man kan kjøre 10 kilometer uten at motoren er på så er det faktisk et el-kjøretøy, uttalte han.

Samtidig fikk vi forklaringen om at de kan bygge helelektriske kjøretøy i dag, men at det foreløpig ikke lønner seg for kundene deres å investere i det.

– Teknologien er for dyr foreløpig, men batteriutviklingen går litt raskere enn vi hadde trodd så ting kan skje fort. Man må også tenke på om strømmen som brukes er produsert bærekraftig, og det må bygges ut en infrastruktur for lading – det er ikke gjort på et kvarter. På lengre sikt tror vi elektrifisering kommer til å være hovedsporet. Men det vil komme i flere steg, sa Henriksson.

Flere tanker samtidig
Svensken mener bærekraft handler om å jobbe med energieffektivitet i de motorene og drivlinjene som finnes nå, og om å bruke oppkoblede kjøretøy for å eliminere sløseri som finnes i transportsystemene.

– Fortsatt kjører snittlastebilen rundt med 40 prosent ledig kapasitet, poengterte han.

I Skandinavia for eksempel er det tillatt å kjøre med lengre kjøretøy, noe det ikke er mange andre steder i Europa.

– Det gjelder å ha flere tanker i hodet samtidig, og tilpasse løsningene til de forutsetningene som finnes i hvert respektivt land, respektive kunder og deres respektive transport. Scania er avhengige av å gjøre dette sammen med våre kunder, kunders kunder, politikere og forskningsmiljøer, understreket Henriksson.  

**Les mer fra Norsk Scanias miljøkonferanse i YrkesBil nr. 12 som er ute hos abonnentene 12. desember. Ikke abonnent? Bli det her!**

I OSLO: Scanias toppsjef, Henrik Henriksson, stakk uventet innom Norsk Scanias miljøkonferanse i Felix Konferansesenter på Aker Brygge 27. november. Foto: Brede Høgseth Wardrum

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer