Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
– Vi er en del av problemet, men vil også være en del av løsningen Midt under Norsk Scanias miljøkonferanse dukket plutselig Scania-toppsjef Henrik Henriksson overraskende opp. Han poengterte at samfunnet ikke har tid til å vente på de perfekte løsningene som skal redde klimaet og kloden, og at flere må starte med tiltak som fungerer her og nå. |
||||||||||||||||
– Transport står for 15-20 prosent av verdens CO2-utslipp. Det økosystemet Scania er en del av – transport og logistikk – er en av de største påvirkerne når det gjelder klimaforandringer i verden. Vi er en del av problemet, men også vil være en del av løsningen, sa Henrik Henriksson til de nær 200 deltakerne på Norsk Scanias miljøkonferanse tirsdag. Tilfeldighetene ville det nemlig slik at lastebil- og bussprodusentens svenske toppsjef var på Oslo-besøk, samtidig som konsernets norske avdeling hadde invitert kunder, forskere, politikere og andre interesserte til Felix konferansesenter på Aker Brygge. Her sto temaer som bærekraft, alternative drivstoff og elektrifisering på agendaen. Stikk til konkurrenter – Vi brenner virkelig for å ta vår del av ansvaret for å skape et bærekraftig samfunn, og det er nok flere selskaper i vårt økosystem som gjør det også. Hva gjør Scania unikt? Vi har disse holdningene i vårt DNA, sa toppsjefen. – Enten vi er i Norge, i Sør-Afrika eller i Singapore har vi det i vår sjel at vi skal drive dette skiftet. Dette er ikke noe vi bare skriver i våre marketing-brosjyrer. Når jeg reiser rundt i verden og treffer noen av våre 50.000 kolleger, så ser jeg at det brenner i øynene på dem når vi snakker om bærekraft, fortsatte han. Et av hovedpoengene hans var at mange flere må ha et fokus på hva som kan gjøres «her og nå», for å bidra til bedre klima og miljø. Han kom samtidig med et stikk til flere gamle og nye konkurrenter: – Det finnes mange som tilhører vår industri, som står og prater eller lanserer «heftige og kule produkter» som skal stå for bærekraft, som «kanskje kommer ut i markedet om fem eller ti år» – og legger alt fokus på det. Det gjør ikke vi. – Vi jobber med det som fungerer her og nå. De målene som ble satt i Paris for et par år siden, for å holde temperaturen under to eller halvannen grads økning, kan ikke vente på den «perfekte, kule teknologien som kanskje kommer om fem år». Vi må jobbe i bredden, med fokus her og nå, fastslo Henriksson. Elektrisk etter hvert – Der har dere i Norge vært veldig dyktige, og det finnes mange gode eksempler på hvordan man har jobbet med å skape system for transport og logistikk som bygger på biodrivstoff, skrøt Henriksson fra scenen i Oslo. – For meg og Scania er dette veldig riktig tenkt. Vi må sørge for at de løsningene som tas frem fungerer også i et økonomisk perspektiv. Det går ikke å snakke om tekniske løsninger hvor transportselskapene, som kjøper lastebilene og bussene, ikke tjener penger på investeringen sin. Også transportkjøperne må se en økonomi i dette, la han til, og konkluderte: – Derfor tror vi på biodrivstoff, som biogass, bioetanol og biodiesel, som produseres på en bærekraftig måte. Du kan redusere CO2-utslippene med inntil 90-95 prosent. Toppsjefen mener elektrifiseringen kommer etter hvert, også blant lastebiler. – Jeg sier ikke det fordi vi ikke har elektriske produkter. Scania er faktisk den eneste lastebilprodusenten i Europa som hittil har lansert en plug in-hybrid for lastebil. Selv om jeg ikke er ekspert på teknikk, kan man forstå at om man kan kjøre 10 kilometer uten at motoren er på så er det faktisk et el-kjøretøy, uttalte han. Samtidig fikk vi forklaringen om at de kan bygge helelektriske kjøretøy i dag, men at det foreløpig ikke lønner seg for kundene deres å investere i det. – Teknologien er for dyr foreløpig, men batteriutviklingen går litt raskere enn vi hadde trodd så ting kan skje fort. Man må også tenke på om strømmen som brukes er produsert bærekraftig, og det må bygges ut en infrastruktur for lading – det er ikke gjort på et kvarter. På lengre sikt tror vi elektrifisering kommer til å være hovedsporet. Men det vil komme i flere steg, sa Henriksson. Flere tanker samtidig – Fortsatt kjører snittlastebilen rundt med 40 prosent ledig kapasitet, poengterte han. I Skandinavia for eksempel er det tillatt å kjøre med lengre kjøretøy, noe det ikke er mange andre steder i Europa. – Det gjelder å ha flere tanker i hodet samtidig, og tilpasse løsningene til de forutsetningene som finnes i hvert respektivt land, respektive kunder og deres respektive transport. Scania er avhengige av å gjøre dette sammen med våre kunder, kunders kunder, politikere og forskningsmiljøer, understreket Henriksson. **Les mer fra Norsk Scanias miljøkonferanse i YrkesBil nr. 12 som er ute hos abonnentene 12. desember. Ikke abonnent? Bli det her!** I OSLO: Scanias toppsjef, Henrik Henriksson, stakk uventet innom Norsk Scanias miljøkonferanse i Felix Konferansesenter på Aker Brygge 27. november. Foto: Brede Høgseth Wardrum
|