img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Viktig med fortid for å kjenne nåtid
Bård Toldnes har skrevet en bok som gir oss litt klarerer forståelse av hvorfor samferdselsbildet er som det er.

Selv om boken «Veivalget», som handler om «Norsk samferdsel rasjonaliseres», bare dekker perioden 1920 til 1970 er det allikevel mer enn lenge nok til at vi ser hvordan mye av grunnlaget for dagens samferdsel ble lagt.

Og frykt ikke – det er mange gode og ukjente glimt fra norsk veihistorie her også.

For selvfølgelig svikter ikke Toldnes når det gjelder å gi oss primitive bilglade litt mat heller. Han har doktorgrad i bilhistorie.

«Indtil Automobilerne har gaat sin rolige men sikre seiersgang» heter avhandlingen hans fra 2007. Og han har skrevet mye ren bilhistorie, for eksempel «Bilen i Norge 1918-1940» eller «Norske Automobilister» – bøker som bekrefter at det heldigvis finnes seriøs forskning og behandling av norsk bilhistorie.

Ikke bare entusiastiske velmenere som bedriver kritikkløs avskrift.

Hans gjennomgang av bilimport og bilrasjonering etter krigen er til dels ny lesing, som hans typiske historie om Arvid Fische A/S som fikk tillatelse til å importere fire brukte lastebiler i 1949. Samtidig måtte han eksportere en BMW sportsbil, til samme verdi som lastebilene, slik at den norske beholdningen av valuta ikke ble redusert.

Fri omsetning av øst-europeiske biler fra sommeren 1954, og så den senere Volvoavtalen fra 1956 der Volvo skulle få selge 3.000 biler utenfor det ordinære kjøpetillatelse-systemet (man prøvde seg på en liknende Saab-tillatelse) med spesielle fordeler også for utvalgte norske industribedrifter, viser hvordan myndighetene i stor grad kunne styre bilmarkedet, nesten etter planøkonomiske modeller.

Akkurat slik de behandler bilen i dag, med alle elbil-fordelene som bare en del av bransjen kan nyte godt av.

Men denne boken handler først og fremst om den styrte og ønskede konkurransen mellom vei og skinner. Vi vet jo alle hvilken vei det går, på tross av Veiplaner og Storting ender det opp i det dagens veidirektør kaller festtaler, og det som en samlet logistikkbransje regner med vil føre til kaos på landeveiene fordi jernbanen ikke får utbygd kapasiteten.

Men underveis har vi vært gjennom en rekke komiteer og planer og gode ideer og høye idealer og selvfølgelig – det sier seg selv, Toldnes er tross alt Handelshøyskole og Universitetstilknyttet – vi slipper ikke unna aktørnettverksteorier her. (Har du aldri møtt noen aktanter før, treffer du dem her).

Men la ikke det avspore deg.

Dette er spennende samtidshistorie.

Oppi disse krigsminnetider har han for eksempel en spennende avdeling om jernbane- og veibygging under tyskerne, og klarer å presentere både etikk og pragmatisme på en ryddig måte.

Hans lange presentasjon av veidirektør Andreas Baalsrud viser også at her får vi ta del i både personer og skjebner. Langt mer levende enn portrettveggene i departementer og på offentlige kontorer.

Jeg er selvfølgelig lett handicappet, for jeg er begeistret for alt som dukker opp av denne type stoff, og skjønner ikke hvorfor ikke alle som syns det er gøy med en gammel Overland opp Korketrekkeren ikke også syns at dette er fascinerende stoff.

Her blir jeg ekstra handicappet, for mot slutten av boken kommer det en a-ha opplevelse. Han skriver om en sosialøkonom, Arnljot Strømme Svendsen, som åpenbart hadde sett allerede på 70-tallet «begynnelsen på bilsamfunnet av i dag, med det mangfold av utfordringer det har skapt».

Strømme Svendsen advarte på den tiden blant annet mot å skille nyttetransport fra det han kalte «hyggetransport» som den gang fikk liten interesse i samfunnsøkonomiske sammenheng.

Da var han blitt professor på Handelshøyskolen i Bergen og på den tiden bestyrte jeg et blad som het Moderne Transport. Der hadde vi en meget oppegående redaksjonskomité, der blant annet denne professoren var medlem. (Formann, tror jeg).

Jeg vet at han fikk opp øynene mine for detaljer rundt bilen som ikke akkurat hadde med overliggende kamaksler å gjøre. Men jeg velger å tro at det ikke er bare derfor at jeg finne denne boken så lesverdig – og regner med at andre også vil gjøre det.

Også Toldnes bringer forresten inn små finter om fremtiden mot slutten av boken. Han skriver om gamle dagers fartsskrivere og hvordan de var relatert til kjøretid-registrering og dermed trafikksikkerhet.

«I dag har personbilene GPS og datamaskiner med betydelig kapasitet i forbindelse med bilens ECU. En rekke privatbiler kjører også med kamera i frontruta. Det ville derfor være en relativt enkel sak å bruke slikt utstyr i trafikksikkerhetsarbeidet. Så kan en jo lure på hvorfor dette ikke er gjort.»

Jeg spurte forskeren, foreleseren og forfatteren om hvorfor han ikke hadde inkludert en index i dette verket.

Særdeles beskjeden i svaret: «Grunnen til at jeg ikke velger denne tidkrevende løsningen, er at jeg ikke har all verdens tro på at boka blir lest».

Det hadde vært hyggelig om flere av dere kunne vise hvor feil han tar. Slik at vi derved både får en ny bok (tilbake til privatbilen igjen, neste gang kanskje?) og en bok med index.

---------------------------------------------------------------------------

Veivalget – Norsk samferdsel rasjonaliseres, 1920-1970.

  • Forfatter: Bård Toldnes.
  • Utgitt av Fagbokforlaget AS, 2018
  • ISBN: 9788245023305
  • 384 sider
  • Pris, kr. 579,- (veil)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer