img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.

Nå har Aston Martin sluppet noen detaljer om forbrenningsbiten til deres nye hyperbil, Valkyrie.

Jeg visste det ville bli rått, og jeg visste at Cosworth ville bli satt på en ganske tøff prøve, men de foreløpige resultatene de forteller om er hinsides.

Da Bugatti lanserte sin Veyron for litt over ti år siden var den en gatebil på litt over 1000 hester. Dette var max av hva man kunne få ut av en bensinmotor med stempler, og kunne man virkelig ha mer i gata?

Svaret kommer her: Aston Martin motoren yter også 1000 hk. Men mens Bugattien brukte 16 sylindre, bruker Cosworths bestillingsverk 12.

Veyronen hadde 8 liters slagvolum. Valkyrien har 6,2. Den oppblåste Folkevognen hadde fire turboladere til pustehjelp, Aston Martins er så langt unna dårlig pust at den greier seg med ingen.

Og i tillegg skal denne få en del hjelp fra et hybridsystem som vi foreløpig ikke vet noe om.

Men det med hybrid og el-motorer i tillegg – husk, det er sånne som har et uendelig dreiemoment ved null omdreininger, og et ganske høyt moment når bilen startet og skal akselerere – forklarer det lille vi vet om ytelsen fra 65-graders V12-motorene nå.

1000 hk, 740 Nm, 11.100 omdreininger og 206 kg. Turtallet – og jeg nekter å tro at det ikke altfor høye dreiemomentet kommer veldig lavt nede – høres ganske hysterisk ut. Omtrent som noen av sopranpartiene i Die Walküre – det har nok sin grunn at det tok 20 år fra den ble vist i Bayreuth første gang til den ble satt opp igjen.

Men med elmotorer i tillegg burde den bli eminent kjørbar i alle situasjoner – og ingen vil vel krangle med 11.000 pluss fra noe uten antydning til turbolag.

Vekten er også sensasjonell. Cosworth sier at denne er lettere enn deres V10 3-liters Formel 1-motor ville vært hvis den hadde vært skalert opp til 6,2 liter.

Ta med at denne motoren også er konstruert som en bærende del av hele konstruksjonen. Ikke bare skal den yte maksimalt i power-miljøet, den skal også være et viktig statisk element i denne bilen.

Jeg skal ikke påstå at disse bildene viser at motoren er vakker som en gammel twin cam Alfa for eksempel, for her er det effektivitet hele veien, og ikke plass for dekorasjoner.

(saken fortsetter)

Blokken, topplokket, bunnpanna og kamdekslene er alle sammen støpt. Resten er maskinert ut av solide metallemner.

Det tar seks måneder å fremstille veiven, sier Cosworth.

Den starter som en 775 mm lang stang med 170 mm diameter. Først skal den råslipes, så varmebehandles, så maskineres, varmebehandles igjen, finslipes og til sist få sin super-overflate. Det hele med omfattende kvalitetssjekker imellom.

Når det hele er ferdig er 80 prosent av det opprinnelige materialet borte.

Samtidig veier den bare halvparten av den du fant i den 7,3-liters 750-hesters motoren Cosworth designet til Astons One-77 V12 for ti år siden. 

Selvfølgelig vil resten av det elektriske systemet hjelpe Valkyrien på sin vei inn i rekordbøkene, men for deg og meg er det denne bensingulperen som er konkret. Den kan vi ta på og se på og – ikke minst – høre.

Det er vel ingen som blir glad av å høre på en elmotor?

Og heldigvis har Cosworth og Aston allerede gitt oss en liten smak på den nye musikken.

Kanskje Wagner også hadde applaudert?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer