Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sett med norske øyne er tredje generasjon Kia Soul trolig den viktigste nyheten på Los Angeles Auto Show, og da snakker vi selvsagt om elbilutgaven som heretter skal hete e-Soul. Batterikapasiteten mer enn dobles fra 30 til 64 kWh, motoreffekten økes fra 111 til 204 hk og Kia skifter fra Chademo til CCS/Type 2 ladesystem. Ny e-Soul lanseres i Norge i løpet av første halvår, i praksis betyr det nærmere sommeren. – Vi vet ikke mer om bilen enn det Kia så langt har gått ut med, sier Kia Norges kommunikasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge. Pris ikke klar For her kommer det til å bli kø fra første dag det åpnes for reservering, akkurat som det har vært på alle de andre små og store elbilmodellene hvor det er begrenset tilgang på biler. BILTEST: Soul møter tre konkurrenter Det fins mange eksempler - som de elektriske variantene av Hyundai Ioniq og Kona, Kia e-Niro og Opel Ampera-e. Men også mer eksklusive modeller som Jaguar I-Pace og Audi e-tron. Nesten alle elektriske bilmodeller er det i dag venteliste på, fra noen uker opp til et par år. Kia har så langt ikke sagt noe om størrelsen på ny e-Soul, men den blir sannsynligvis litt større enn forgjengeren. Koreanerne har heller ikke sagt noe om e-Soul skal bygges på plattformen til den litt større e-Niro, men dataene på motor og batteripakke tyder på at disse elementene er identiske. CCS som ladestandard Så langt har Kia ikke sagt noe om hurtigladefarten i e-Soul, men regn ned at den vil ligge rundt 100 kW. Om e-Soul blir tilgjengelig med tilhengerfeste er fortsatt et helt åpent spørsmål. Derimot er det klart at Kia ikke kommer til å selge noen bensinvariant av Soul i Europa. Kia e-Soul får med 204 hk identisk motoreffekt med Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro og Opel Ampera-e. Der vil også Nissan være når de rundt påsketider introduserer større batteripakke (cirka 60 kWh) i Leaf. 395 Nm i moment gir dessuten e-Soul 110 Nm mer kraft å dra med enn dagens modell. For å håndtere de økte ytelsene er kjøreegenskapene forbedret med uavhengig hjuloppheng bak og valg mellom fire ulike kjøremodus: Eco, Comfort, Sport og Eco+. Doblet bruksrekkevidde Soul har i dag 250 km som oppgitt rekkevidde, men det er etter den utgåtte og overoptimistiske NEDC-målemetoden. Våre tester av Soul viser at dagens modell knapt makter 200 brukskilometer. Gjennom de ulike kjøremodi optimaliseres bruken av tilgjengelig energi ved å styre gasspådrag og klimaanlegget. Klimaanlegget vil, som på dagens modell, kunne styres slik at det kun betjener føreren. Regenerering av energi styres med hendler på rattet, også det i fire ulike nivåer. Et «Brake and Hold» system gjør at man kan benytte hendlene til å stoppe bilen helt. Systemet justerer bremsenivået etter trafikk som avdekkes foran og instrumentpanelet viser hele tiden reelt energiforbruk. Med ny e-Soul følger førerstøttesystemer som cruisekontroll, kollisjonsvarsel, filskiftvarsel og -holder, førervarsel ved tretthet og varsel for kryssende trafikk bak. Kjøpere kan velge mellom to utgaver; e-Soul og e-Soul Designer Collection. I tillegg til alt fra standardmodellen får man med Designer Collection tofarget lakk, Harman-Kardon lydsystem med 10 høyttalere og ekstern forsterker, trådløs lader for smarttelefon og skinnratt. Det var med andre generasjon av Kia Soul i 2014 den elektriske varianten dukket opp og ble en umiddelbar suksess i Norge. Kia benyttet samtidig den norske suksessen til å pushe salget i Tyskland ved første å endagsregistrere mange av de norske bilene der før de ble sendt til Norge. Fram til 25. november er det registrert 4.531 nye og 10.966 bruktimporterte Soul Electric i Norge. Med ny modell endres navnet i Europa fra Soul Electric til e-Soul. I USA blir benevnelsen fortsatt Soul EV.
|