Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Honda var til stede på utstillingen i år også. Da viste de en familie med roboter for forskjellige formål. Nå har de jobbet videre med den største av disse, og testet den ut i en del praktiske øvelser hvor den har vist seg svært så nyttig. Grunnen til at de stiller ut på CES er at de ønsker å komme i kontakt med nye teknologi- og forretningspartnere som kan se ytterligere anvendelsesområder for maskinen de betegner som en Autonomous Work Vehicle (AWV) – eller autonomt arbeidskjøretøy på godt norsk. Her har de koblet sin mer enn trettiårige erfaring fra ATV-sektoren med avansert autonom teknologi. Utstyrt med GPS og sensorer tar den autonome sjarmøren seg frem under nær sagt alle slags forhold. Kjøretøyet er utviklet av Honda R&D Americas og formålet er å sørge for økt effektivitet og sikkerhet for privatpersoner og offentlige og private foretak. De ser for seg en rekke anvendelsesmuligheter og har allerede testet ut en del av disse i praksis. Kjøretøyet kan programmeres i ulike modi – som «Follow Me», «Pattern» og «A to B» – for å utføre ulike oppdrag. Siden kjøretøyet sto på utstillingen i januar med betegnelsen 3E-D18 har Honda testet den ut i forskjellige miljøer, inkludert et stort solcelleanlegg, brannslukking i villmarken og et forskningssenter innen jordbruk. Solcelleanlegget er spredt over et stort areal på 178 acres i Nord-Carolina, og en stor utfordring her er å holde tritt med viltvoksende vegetasjon. I dag benytter de både sauer og mennesker for å holde tilveksten under kontroll. I forsøket utstyrte Honda AWV-en med en gresslipper som den trakk med seg for å fjerne vegetasjon ved selve solcellene på en trygg og effektiv måte. (saken fortsetter) I Colorado fikk kjøretøyet gjøre tjeneste for en brannstyrke som har skogbranner som sitt spesialfelt. Her må hver mann bære med seg rundt 30 kg utstyr, inkludert motorsager og vannbeholdere, mens de tar seg frem i ulendt terreng. Noe som kan være et blodslit. For å redusere den fysiske belastningen, minimere risiko for skader og frigjøre mannskap lot Honda AWV-en ta mye av den tunge bærejobben. Ved å benytte Follow Me-funksjonen fulgte den lydig etter brannfolkene. (les videre under video) I jordbruksforsøket i California ble Hondaen brukt under innhøsting. Maskinen ble utstyrt med racks og lastekasser og ble programmert til å kjøre fra innhøstingsstedet til lagerhuset. Man prøvde også å benytte AWV-en til sprøyting. Alle øvelsene viser at en AWV kan være praktisk til å løse en rekke oppgaver, og Honda ønsker nå alle som ser andre bruksområder velkommen til CES i Las Vegas i januar. Dersom du har noen gode ideer kan du maile Honda på AWV@hra.com
|