img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Nok en e-tron fra Audi
Audi har vist enda en modell i e-tron serien. En forholdsvis rutinepreget øvelse etter hvert.

Jeg vet jeg burde være med i det koret som hoier av begeistring over det nye super-lekre karosseriet på det flunkende nye e-tron GT-konseptet Audi viser i Los Angeles nå.

Men det er litt for mange ting rundt e-tron jeg ikke skjønner, og egentlig syns jeg vel jeg har sett mange nok firedørs coupéer nå – bygget over flat/bred/langakselavstand-lesten – til at jeg MÅ bli begeistret enda en gang.

For å ta e-tron først.

Kan noen fortelle meg hva dette modell-navnet egentlig indikerer? Audi var flinke med navningen en stund. Tallet de brukte, 2, 4, 6 eller 8 var en ganske konsekvent indikasjon på størrelsen til bilen.

Da de begynte med forskjellige bokstaver for forskjellige karosseriformer, Q’er og liknende, var det også ganske greit. Selv da de begynte å innføre femmere eller sjuere var det mulig å følge med.

Men så fikk de en god idé.

Elektrifisering.

Den første e-tron vi møtte var en litt krympet, batteridrevet R8-oppskrift på utstillingen i Frankfurt i 2009

Den hørtes morsom ut, med fire amerikanske el-motorer på godt over 300 hester og med gjennomført midtmotor-oppskrift (på den måten at mer enn 400 kg batterier lå godt foran bakakselen).

100 prosent batterielektrisk, og under ivrig utvikling til mai 2013 da Audi brukte stortromme til å fortelle hele verden at nå droppet de elbil. Altfor dårlig rekkevidde.

Det tok et snaut år, ikke lite påtrykk fra Harald A. Møller den gang, så i mars 2014 var de tilbake igjen og skulle bygge R8 e-tron «etter bestilling». Norge bestilte en 15-20.000 eller noe slikt, men det ble heller ikke noe av.

Men i mellomtiden pøste de jo på med e-troner: A1 e-tron og e-tron Spyder (2010), ny Spyder i Las Vegas 2011, A3 e-tron All-Electric Concept (testflåte i USA, 2012), sikkert noen jeg har glemt – men så begynte den store forvirringen.

På Genève-utstillingen i 2013 var e-tron plutselig blitt plug-in hybrid. A3 e-tron Plug-in Hybrid het den, og fabrikken bekreftet at denne skulle i produksjon.

Nå har altså e-tron navnet snublet seg frem til å bli ti år gammelt, uten at jeg vet om det indikerer BEV eller PIH. En betegnelse der alle forsøk på å forbinde noe spennende og avansert med modellnavnet er spolert for lengst.

Hvorpå de altså viser den første batterielektriske utgaven som i disse dager lanseres med brask og bram. 

I hodet mitt skal en elektrisk bil, også designmessig, trekke på de fordelene en el-pakke kan by på. Korte overheng, hva skal man egentlig med et panser, en fasong som skryter av sitt lave tyngdepunkt, et volum som gir overlegen plass til de som skal oppholde seg der inne.

Gled deg, ikke, til å teste benplassen i baksetet på den e-tron SUVen som skal i salg i Norge om noen uker.

Selv syns i hvert fall jeg at verken Audi eller Mercedes har vist særlig progressiv tankegang nå som de endelig har fått ut fingeren og presentert sine første batterielektriske produksjonsbiler.

Er det et konservativt publikum de frykter?

Marc Lichte, som gikk fra Volkswagen for å lede Audi Design for noen år siden, gjør riktignok noen forsiktige forsøk på å forsvare det GT-konseptet han viser frem i Los Angeles nå.

– Den har klassiske proporsjoner, men hvilke proporsjoner. Og overhengene er meget kortere og panseret er meget lavere enn på en bil med forbrenningsmotor, påstår han.

Akkurat det heter ikke radikalt, ikke avansert heller i særlig grad.

Imidlertid er bilen «utviklet i tett samarbeid med Porsche» så vi kan kanskje vente noen morsomme egenskaper, selv så slapp den ser ut.

590 hester fordelt på alle hjulene. 90 kWh «minst», 400 kilometer rekkevidde og 800 V kvikkopplading til 80 prosent på 20 minutter. Rundt 3 sekunder til 100, og så videre.

Interiøret er gøy. Her finner vi smarte vinkler og uventede materialer. Summen er virkelig spennende – tenk om det utvendige hadde vært like frigjort.

Det finnes ikke spor av skinn eller andre animalske materialer – men andre ord: et virkelig vegan-trygt område.

Mesteparten av det som du finner på innsiden er gjenbrukte materialer (gulvmattene kommer fra gamle fiskegarn – men alle spor av fisk skal være 110 % eliminert, så den underlige lukten må komme fra noe annet), og med noen få innslag av kunstmaterialer og mikrofiber.

På bilder ser det i hvert fall lekkert ut.

Denne bilen skal også i produksjon – i løpet av 2020 blir det sagt. Og modellen blir da en av de 12 forskjellige elbilene Audi har lovet å ha i produksjon innen 2025 «som skal dekke ethvert relevant markedssegment, fra kompakte biler til full-size klassen».

Det hadde vært morsomt om en av de 12 også tok hensyn til den delen av markedet som var innstilt på noe som kanskje så litt mer moderne og uventet ut.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer